Käyttäjän Hiluxmetsuri kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 131 - 140 (kaikkiaan 1,125)
  • Hiluxmetsuri

    Siirrohinta on ollut nousussa pitkälti siksi, että liikaa puita kaatui aikanaan linjojen päälle. Asia olisi ollut helposti korjattavissa pienin toimenpitein, mutta nyt kun poliitikot intoutuivat korjaamaan asiaa suurine kuluttajakorvauksineen, saamme kaikki nauttia kohoavista siirtomaksuista. Toisaalta sähkö on yhteiskunnassamme sellainen perushyödyke, että ilman sitä emme kauaa täälläkään heiluisi. Sähköä pitää olla aina saatavilla ja onneksemme kantaverkkomme ja koko sähköjärjestelmä pysyy erittäin hyvin pystyssä.

    sähkön varaan on helppo rakentaa sillä sille on olemassa valmis rajat ylittävä siirtoverkko ja markkina.

    Jos meillä olisi 400000 sähköautoa ja 1500 bussia liikenteessä, nousisi sähkön tarve nykyisestä luokkaa 1,5%. Uutta kapasiteettiä ei tarvita lainkaan. Älykästä latausta toki tarvitaan.

    liikenteemme energia tulee jatkossa useammasta lähteestä ja yhä vähemmän fossiilisesta öljystä. Sähkömme onkin 50% kotimaista ja 40% uusiutuvaa jo nyt ilman mitään veronmaksajien tuella tapahtuvia investointeja. Sähkön käyttö on siis kaikkiaan ihan ok.

    Hiluxmetsuri

    Julkisissa latauspisteissä tehoa on usein saatavissa 22 kW saakka ja tämä tarkoittaa 3-vaiheista 32 A sähköliittymää.

    Lisäksi on julkisia pikalatauspisteitä joista saa tehoa 50kW teholla. Uusimmat latauspisteet ovatkin sitten jo 150kW tehoisia ja se tarkoittaa sitä, että akun täyttyessä ei tarvitse ihan koko noutopöytää tyhjentää. ?

    Hiluxmetsuri

    Nyt on niin monta kysymystä, että koetetaan vastailla.

    latausaseman tehon voi asettaa sellaiseksi, että liittymän virta riittää. 3x25A liittymällä latailee kotilatauslaitteen kanssa helposti 14…15A virralla ilman, että pääsulake on poksahtamassa. Sähkömiehen kanssa kannattaa mitata vaihevirrat ja valita sellainen vaihe, jossa on sopivan vähän kuormitusta.

    Kotilatauslaitteet ovat yleisimmin 1-vaiheisia, eli jännite on 230v. Vanhemmat ihmiset puhuisivat valovirrasta. Tällä 1-vaihelatauksella 15A virralla lataustehoksi tulee 3450VA tehokertoimella 1. Käytännössä latausteho on luokkaa 3300 W ja tuolla keskivertotäyssähköauton 30kWh akku on täynnä n. 9 tunnissa. Vastaavasti keskiverto lataushybridin 9kWh akku täyttyy 3 tunnissa. Kummassakin tapauksessa aika yleensä riittää siihen, että latauksen voi ajoittaa valtaosin yöajalle.

    Autoa voi ladata myös kotitalouspistorasiasta, mutta tällöin virrat jäävät luokkaan 8… 10 A mikä tarkoittaa lataustehona 1600…2200 W. Latausaika on hybridille luokkaa 4 h. Täyssähköhärveli hörii tätä hidaslataussähköä 14 h eli kyllä sen akun täyteen saa ennen aamua.

    Opelista on olemassa hybridiversio nimeltään Opel Ampera. Siinä on 10kWh akku, jolla ajelee talvipakkasilla 40 km ja kesällä 60…90 km. Matka jatkuu sitten bensalla. Uudempi ooppeli on nimeltään Ampera-e, joka taasen on täyssähköauto. Sen käyttökelpoinen ajomatka on luokka 300+ km.

    22kWh latauksella ajelee hissukseen 170km ja satasen vauhtia ehkä 120 km. Uusimmissa sähköautoissa akkujen koot alkavat olemaan 30kWh:n paremmalla puolella ja matkat sitten hiukka pidempiä.

    Noista matkoista vielä sen verran, että keskimääräinen päivittäinen ajomatka  luokkaa 42 km, joten pienempikin akku riittää työmatkoihin mainiosti kunhan tuöpaikallakin on edes jonkinlainen latauspiste.

    Hiluxmetsuri

    ”Tää ketju alkaa olemaan kyllä melkoinen kouhotus, josta ei jälkipolville ole muisteltavaa ?”

