Käyttäjän Hiluxmetsuri kirjoittamat vastaukset
-
Eilen 3 tankillista -490:llä. Tuolla liikkui ukko sahan kanssa risukkokosteikossa tehollista aikaa hiukka päälle 4 tuntia. Taukoja ja sienen keruuta 1,5 h päälle.
Hiluxmetsuri 24.7.2017, 11:25Hiluxmetsuri 22.7.2017, 05:40Täällä ollaan näköjään taas innostuttu puhumaan autoista tai oikeamminkin keskitytty vastustamaan ja mollaamaan. Harmittavaa. Tulee etäisesti mieleen SUOLI24 -palsta.
GLAn polkupyöräilykatsaus oli hyvä. Pyörällä pääsisi monesti aivan hyvin mutta kun on auto niin siihenhän se on ihmisen istuttava. Työmatka on minulla 26 kilometriä ja matkalla tulee tytär kyytiin, eikä ehkä tykkää tarakalla istumisesta, joten tuo ei onnistu, mutta kauppamatkat, 4 km yhteensä, pitäisi pyöräillä. Pitäisi, mutta… Asennemuutos tarvitaan näinkin pienen asian muuttamiseen.
Muuten olen tehnyt yhden merkittävän havainnon: jos GLA pyöräilee ja tulee siitä onnellisemmaksi niin se ei tee minua yhtään onnettommaksi, päinvastoin: merkittävä määrä ilmansaasteita jää syntymättä vuositasolla. En ymmärrä miksi tuota pitäisi vastustaa. Itsenäisesti ajattelevan ihmisen hyvää tekoa.
Siteeraan lopuksi erästä merkittävää ajattelijaa:”Itse kun ajattelee niin saa juuri sellaisia ajatuksia kun sattuu tulemaan”
Hiluxmetsuri 18.7.2017, 22:05Visakallo:”Maailman pelastaminen autoja sähköistämällä on pelkkää näpertelyä, sillä yksi suurikokoinen matkustajalaiva saastuttaa enemmän kuin koko Suomen nykyinen autokanta yhteensä.”
Mitä tekemistä laivojen päästöillä on autojen kanssa? Ei mitään. Jos laivoilla on päästöongelma, se pitää korjata siellä missä se ongelma on eli laivojen konehuoneissa. Ohessa yksi ratkaisu.
puhtaampia lauttamatkoja kaikille ?
Hiluxmetsuri 18.7.2017, 18:50Puuki:”Miksi muuten talojen sähkölämmitys on niin kovin saastuttavaa (mm. energiatodistusten mukaan) mutta sähkön käyttö autoissa onkin hyvin ympäristöystävällistä ?”
Loistava kysymys Puukilta. Tuota samaa minäkin olen ihmetellyt, mutta selitys on tarua ihmeellisempi. Rakentamisen sähköä pahoinpidellään energiakertoimilla, joilla kulutus saadaan (teoriassa) 1.7-kertaistumaan ja samalla lailla kaukolämpötalon kulutus saadaan laskemaan lähes puoleen. On siinä rakentajalla ihmettelemistä kun kaukolämpötalo ”kuluttaa” vähemmän kuin se todellisuudessa. Ikilliikkujan keksiminen jää toiseksi. ?
Autoilun sähkölle ei moista hömpötystä ole keksitty vaan siinä vertaillaan ihan oikeita kulutuksia ja siinä sähköinen ajokoneisto käyttää n. kolmasosan perinteisen polttomoottorin energiamäärästä.
Muuten hiukan pelottaa avata tätä keskusteluketjua kun ei koskaan tiedä miten pahasti joku siellä toisella puolella on hakannut näppäimistöänsä valtava tunnekuohun vallassa. Ilmeisesti kirjoitukseni kirvoitti alkukantaisreaktion jonkun kommentoijan päässä. Valittelut siitä, mutta minun kirjotteluni perustuvat omiin kokemuksiini ja faktoihin eikä illuusioihin.
Ajellaan ja kirjoitellaan rauhallisesti.
Hiluxmetsuri 17.7.2017, 22:28Veikko Huovisen kirjan olen yhden lukenut ja myös elämänkerran varhaislapsuuden kauhuineen, mutta enpä ole metsuritarinoita tiennyt kirjoissa olevan. Kiitokset vinkistä?
Hiluxmetsuri 17.7.2017, 22:22Visakallolta hyvä kysymys. Epäilen kuitenkin että kun vastaan niin ei sitä kaikki usko kuitenkaan, mutta yritetään?
Ensimmäisellä autolla ajelin hiukka alle 100tkm 4 vuodessa. Tuona aikana auton oma kulutusmittari, joka siis jakaa auton käyttämän bensiinimäärän litroissa ajetuilla kilometreillä pysähtyi lukemaan 1.8l/100km. Kaikki loppu ajelu tapahtui sähköllä.
