Käyttäjän harrastelija kirjoittamat vastaukset
-
Tehtaan vierestä seurasin tilannetta, jossa oli paperikone ja saha vierekkäin. Paperikone teki poritiivista tulosta vuodesta toiseen, mutta sahalla tuntui aina olevan ”veitsi kurkulla”.
Raaka-aineen hinta tukilla oli moninkertainen verrattuna kuitupuuhun.
Tuli sellainen kuva, että mo:t olivat hyvillään tukin hinnasta ja kuitu meni siinä sivussa.Eli samasta puusta oli kyse, koko vaan vaihteli. Sama yhtiö omisti paperitehtaan ja sahan ja tukin varjolla sai kuidun edullisesti.
Viime vuonna puuta käytettiin 68 Mm3. Keskihinta lienee jotain 25-30 €/m3. Joten mo:t saivat kantohintana jotain 1,7 – 2 miljardia euroa.
Kolmen metsäyhtiön liikevaihdot lienevät siinä 25 miljardia € kuitupuun osalta ja tulostakin on tullut useampi miljardi. Lisäksi sahojen ja energialaitosten liikevaihdot ja tulokset päälle!
Alkutuottajan osuus on lähes naurettava, vastaa täysin kehitysmaista ryöstettävää raaka-ainetta 🙁
$ Onhan se huolestuttavaa, että toisen omaisuutta ja elinkeinoa voidaan kollektivoida yhteisomistukseen. Pystykauppa on oiva esimerkki tällaisesta itsemääräämisoikeuden menetytämisestä ja metsänomistajaan kohdistuvan etuuden ulosmittaamisesta. Menettäähän metsänomistaja jo oikeudestaan harjoittaa elinkeinoaan merkittävän osan tuloistaan.
Lähetetty: 7 h, 8 min sitten
Lähettäjä: Jovain $En oikein ymmärrä tuota ajatusta?
Onko kysymys pakko-ostosta?
Hankintahakkuuhan on mahdollista. Moottorisaha vain käyntiin ja menoksi.
Ei kai kukaan metsänomistaja kuvittele, että joku tekee työt ilmaiseksi vain sen takoa, että omistaa metsää?Puun toimituksesta suoraan tehtaalle olisi hyvä kuulla Kuhmo Oy:n käytännön kokemuksia?
Itsekin sain hankintatyöhön yhtiöltä tarkat mitat eri tukkikoolle. Ehtona oli hinta sahan lanssissa.Yhtään rekallista en saanut aikaiseksi, koska koin autoilijan etsimisen jo liian työlääksi. Muuten kuituyhtiöille riitii, kun sai metsätien varteen rekallisen verran.
Nyt Kuhmo Oy:lle sopii saman tyylinen pystykauppa kuin muillekin.
Kokemuksista tehdastoimituksista (ja siitä luopumisesta) olisi hyvä kuulla?$ Minunkin viimeisimmässä puukaupassa oli hakattu 11 eri tavaralaatua.
Voisi siellä suuressa puuterminaalissa aikamoinen häslinki olla, jos kaikki tavara menisikin ensin sinne!
Lähetetty: 9 h, 54 min sitten
Lähettäjä: Puun takaa $Tuo tavaralaatujen määrä riippuu sijainnista.
* lähin saha on 10 km:n päässä
* turvetta ja haketta käyttävä voimalaitos on lähimmän sahan kyljessä ja käy vajaalla teholla, koska ei ole riittävästi asiakkaita
* lähin havusellutehdas on 220 km:n päässä
* lähin koivusellutehdas on 200 km:n päässäHavupuukuitu menee samaan kasaan.
Koivun kanssa menee hiukan haapaa mukana, eri hinnallaTuolla pohjalla on aika helppo lajitella.
Lapin uutisissa esiteltiin taksarin laite, joka ilmoitti poroista hyvissä ajoin. Autoilija oli näin etukäteen tietoinen tiellä olevista poroista.
Lapin portillahan voisi tällaisen ilmaisimen tyrkätä turistinkin autoon.Poro ja hirvi ovat niin suuria elikoita, että siinä tulee autolle vahinkoa ja myös matkustajille. Siksi ne ovat uutisissa usein esillä.
