Käyttäjän harrastelija kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,231 - 2,240 (kaikkiaan 2,417)
  • harrastelija

Myyräkuumeen kanssa ei ole leikkimistä. On tullut koettua sekin vitsaus.
    Aika oli jotain 1990-luvun loppua. Paikallinen labra ei tunnistanut tautia, mutta oli lähettänyt verikokeen Helsinkiin ja sieltä tuli tuloksena että myyräkuumehan se oli ollut. Aikaa meni nimittäin niin kauan, että ehdin parantua 🙂

Saimme vaimon kanssa sen todennäköisesti autiotilan liiteristä jossa järjestelimme kuivia polttopuita. Toinen vaihtoehto saattoi olla myös marjametsästä, olihan silloin marjanpoiminta-aika.
    Sen verran asiaa silloin selviteltiin, että myyräkuume tulee pölystä hengityksen kautta.

Vaara tulee juuri myyräkuumeen lisäsairaudesta. Samana vuotena kaksi tuttua keski-ikäistä miestä kuoli munuastulehdukseen, joka tuli myyräkuumeen mukana.

Nyt uskaltaa mennä liiteristä puita valkkaamaan ja marjoja poimimaan kuivalla ilmalla, koska siihen on tullut loppuiäksi immuniteetti 🙂

Toisaalta kannattaisi kyllä tutkia tutkimustuloksia mieluummin kuin kokea itse kaikki ilmiöt 🙂

harrastelija

Hyvä asia näistä Puolangan hulluista on viimeisen sivun pohdinnat!
    Siitä kiitos AJ:lle ja Timpalle. Kyllähän metsälinnut kuteb nuutkin metsänelävät kuuluvat metsään ja metsälehden keskustelupalstalle.

Anneli on varmastikin perehtynyt näihin asioihin – hyvä juttu!
    Itse en ole jaksanut tutkia tarkemmin, enkä myöskään lukenut tutkimustuloksia asiasta.

1950-60 luvuilla metsästin varsin innokkaasti ja metsälintujakin oli lähes joka reissulta joitakin kynittäväksi. Mm riekkokanta oli hyvinkin metsästettävää silloin Kainuussa. Riekon poikueet olivat suurempia kuin koppelon tai teeren, jopa toistakymmentä munaa saattoi olla pesässä.

1980-luvulla muutin takaisin Kainuuseen, jolloin kuului vielä teeren soidin raikkaana. Omilla metsästysmailla kanalintukanta oli kumminkin niin huono, että olen silloin lopettanut niiden metsästyksen.

1990-luvulla omassa n. 50 ha:n palstassa oli vielä jopa 50 teeren tokkia. Sitten alueelle ilmestyi kanahaukka ja pian teeret vähenivät. Nyt palstalla liikkuessa saattaa yksi poikue teeriä löytyä.

Olen muutamassa seurassa jäsenenä ja esim. kolmiolaskennassa viime kesänä ei löytynyt yhtään kanalintujen poikuetta! Tosin viime kevät ja alkukesä olivat todella surkeat.

Pääsiäisen aikan naapuri oli huomannut ja kuvannut meidän laiturilla ahman! Havainto tapahtui iltapäivällä, ei tullut vain juuri silloin katsotuksi ulos 🙁
    Ahmaa pidetään harvinaisena, mutta ne ovat täällä nyt lisääntyneet. Laiturilta on taloon matkaa 15 m ja Kajaanin keskustaan n. 3.5 km.

harrastelija

Havaintojen perusteella metsälintujen suurimmat kadot alkoivat 1960-70 luvulla. Sillloin tuli ojitusten ja metsäteiden rakentamisbuumi.
    Laiskat ja ajattelemattmat ”metsästäjät” saalistivat autoilla sorateille aamuvarhaisella kivispiirasta täyttämään tulleita metsäkanalintuja.

