Käyttäjän Hiluxmetsuri kirjoittamat vastaukset
-
http://www.iltalehti.fi/autot/201612162200041578_au.shtml
Tuossa kantaverkkoyhtiömme näkemys sähkön riittävyydestä sähköiseen autoiluun.
Niitä voimaloita ei tarvita lisää kunhan lataus tapahtuu älykkäästi.
Hiluxmetsuri 23.12.2016, 12:03Heh. Kiinanp*****n ei kannata sortua jos työkseen sahailee. Mökillä kai tuollainen saattaa toimia ensimmäiseen takapotkuun saakka?
Hiluxmetsuri 23.12.2016, 07:26Lehti odottaa lukemista, eli en tiedä testin tulosta, mutta hauskaa olisi verrata koko sahan elinkaarikustannusta ja vaikka hiilijalanjälkeä ja suhteuttaa ne sahaustunteihin. Sahausmotteihin suhteuttaminen on vaikeaa kun ei tiedä, että sahataanko tukkia vai risuja. Tulos olisi siis euroa/sahaustunti ja CO2/tunti vaikkapa 1000h jaettuna.
Hiluxmetsuri 23.12.2016, 07:20Tarkennus: kun puhun hybridistä niin tarkoitan töpselihybridiä siis ladattavaa hybridiä. Pelkkä hybridi ilman latausmahdollisuutta on maantieajossa melko yhdentekevä. Vain käyttövoimamuutoksella saa aikaan säästöjä.
Hiluxmetsuri 23.12.2016, 00:01Suomessa valmistetaan autoja vain Uudessakaupungissa. Loput autot ovat tuontitavaraa. Me siis joka tapauksessa tuomme lähes kaikki automme ulkoa. Voimme tuoda hieman edullisemmin reilusti bensaa/ dieseliä polttavia vanhoja saastekasoja tai sitten vähäpäästöisempiä malleja, jotka ovat hieman kalliimpia.
Vähäpäästöiset käyttävät vähemmän polttoainetta tai muuta energiaa kuten sähköä ja tuon erotuksen voimme säästää. Säästö on isommalla autokannalla ihan merkittävä ja näkyy suoraan vaihtotaseessamme.
Eri polttoaineiden puhtautta eli päästöjä tositilanteessa voi kokeilla vaikka siten, että laittaa sen puhtaalla polttoaineella käyvän auton käyntiin autotallissa ja sulkee ovet. Melko nopeasti huomaa että tuleeko niitä päästöjä vai ei…
Itse olen jonkin aikaa ajellut sähköä hyödyntävällä autolla ja ihan hyvin sillä pääsee siinä missä naapurikin, huomattavasti pienemmillä käyttökuluilla ja päästöillä. Kukin valitkoon itselleen sopivan kulkineen ihan tarpeidensa mukaisesti, mutta kun hiukan seurailee mitä maailmalla tapahtuu, niin ei ole vaikea olla huomaamatta mikä liikenteen energialähde on autotehtaiden suosiossa.
Biopolttoaineita voidaan käyttää vanhojen autojen polttoaineina, niitä kun ei kannata uudistaa ja siirtyä pikku hiljaa kohti uudenpaa teknologiaa.
Hiluxmetsuri 22.12.2016, 22:01Miten noi huskut kuulostaa jotenkin niin mopoilta?
Näyttää niillä kuitenkin saavan jotain aikaiseksi.
Hiluxmetsuri 22.12.2016, 21:57Jätkä:”– Kun sähköntuotantomäärä on kuitenkin rajallinen ja osa siitä tuotetaan kivihiilellä ja turpeella, on lähes merkityksetöntä, jos vaikka suurempikin määrä sähköautoja pihisisi maanteillämme.
Jos ja kun kuvitellaan, että sähköautot käyttävät vain CO2-vapaata sähköä, niin tottakai se sähkö menisi muuhun käyttöön ilman sähköautoja.”