Auto kulutti 4 vuoden aikana siis 1800 litraa bensaa. Tämä lukema näkyi suoraan auton mittarista. Auton paino oli luokkaa 1700 kg eli ei ihan pikkupurkki kuitenkaan. Bensa maksoi koko ajeluihin siis n. 1,5×1800 litraa eli 2700€. Koska hybridiauton bensakone kuluttaa sen mitä normaali bensakone kuluttaa eli 6 litraa /100 km, ajettiin bensalla todellisuudessa 1800×100/6=30000km. Loput lähes 70000 km mentiin sähköllä, jota auton kuluttaa keskimäärin n. 0,17kWh/km. Tämä on rahassa yöaikaisella spot-sähkökotilatauksella siis 70000×0,17×0,09€=1071€. Tuossa on siis mukana siirto, sähkövero, alv ja sähköenergia eli kaikki mitä sähkön kustannuksiin kuuluu.
Yhteensä kulut olivat siis 2700+1071=3771€. Kilometrikustannus on siis luokkaa 0,04€/km. 100km ajelee siis n. 4€:lla. Ja tässä laskelmassa on siis kaikki energiakulut, siirto ja verot, jotka sähkössä ovat luokkaa kolmannes sähkön hinnasta.
Toki itse ajoneuvo maksaa toistaiseksi hiukka enemmän, mutta eiköhän ne hinnatkin siitä tokene.
Noita autoja on myynnissä keski-euroopassa käytettyinä edelleen ja sellaisen saa n. 20000€:lla jos homma kiinnostaa.
Mukavia ajeluita vaan kaikille.?
Hiluxmetsuri 16.7.2017, 22:48Missäpäin Suomessa pääsee perehtymään metsätyön historiaan? Onko Lusto-museo vielä hengissä?
Minua kiinnostavat ihmiskohtalot ja tarinat. Olen lukenut melkoisen määrän sotakirjoja, enimmäkseen eri joukko-osastojen vaiheista kertovia dokumenttejä ja kaukopartioiden matkoista koottuja kertomuksia. Metsätöiden historia lienee täynnänsä samanlaisia mielenkiintoisia ihmiskohtaloita. Niitä olisi mukava lueskella. Toki on mukavaa lukea myös Teidän hieman vanhempien kokemuksista metsätöiden kultaisilta vuosilta.
Hiluxmetsuri 16.7.2017, 22:36Nyt ei voi kuin nauraa????
Arvon herrat ovat koonneet koko arsenaalin erilaisia tuskia, vaikeuksia ja vaaroja liikenteen sähköistymisen esteeksi.
En ole ihan varma, että mistä lähteistä noita ”tietoja” löytyy, mutta sen verran voin 5:ttä vuotta kahdella eri merkkisellä ladattavalla hybridillä ajaneena sanoa, että valtaosa peloista on aivan turhia. Homma toimii ihan turvallisesti ja sujuvasti. 125000km sähköllä ajaneena en ole kertaakaan jäänyt tielle, en jäätynyt autoon, en ole kuollut sähköiskuun, ei ole talosta palaneet sulakkeet, eikä ole tarvinnut suurentaa sulakkeita eikä kaapeleita.
En minä tiedä mikä tässä niin pelottaa. Uudessa tekniikassa on varmasti joitain outouksia alussa, mutta niinhän se on ollut muissakin uusissa jutuissa. Menkää autoliikkeeseen ja pyytäkää joku sähköhärveli koeajolle. Sillä pääsee hieman paremmin sinuiksi asian kanssa ja voi pahimmassa tapauksessa yllättyä positiivisesti?
Hiluxmetsuri 15.7.2017, 23:31Harrastelijan laskelmaa hieman tarkentaisin. 200Ahx230V=46000VAh= 46kWh. Tämän päivän sähköajoneuvojen akut ovat luokkaa 28…30kWh. Vain Teslasta löytyy luokkaa 60…85…100kWh akusto.
Sähköajoneuvot ladataan pääosin kotona (öisin).
Pikalatausta tarvitaan kaupunkien väliseen liikennöintiin ja huoltoasemat ovat melko luonteva paikka lisätä tämä palvelu niinkuin nyt on jo paikoitellen tapahtunutkin (ABC-asemat).
Autojen määrän tulee kasvaa huomattavasti ennenkuin taloyhtiöissä suurennellaan liittymiä ja varsinkaan kaapeleita. Tekniikalla voidaan jo nyt jaella sähköt niin että kaikki saavat sähköä mutta järjestelmä pysyy sallitun kuormituksen rajoissa. Toki jossain vaiheessa tarvitaan lisäinvestointeja, mutta eivätpä ne lämmityskotelotkaan ihan ikuisua ole ja niiden uusimisen yhteydessä on hyvä miettiä hiukan tulevaisuuttakin.