    Kyllä tämä aina television Kotikatu-ohjelman katsomisen voittaa ?

    Hiluxmetsuri

    Häkäpöntöistä en tiedä… kovin montaa kaupallista mallia en ole vielä autokauppiaalla nähnyt ?

    Tolopaisen yllätykseksi voin kertoa, että minun autoiluni lataukset ovat onnistuneet sähkölämmitteisessä 3x25A pääsulakkeellisessa talossa ilman liittymän kasvattamista taikka sulakkeiden palamista.

    Kotilatauspisteen kun sijoittaa sopivasti pysäköintipaikan kulmalle niin 10 sekuntia pidempään ei lataukseen kytkemisessä saa menemään. Paljon nopeammin se onnistuu kuin lämmityspistokkeen kanssa ährääminen.

    Vaikka toisaalta joidenkin mielestä sähköautolla ei tee mitään koska sillä ei voi vetää asuntovaunua yhdellä istumalla 1000km matkaa Helsingistä Nuorgamiin. ?

    Hiluxmetsuri

    MJO:lla ihan ansiokasta havainnointia. 0,10kWh/km on mahdollinen alle 50km/h nopeuksilla ja uusimmilla sähköautoilla, jossa lämmitys ja jäähdytys on tehty lämpöpumpuilla. Käytännössä kulutus on normiajossa luokkaa 0,15…0,22 riippuen vauhdista ja lämpötilasta. 85 kWh akulla ajellaan normiajoja 300+ km ihan kevyesti.

    Omat ajelut,n. 100 000 km 4 vuodessa pudottivat bensakulut n. neljäsosaan ja kokonaiskulut varovasti puolittui kun lasken kaikki sähkönsiirtokulutkin mukaan. Huollossa herkisteltiin jarruja ja vaihdettiin kerran öljyt.

    Perheeseen tulee syksyllä täyssähköinen Ioniq Electric. Sillä mennään normiajoa n. 200 km yhdellä latauksella. Ajamisen energiakustannus luokkaa 2e/100 km. Ei kauheen paha.

    ei ole enää paluuta sähköttömään.

    Hiluxmetsuri

    Täällä on taas mielenkiintoinen kisa käynnissä.

    Minä kun olen hiukan ajellut sähkötöpseliautolla, niin saatan voida valaista asioita.

    Hybridi on sellainen, jossa on sähkö-ja polttomoottori. Ladattava hybridi on sellainen, jossa on sähkö-ja polttomoottori sekä liitin latausjohtoa eli töpseliä varten.

    Täyssähköauto on sellainen, joka kulkee sähköllä. Siinä on töpseli mutta ei polttomoottoria.

    Markkinoille tulee koko ajan enemmän töpselihybridejä ja täyssähköautoja. Perushybridit ilman töpseliä ovat jäämässä pois.

    sähköautojen kulutus on luokkaa 0,10…0,20 kWh/km eli sillä keskimäärin ajelee n. 3…6-kertaa pienemmällä energiamäärällä kuin keskiverto polttomoottoriautolla.

    lataus tapahtuu hissukseen 8h yöaikaan kotitalouspistokkeesta tai kotilatauslaitteesta 4h, tai pikalatauslaitteesta 0,5h.

    sähköautojen hinnat ovat keinotekoisen korkealla siksi, että ne oikeasti syrjäyttävät polttomoottoriautot vähitellen. Autovalmistajilla on pelko perfektissä.

    Minä en enää ostaisi dieseliä mutta töpselibenshybridin kylläkin.

    nykyauto on jo toinen töpselihybridi….

     

    Hiluxmetsuri

    Mites tuo ”kiristäminen” tapahtuu?

    Hiluxmetsuri

    Tuota dieselauton puhtautta voi kokeilla ihan itse jos haluaa omakohtaisia kokemuksia. Auto vain autotalliin, ovet kiinni ja kone käyntiin. Jo ihan pienen odottelun jälkeen pääsee tunnelmaan, voi avata ovet ja hengittää dieselin raikasta ilmaa.?

    Hiluxmetsuri

    Niin. Kohta alkaa olemaan 2 vuotta siitä kun Gla aloitti tämän autonvaihtovatu… eikun pohdintaketjun.

    Siis, että joko valinta alkaa olemaan loppusuoralla vai tarvitaanko vielä lisäaikaa ultimaattisen täytelliseen ratkaisuun pääsemiseksi?

    Ja sit vielä kiinnostais mikä se Auto ? olisi? ?

Esillä 10 vastausta, 131 - 140 (kaikkiaan 1,125)