Kyllä sillä vaan on merkitystä millä ajellaan. Sähköntuotanto menee siihen kulutukseen jota kulloinkin on päällä eli sähköautoihin menee keskimäärin tietynlaista sähköä. Sähkön tuotannosta tulee jonkun verran päästöjä, jotka ov riippuvaisia tuotantotavasta. Kilometria kohden CO2-päästöt ovat Suomen sähköntuotannolla n. 19g/km. Täyssähköllä ajettaessa ei päästöjä tule ja hybridilläkin jäävät päästöt keskimäärin reilusti alle perinnemoottorien arvojen alle.
Kaikkein isoimmat edut sähkössä ovat energiatehokkuus (2…4-kertainen polttomoottoriin nähden) ja ajonaikainen päästöttömyys. Lisäksi valtava rahamäärä jää kotimaiseen käyttöön eikä mene venäläisen raakaöljyn ostoon. Tuolla rahalla voi vaikkaa ostaa energiapuuta ja tehdä sillä sähköä uusiutuvista polttoaineista.
Harjavallan suuntaan kommentoisin, että todennnäköisesti siirtymä sähkön suuntaan tapahtuu hybridien kautta ja niissä toisena polttoaineena toimivat aivan hyvin vaikkapa biopolttoaineet.
Hiluxmetsuri 22.12.2016, 18:29Visakallo on siinä oikeassa, että sähköisen liikkumisen vaikutus on vielä pieni henkilöautopuolella. Muuallahan ( junat, metro) olemme ajelleet sähköllä jo pitkään.
Sähköä toki tuodaan jonkin verran (19% kulutuksesramme) mutta Energiateollisuuden 2015 vuositilaston mukaan sähkömme on 50% kotimaista, 45% uusiutuvaa ja 79% CO2-vapaat. Ei minusta ihan huono suoritus ja tarkoittaa sitä, että jokainen sähköllä ajettu kilometri on huomattava ympäristö- ja kotimaisuusteko fossiilisilla tuontipolttoaineilla liikkumiseen verrattuna.
Hiluxmetsuri 22.12.2016, 17:33Pihkatappi:” Sähköautot pitäisikin kieltää Suomessa lailla, metsät tarvitsevat autoilun tuottaman Co2 lisän. Metsien kasvua ei pitäisi heikentää, se on metsäteollisuuden investointien perusta.”
Pihkatappi on tavallaan metsäteollisuuden ja metsänkasvun asialla, mutta kun tuota hiilidioksidia tulee niin paljon enemmän, että mitkään maailman metsät eivät riitä sen sitomiseen. Metsänkasvun rajoitteet tulevat Suomessa ilmastomme ja etupäässä lämpösumman kautta. Hiilidioksidia emme tarvitse yhtään enempää.
Sähköautot ovat käytännössä ainoa tapa jatkaa yksityisautoilua ja samalla vähentää sekä hiilidioksidipäästöjä ja energiankulutusta.
Ohessa Paavo Puuntuottajan tekstiä:” Fossiilisten polttoaineiden käyttö on merkittävin hiilidioksidin vapauttaja, vuodessa vapautuu ilmaan 8.6 gigatonnia hiiltä. Maapallon metsät ja meret pystyvät varastoimaan vapautuneesta hiilestä osan, mutta nekään eivät pysty hoitamana koko ongelmaa. Maapallon ilmakehään kertyy vuosittain 4.3 gigatonnia lisää hiiltä joka vuosi. Vähentämällä fossiilisien polttoaineiden käyttöä voimme vähentää ilmakehään kertyvän hiilen määrää.”
Hiluxmetsuri 22.12.2016, 16:02Ohjelmistot, tekoäly, algoritmit- ne kaikki tulevat yhä laajemmin osaksi työtä. Laajojen tietokantojen avulla potilaan diagnoosin teko on lääkärille huomattavasti helpompaa ja luotettavampaa ja monen muunkin asiantuntijatehtävän toimenkuvaa tietotekniikka on jo muuttanut. Kielenkääntäminen etenee koko ajan kohti parempia konekäännöksiä. Metsäpuolella motoissakin on jo huomattavan paljon ohjelmistoja.
Suorittavaa työtä tarvitaan yhä, mutta kyllä automaatio valtaa alaa.