Käyttäjän harrastelija kirjoittamat vastaukset
-
Varsinkin joillakin kesämökkiläisillä saattaa olla sellainen luulo, että polttopuut saa naapurin isännältä puoli-ilmaiseksi ”koska sulla on koneet valmiina”!
Minäkin voin viedä sadan metrin päähän tarktorin pilkekoneen kanssa ja tehdä polttopuita 50 €/h + alv. Siihen sisältyy traktorin, pilkekoneen ja miehen työkustannus. Tuunit katsotaan traktorin mittarista ja puita tulee mitä tulee. Ostaja voi sitten kuivata puitaan ja laskea polttopuiden hintaa miten haluaa.
Kuivia puita voin kipata pihalle 45 €/i-m3.
Pakettiauto ehdottomasti 4-vetoinen, varsinkin jos muuten on pelkästään takavetoinen. Kokemuksia takaveto-Hiacesta kyllälle asti.
Transporter voisi etuvetoisena juuri menetellä.
Vetokykyä täytyy jarrulliselle kärrylle olla vähintään 1 500 kiloa huonommallakin kelillä.Kärryn kanssa pelatessa olen tullut siihen tulokseen, että automaattivaihteisto on parempi ellei veturissa ole alennusvaihdetta.
4-veto Kainuun ääriolosuhteita varten lähes välttämätön.
3-hengen hytti riittää juuri ja juuri, työkaluja sekä koiria voi pitää takana.
Patjan kanssa voi yön hiljaisina tunteina odotella vaikka makuulla josko koira suvaitsee lopettaa päivätyönsä hirven kanssa.Hirvikokeessa yleensä on 3 hlöä, eli koiran ohjaaja sekä kaksi tuomaria.
Toisinaan neljäntenä on maasto-opas ja silloin tarvitaan autossa lisää tilaa.Peräkärry on ja veturi alkaa tulla pian 30-v vanhaksi.
Olen vertaillut MB Vitoa ja BMW X3 sopivasti käytettynä.
Kumpaa suositellaan, palstoille tulee maantieajoa ja ei ole tarkoitus rypeä aivan pelkästään piennarteita – siihen on traktori.Jotenkin tuntuu siltä, että meiltä suomalaisilta puuttuu suhteellisuuden taju?
Noiden raha-asioiden hoitajien ja pikkutärkeiden virkamiesten toiminta on todellakin näpertelyä suuren maailman toimintaan nähden.Tuo muutamien eurojen tsekkaaminen verrattuna esim. oligarkkien miljardian huijaamiseen on käsittämätöntä.
Sama juttu se on Suomen päästöjen kanssa. Me täällä harvaan asutussa vähäväkisessä maassa ollaan niin kovia maapallon saastuttajia.
Täällä asuu keskimäärin 1,7 ihmistä neliökilometrillä ja koko ajan on uhka, että autoilu pitää lopettaa, koska maapallo siitä nyt lämpiää!Täytyy omatkin päästöt yrittää varkain laskea, ettei vaan tulisi sanktioita.
Täysin neurettavaa puuhaa. Onko tämä ihan kotitekoista vai lienekkö EU – Brysselin direktoraatit taas keksineet jotain työpöydänsä takana.
Itse tökkäsin vastaavaan, kun kiikutin klapikuormasta saamani ”rahatukun” omalle tililleni. Ei auttanut vaikka olin kyseisistä rahoista jo antanut kuitin asiakkaalle, niin täytyi kirjoittaa planketille, että mistä rahat olivat tulleet.Olen ollut kyseisen pankin (nimi pankilla on muuttunut muutaman kerran – itsellä ei) asiakas jostain vuodesta 1948.
Naurettavuutta lisää se, että Citimarketissa on automaatti, johon voi survoa rahaa niin paljon kuin ilkeää ja kaikki tulee omalle tilille ilman lisäselvitystä.
Metsäliiton jäsenenä olen huomannut, että MG aivan selvästi maksaa korruptiota osuusmaksuissa ja puun hinnoissa omistajajäsenilleen.
Sillä tavalla MG pitää huolen, että puuhuolto on turvattu.UPM:n ja SE:n vastaavaa korruptiokonstia en osaa sanoa, mutta olen satavarma LV:n ja Jovain:’in kannalla, että jotain täytyy olla, koska ne käyttävät puuta paljon enemmän kuin MG :).
Tuntuu siltä, että EU / EURO on liian laaja kokonaisuus, mitä hyviä puolia ja mitä huonoja näistä Suomen kannalta on:
+ rahapolitiikka on tasainen, alhaiset korot
+ maltillinen inflaatio
+ keskinäistä kauppaa suojellaan
+ edistää rauhaa jäsenmaissa– erittäin kallis byrokratia
– Keski-Euroopassa ei ymmärretä Suomen vaikeita olosuhteita, luodaan jatkuvasti meille negatiivisia direktiivejä
– holtittomasti hoidettuja kehitysmaita haalitaan EU: piiriin
– Suomen osuus nettomaksajana on käsittämätöntä ottaen huomioon maantieteelliset olosuhteet
– pakolaispolitiikka karkaa käsistä
– EU-politiikka estää meidän järkevää kanssakäymistä Venäjän kanssaTuossa muutamia asioita, jotka äkikseltään tulee mieleen.
Poliitikkojen ja asiantuntijoiden lausunnoista ei tahdo oikein saada näin maallikkone aina selvää.Aikoinaan ”Samperin” savotoissa oli jätkiä myös Etelä-Suomesta, joten sukulaisuus on hyvinkin mahdollista ja voi putkahtaa esille ns. nousevassa polvessa 🙂
$ Taloustieteen mukaan tavaroiden tuotannossa tuotannon kustannukset maksetaan aina hyödynnettävän tuotantopanoksen tuotoista. Puunkorjuu on puutavaroiden tuotantoa, jossa hyödynnetään metsänomistajan omistamia puurunkoja tukeiksi, kuitupuuksi ym. puutavaroiksi. Hyödyntämisen tuotot saa puurunkojen omistajana metsänomistaja. Hyödyntämisen kustannukset vähennetään aina metsänomistajan saamista tuotoista.
Näin yksinkertaista se on.
Lauri Vaara $
Jos tämä soopa on tulos mo – tohtori opiskelusta, niin ei kiitos!
Kun sovitaan ostajan kanssa pystykauppa, niin molemmat ovat hyväksyneet kaupan. Jos hinta ei passaa, niin sopimusta ei synny.Korjuukoustannuksien maksamisesta en ainakaan sovi etukäteen, ellen tiedä paljonko ne ovat. Kun pystyhinta on sovittu, niin korjuussa kiinnostaa lähinnä työn jälki.
Jos saan itse tehtyä puut tien varteen, niin tiedän myös kustannukset, jotka vähennän verotuksessa.
Mikä tässä ketjussä on niin vaikeaa, että pitää kirjoittaa soopaa kymmeniä sivuja?
Missä viipyvät ne paremmat vaihtoehdot?E-h:lle arvoitus oli vähän liian helppo.
Äidin suku oli aikoinaan ajanut hevosrahtia Kuusamon ja Oulun välillä.
Jalava oli ollut yhtenä etappina ja sivussaan oli mennyt viikon verran.
Nyt liikenne vetää 100 km/h:ssa ja porojakin nähtiin parikymmentä.
Pahimmillaan oli lyötävä jarrut kiinni ja poroa piti hätistellä torvella.