Pienet poikaset menehtyivät syviin metsäojiin, kun emo hyppäsi siipiä käyttäen helposti yli. Huonot, sateiset keväät ja alkukesät verottavat myös kanalintujen poikueita, koska poikasille ei ole hyttysravintoa.

Näitäkin asioita on varmaankin tutkittu, mutta ne on tutkimattakin selviä asioita luonnossa liikkuville.

Jo silloin metsämiehille oli selvää, että tulevaisuudessa metsästettävää on lähinnä hirvieläimissä ja jäniksissä.

harrastelija

£ Puolankalaiset ovat vain pessimistejä , en tiedä miten se on vaikuttanut harrastelijan naimakauppoihin , mutta tämän tapauksen ns. hullu on tullut Nivalasta .
    Lähetetty: 14.04.2016
    Lähettäjä: pikkutukki £

Mottona: ” Pessimisti ei pety ” 🙂

Ennen oikeat jätkät harrastivat myös metsästystä. Nykypäivän jätkän pätkät näkyy osaavan vain haukkua Puolankalaisia!
    Aloittajakin taisi sohaista tahallaan muurahaispesää, koska tietää vallan hyvin palstalaisten kaksijakoisuuden pienpetojen metsästyksestä.

Luolakoirien käyttöön perustuva elokuva on jäänyt mieleen, sekin taisi tulla tv1:stä vuosia sitten. Nimi oli Itikkaharjun Saatana, nimi elokuvalle oli saatu koiran mukaan joka oli muistaakseni terrieri.

Huumoria kehään 🙂

harrastelija

Meitä metsästäjiä on monenkaisia. Tappaminen ei minusta ole pääasia, itse en pidä tappamisesta ollenkaan. Hirvimetsällä käyn koirien kanssa ja koen hirven metsästyksen kannan kurissa pitämiseksi ja vaihteluna ruokavalioon.

Ruoaksi pyytäminen on yllättävän lähihistoriaa. Pienyilalla aikoinaan meillä kasvatettiin lampaita, mullikoita ja sikakin oli yleensä Joulupöydässä.
    Näitä kotieläimiä kasvatettiin suht. vapaina. Sika oli syksyllä mukava leikkikaveri viljan korjuun jälkeen, kun possun kanssa juostiin vapaana kilpaa 🙂

Sitten pakkasten tullessa (pakastearkkuja ei ollut) kelliistettiinteuramullikka rekilavetille. Jo toisella kymmenissä meikän arpeeti oli istua päälle ja pitää sorkista kiinni kun isä kopsautti kirveen hamaralla tajun pois. Sitten laskettiin veri ja itse olin monesti veren hämmentäjänä ettei se päässyt maksoittumaan. Siitäkin tuli maukkaita veriplättyjä ja uunituotetta.

Luolametsästyksellä on omat nauttijansa ja sekin tapahtuu juuri koiran avulla. Tunnen toki harrastajia, eikä he välttämättä ole ”kiilusilmäisiä” tappajia.

Epäilen, että tuonkin ”Puolangan hullujutun” tekijä lienee näitä uusavuttomia (tyhjän)toimittajia, jotka haluavat lähinnä tienata jutuillaan!

Itse voisin tehdä vastaavanlaisia tarinoita esim. paletista tai oopperasta – koska en ymmärrä niitä ollenkaan 🙂

harrastelija

Puolankalaisten huulluuteen en ota kantaa, koska olen vähän jäävi.
    Vaimo nimittäin sattuu olemaan Puolangalta kotoisin 🙂

harrastelija

$ Hulluus tulee siitä, että uutisen mukaan porukka kaivoi 6 metriä syvän pystyseinäisen kuopan harjuun, ”Timppa” $

Ei kait Timppa usko itsekkään, että lapiopelissä noin syviä koloja metsästäjät kaivelee 🙂

Erään m-seuran pj:na jouduin raastupaan vaatimalla salametsästäjiä vastuuseen mäyrän tappamisesta seuran vuokraamalla alueella.
    oikeasti lumijäljistä päätellen kaverit olivat keväällä kytänneet karhua. Kaukoviisaasti heillä oli mäyräpyydys paikalla liikkumisen takuuna.