Luonnon olijoita kaikkiaan menee liikenteessä mahdottomat määrät. Jäniksen ja pienempien olioiden liiskautumisia ei uutisoida.Jos seuraatte Lapin valtateillä lintuja, niin usein näkee korppien lentävän tien yläpuolella. Ruokapöytä on katettu !
Metsänomistajien taholta ei yksittäinen mo kykene toimitusmyyntiin tehtaan portille.
Koneurakoitsijalle se lienee myös aika tavalla lisätyötä aiheuttavaa vaikka olisikin ketjuja enemmän. Ehkä toimitus jollekin sahalle voisi onnistua.
Metsänhoitoyhdistyksethän on käsittääkseni perustettu juuri mo:ia palvelemaan. Keräämällä suuria määriä valtakirjoilla voisi kuvitella MHY:illä toimitusmyynti onnistuvan.
Siinä vain on taas yksi välikäsi enemmän ja riittääkö välikädelle mahdollisesti massamyynnistä tuleva suurempi puun hinta verrattuna suoraan pystykauppaan?Kilpailu on kovaa. Koneyrittäjän tilanne ei varmaankaan ole ruusuilla tanssimista. On aivan varmaa, että metsäteollisuus puristaa kaikkia kustannuksia saadakseen mahdollisimman hyvän tuloksen.
Kuka on ollut pienyrittäjänä tai seurannut läheltä oikeasti yrittäjän ajan käyttöä, tietää ettei yrittäminen lyö leiville ilman omaa panosta ajasta riippumatta.
Suomessa työn hinta on noussut lisineen niin korkealle, ettei pienyrityksellä ole varaa palkata työntekijää aivan helposti.
Sen vuoksi pienyrittäjällä ei ole vapaa-aikaa eikä vapaita viikonloppuja.Yhteiskunnan takia metsäteollisuuskin toivon mukaan maksaa suurista voitoistaan veroa tai käyttää voittojaan investointeihin joka lisää/ säilyttää työpaikkoja.
Suurten osinkojen jakaminen ympäri maailmaa ei juurikaan nosta Suomen työllisyyttä.
$ Kasvatushakkuun puun hinnan selviäminen myyjälle vasta hakkuun jälkeen, kun korjuukulut kaikkineen maksaa myyjä,
on vähintään outoa, koska kyseessä on pystykauppa ja
kovin monella puun myyjällä ei ole ko. tilanteessa asiantuntemusta eikä oikein ”oikeusturvaakaan” omien
etujensa ajamiseksi.
Lähetetty: 22 min sitten
Lähettäjä: Puuki $Eipä ole tuollaista kauppaa tullut tehtyä !
Kyseessähän on eräänlainen avokauppa ja lopullinen hinta tulee sitten, kun myyjä verotuksessa vähentää korjuukulut.Minkälainen se Ruotsin malli oikein on, kun siitä välillä verrataan?
Tasapuolistahan olisi mo:n kannalta, jos metsäteollisuus tilittäisi ostomäärien suhteessa mo:ille ne satojen miljoonien voitot mitä niille vuosittain tulee 🙂
$ Parenpi ostaa puut valmiina jos ei osaa teroittaa motukanketjua
Perustaito
Lähetetty: 1 h, 28 min sitten
Lähettäjä: MIKANDER $Näin klapitoimittajana Mikanderin kanssa samaa mieltä 🙂
Ihan työautoksi olen katsellut alvillista pakua.
Tämä siksi, että tuon -88 mallin LC:n katsastuksen kanssa alkaa olla ongelmia ja joutuupa tekemään aina vähän remottiakin.Onko palstalaiset saaneet työauton kalustoon?
Siksi joku alvipaku on ajatuksissa.Yllättäen kuin vero.fi:n ohjeista, että:
” Asunnon ja työpaikan välinen matka ei ole verotuksessa työmatka. ”
Elikä mo:n auton käyttäminen kalustossa tökkää tähän!
Sitten, kun olet palstalla, niin auto voi olla työautona, palstalle pitää vissiin mennä muulla kyytillä?