Käyttäjän Hiluxmetsuri kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,011 - 1,020 (kaikkiaan 1,125)
  • Hiluxmetsuri

Koetan saada kuvia teille, jotta saadaan tekstille kuvitus. Myös metsäkeskukselta kysäisen. To be continued…

Hiluxmetsuri

No niin, päästötön metsurointi lähestyy koko ajan. Eiköhän muutaman vuoden sisällä ole markkinoilla muitakin vastaavia konsepteja. Sähkösaha ei hyydy pakkasessa ( akkujen kapasiteetti hiukan alenee), ei mene kaasari tukkoon, ei tule pakokaasuja jne…

Sähkösaha on myös yksinkertaisempi rakenteeltaan kuin polttomoottorisaha, mikä ajan myötä tarkoittaa edullisempaa hankintahintaa.

Hiluxmetsuri

Niin, tämä lampi tai lätäkkö oikeamminkin, saattaa olla alueen alkuperäistä maastoa, mutta kyllä siihen ainakin oja johtaa, joten oisko sittenkään mikään suojelukohde?

Hiluxmetsuri

Gunnarilla hyvä pointti. Tuo lätäkkö tai mikä se sitten lieneekään pitää veden tehokkaasti paikallaan. Ei toimi ojituksen päätesaostusaltaanakaan kun ei vedenpinta vaju, vesi senkun olla möllöttää. Kuivemmilla paikoilla on jotain metsän näköistä. Onhan tuo tuossa jo sen yli 20 vuotta juronut, joten ainakin sen vaikutus on tullut selväksi: ei juurru puut, ei kasva oikein mikään, lilluu juuret kylvyssä koko ajan.

Metsänkasvun estävä toimimaton vesiensuojelukummajainen

Mutta otetaan yhteyttä asiantuntijaan ja kysytään.

Kiitoksia kommentoineille.

Hiluxmetsuri

No, ehkä mä otan kuvat tosta ja soittelen metsäkeskukseen. Olisiko tuo lappojuttu laillinen, saisiko sen tehdä, jos sen johtaisi jonnekin pellolle eikä suoraan jokeen?

Hiluxmetsuri

Juu, tuollaisen tapauksen jälkeen ymmärrän kyllä epäluuloisuuden.

Minä en tiedä noista moottoripyöristä ja muista laitteista mitään. Ehkä juuri sellaisella on helppo pujahtaa metsäpoluille, se kun mahtuu mihin vaan.

Minä oikeastaan puhuin off road autoista ja niiden harrastajista. Tämä porukka keskustelee tuolla offipalstalla ja omien kokemusten mukaan ei metsänomistajilla ole huolta eikä syytä aloittaa sotaa tätä porukkaa vastaan. Luvan kanssa luvallisilla laitteilla ja luvallisilla alueilla.

Minä voin puhua tässä vain itsestäni enkä voi vastata muista ja niin aina jää se mahdollisuus, että joku käyttäytyy väärin. Tahallaan tai tietämättään. Toivon, että asiasta ei kehkeydy elämää suurempaa kysymystä 🙂

Hiluxmetsuri

Eiköhän tässä kuitenkin ole sillä lailla, että alan harrastajat ovat järjestäytyneitä, tuntevat maastoliikennelain, eivätkä liiku toisten mailla kuin luvan kanssa.

Offipalstalla on myös käyty keskustelua maastoliikennelaista ja sieltä kun seurailette mitä alan oikea harrastajapiiri puhuu, niin ei ole syytä dramatisointiin. Harrastajilla on muutamia luvallisia ajopaikkoja eri puolilla Suomea eikä nuo autot liiku luvattomasti muualla.

Toki on olemassa yksilöitä, jotka kuvittelevat, että metsässä saa ajella vapaasti. Nämä ihmiset eivät joko tiedä maastoliikennelaista ja hyvistä tavoista tai eivät piittaa niistä.

Oisko kuitenkin yleisimmin niin, että se kylän mopo- tai mönkijäporukka sinne metsään niitä jälkiä on jättänyt ?

Hiluxmetsuri

Stihlejä vaan viilannut. Ohjaimella ja ilman. Penkissä ja ilman.

Paras tulos tulee silloin kun saha on viilapenkissä, jarru päällä ja viila on kunnossa. Nollatasossa viilaan ja silleen, että on aina leikkaavat pinnat teräviä sekä sivussa että päällä. On se asteluku sitten 30 tai 32 tai jotain sinnepäin ei ole niin tarkkaa. Pitäisi tulla kunnon leikkuusärmä ilman kiharaa ja ilman sitä pientä helposti irtoavaa hetulaa hampaan päällä.

Kyllä sen huomaa kun saha on terässä, se menee niin naurettavan helposti puuhun, että alkaa hymyilyttämään. 🙂

Hiluxmetsuri

Tuolla Hytermässä kävin paatin kanssa jokunen kesä sitten. Mielenkiintoinen paikka. Melko lähellä Kerimäkeä.

Mutta ehdottaisin puumuistomerkiksi sellaista kuin Mielipuolisen EU-Hourailun Muistopajukko, sellainen rääseikköpuska, joka kasvaa sinne tänne lannoittamatta ja kenenkään pyytämättä. Valtaa alaa eikä kukaan voi sille mitään.

Hiluxmetsuri

En ole koskaan laskenut kun tosiaan ketju haukkaa multaa tai kiveä, joskus terästäkin ennenkuin mitkään hirmumottimäärät tulee täyteen. Metsässä terotellaan ja uusia on varalla. Vanhoja loppuunterotettuja olen säästänyt pari jos tulee kannonirrotuskeikka. Ei ole lähelläkään 100 mottia mulla ketjuilla sahattu, oisko edes 50.

Esillä 10 vastausta, 1,011 - 1,020 (kaikkiaan 1,125)