Karhua he eivät ainakaan silloin saaneet vaikka lumijälkien perusteella perässä olivat yrittäneet.

Raastuvassa sitten todettiin mäyrän luvaton metsästys ja pikku sakot rapsahtivat. Esitin saaliin takavarikointia, mutta sitä oikeus ei päättänyt!
    Syynä oli se, että salametsästäjät olivat ehtineet täytättää eläimen!

harrastelija

Ne on noi EU-tuet, joilla Itä-suomessa porskutetaan ja kemerat siihen päälle.
    Kohta varmaan sielläkin alkaa kiertelemään nuo TE-keskuksen tarkastajat. Jossain Oulun korkeudella (En sano paikkakuntaa) – tuli taimikonhoitokohteiden tarkastu, kun oli huimapäisesti jo rahoitettu enemmän pinta-alaa, kuin oli pitäjässä metsää. Ei oltu hoidettu muuta kuin paperityöt ja rahat oli jaettu asiakkaille.
    Lähetetty: 09.04.2016
    Lähettäjä: Jätkä pätkät

Oli vähän yksipuoplinen näkemys. Suurimmat tuet listojen mukaan taitaa mennä sinne etelän suuntaan.
    Taannoin olin Hra Hankkijan hommmissa. Helsingissa oli tilin antaja, mutta piirinä oli koko valtakunta.

Sen verran otsikosta poikettuna katselin traktorikauppojakin. Jossain Varsinais-Suomessa isäntä vähäeleisesti teki kaupat uudesta Ferkusta. Kysymykseen tuli vaatimaton vastaus, että hankittiin 5. tarktoriksi.

Jossakin Kainuussa tarjottiin vähintään kahvit myyjälle ja jos oli ruoka-aika, niin käskettiin pöytään. Saattoi siinä isäntä ja lähin naapuri juhlia pikkasen uuden ja ainoan Valmetin laittoa 🙂

harrastelija

$ Aika moni palstalainen meikäläisen lisäksi on varmaan jossain elämänsä vaiheessa Ladallakin ajellut.
    Montako meitä löytyy?
    Lähetetty: 2 h, 12 min sitten
    Lähettäjä: Puun takaa $

Minulla oli valtion toimipaikasa 1980-luvulla virka-autona uusi Lada-farmari.
    Ensimmäisillä ajokerroilla olin tipahtaa kaarteessa penkiltä, kun tehtaalla oli kuljettajan istuin jäänyt irti! Oman talon toimesta oenkki kiinitettiin ja Lada antoi ihan mukavaa virkakyytiä.

Aikaisemmin meillä oli virka-autona mm Moskvist-”Jahnukainen”. Auton oli aikoinaan lahjoittanut Kekkosen virkamatkalla mossen tehtaaseen Nikita Hrutsev Sylvi Kekkoselle.
    Taneli Kekkonen oli ajellut sitä ennen meille joutumista, liekö Sylvillä ollut ajokorttiakaan?

Jahnukainen lojui kauan meidän varaston peränurkassa, kunnes puhdistimme varaastoa. Muistaakseni Iltalehti teki harvinaisesta löydöstä jutun. 10-uutisistakin soitettiin, mutta en innostunut sinne jutun tekoon.
    Sen jälkeen Jahnukainen luovutettiin automuseoon.

Sanokaapas mistä tälle mosselle tuli tuo Jahnukainen nimitys?

harrastelija

Noilla km-suhteilla olisiko edullisempaa laittaa alvillinen auto metsätalouskäyttöön?
    Omat ajot voi sitten ajopäiväkirjan mukaan laskea pois.

Toinen vaihtoehto on laskea ajopäiväkirjan mukaan metsätalousajot verottajan ilmoittaman km-maksun mukaan vähennyksinä.

Esillä 10 vastausta, 2,231 - 2,240 (kaikkiaan 2,417)