Käyttäjän harrastelija kirjoittamat vastaukset
-
Jeesi on oikeilla jäljillä Amarokin suhteen – on tolokun oloinen työautona. Annelin Jeti-tarjousta kannattaa sitten ottaa Amarokin kanssa kokeille veneen vetoon 🙂
Sitten tullaankin Suomen valtavaan byrokratiaan! Aikaisemmin taisin mainitakin, että kaava-alueelta muyymäni tontti lohkaistiin ja nyt viereiseltä metsäkuviokta tehtiin haakkuuilmoitusMk:lle. Nyt vedettiin 20 aaria hakkuukuviolta pois, Mk ilmoitti fiksusti, että he ei voi antaa hakkuulupaa, koska se ei kuulu heidän päätäntävaltaan! Huom! kyse ei ollut hakkuukiellosta vaan pallo heitettiin Elylle!
Tekisi mieli jatkaa ja hakea lupaa Elyltä, koska muutoin alue on merkitty maa- ja metsämaaksi! Sillähän työllistäisi jonkun ”virkamiehen” tai jopa alaa opiskelevalle kesätyöpaikan! Nuorena sanottiin sellaisesta joka oli joutilaana, että mitä siellä ”virkaillaan”!
Toisaalta, koska naapurissa on hevosratsutila, niin lupasin, että otetaan vain tukkipuut pois, niin varsin peittävä nuori kuusikko suojaa läheisen valtatien melulta!
Sipilän hallituksen eräs tavoite oli byrokratian vähentäminen. Sekin vähäinen hukkui alkuunsa, valtiosihteereitä pamahti uudessa hallituksessa heti nelinkertaisesti!
Jees-hv: ” Kyllä tuo metsien ja ympäristön museointi on minua kummastuttanut myös jo kauan. Mitä järkeä siinä on? Mutta kysy sitä sitten kun tähän on järjettömät homman päästäneet. ”
Sikäli jeesin kanssa samaa mieltä, että mikä motivaatio metsien suojelussa tosiaan on taustalla? Maailman parantaminen ? No se ei oikeasti voi olla muutaman hehtaarin varassa. Naapureiden ärsyttäminen – estää myös rajanaapureiden metsän käyttöä? Antaa itselle kiksejä käyskennellä hoitamattomassa metsässä – ja muutenkin hyvän olon tunteen mielestään oikeasta asiasta? Tuon hyvänolon tunteen kyllä ymmärrän!
Luonnon kanssa ekäminen on sitten asia erikseen. Hankkii sopivan maapaikan ja elää luonnon tuotteilla sekä hoitaa metsää niin, että ympäristö on myös kauniin näköinen ja siellä on kiva liikkua!
Missään vaiheessa hallitusohjelmassa ei ole kuulunut byrokratian lisäämisestä? Miten se nyt putkahti esiin, kun on päästy valtaan? Hallituksessa ei mikään puolue pane vastaan, kun jaetaan sopivasti jokaiselle jotakin – paikkasuhteen mukaan tietysti! Sehän on demokratiaa. Seuraavaksi kiristetään veroja !
Niin, tuosta hiilinielun korvauksista. Turhaa byrokratiaa se vain aiheuttaa – ja vihreille sulka hattuun – mukanas että korvataan mo:lle uhraus!
Minulle riittää tuhkan ripottelu tarveyslannoituksen nimellä, jolloin siitä sai tukea vanhaan malliin. 37 ha on lannoitettu ja jos lasketaan 3 toonia / ha, niin tuleehan siitä 81 000 kg.
Aurinkopaneeleista talon katolla näkyy vuodessa tulleen 2 000 kg:n CO2- säästöä. Sillähän me pienennetään omaa hiilijalan jälkeä ja lisäksi vielä ne metsähehtaarien hiilinielumäärät! Paljonkohan siellä Helsingissä nämä ilmaston suojelijat itse lisäävät hiilinieluja?
Tuen maksajia olemme me – veronmaksajat! Metsäkeskus on suurin maataloustuen saaja. Metsäveroa ja tukia valvotaan kuin asia olisi jotenkin päättäjien omaisuutta. Metsien käytöstä tuli taas pari päätöstä valvojien taholta.
Kemerakohteisiin hain tukea nuoren metsän ja varhaistaimikon raivaukseen. Eräs kuvio oli osayleiskaavan vieress ja siitä lohkaistiin 0,2 ha pois vaikka kiinteistön tontin raja ei yltänyt lohkon osalle?
Hakkuukohde muutettiin itse poimintahakkuuksi osittain siksi, että puusto oli eri-ikäistä ja kuusikossa turvemaa kasvatti uusia taimia. Osittain jätin suojametsäksi, koska osa kuviosta rajoittui asuntokiinteistö-alueeseen. Kohde oli mielestäni lähellä jopa jatkuvan kasvatuksen täyttävää! Päätöksessä oli mietinnässä liito-oravien oleskelu ja mahd. kuljeskelu? Elylle lähti viesti, tosin merkinnällä ”ei aiheuta haittaa”. Saa nähdä Elyn päästöstä? Todettu liitureiden pesintä-, olo- ja kulkureitti oli yli puolen km:n etäisyydellä kuviosta.
Liekö missään vertailuja luonnonsuojelumetsien ja hoidettujen metsien hiilinieluista? Puustoisen luonnonsuojelumetsän rooli hiilipankkina on selvää, mutta onko sillä tosiaan merkitystä hiilinieluna maailman parantajana?
Talousmetsän vähentäminen näkyy kyllä kokonaisuudessaan elintason ja verotulojen vähentymisessä, joten sosiaalitukea täytyisi kiristää! Ja kansainväkiset yhtiöt voitontavoitteluissaan hakkaavat ja viljelevät entistä pampasta! Liekö sitten eucan kasvu hyvä hiilinielu vai hukkuuko se tehtaan päästöihin ja ympäristön ?
Liikehybridit ovat todellista kansan kusetusta! Sähkömoottorin käyttö on hyvin vähäistä ja bensakonetta joudutaan käyttämään enemmän akun lataamiseen. Tästä seuraa bensan kulutuksen lisääntyminen. Jonkun ison juppiauton liikehybridimoottori syö reippaasti yli 10 litraa / 100 km.
Ladattava hybridi taasen antaa vain 40-50 km:n kyydin – hyvällä kesäkelillä! Talvella mittari pyörähtää eri mallilla sisätilan kämmityksen ja moottorin oman (hukka)lämmityksen vuoksi – ja lisäksi suurten akkujen jatkava lataus! Bensamittari huoltoasemalla tykkää!
Sähköauto tällä kehityksen tasolla sallii varsinkin talvella hyvin pienen toimintasäteen – uusintalataus on edessä. Pieni sähköauto voisi olla kaupunkiautona käyttökelpoinen.
Sähkö on tällä kulutuksella halpaa, tosin sitäkin verotetaan. Viimeisten sähkölaskujen vero-% oli 41,7 ja 50 % sähköveron ja alvin yhteenlaskettuna. Kun sähköautoilua lisätään kovasti myös sähkön tukkuhinnat nousevat ja verotuksen kanssa ei olekaan enää niin halpaa.
Kerttu: ” Onhan siellä monia muitakin kukkasia, esim. K. Kulumni, jonka ansiolista on aika lyhyt: pohjoisesta lähtöisin.”
Onhan siinä jo aikamoinen näkemys; Torniosta Helsinkiin! Verrattuna kirjanoppineeseen ettei ole käynyt kehäkolmosta kauempana, koska eihän siellä ole mitään!?
Hyvä keino odotellessa on yrittäää tehdä jotain oheistyötä! Tuttavalla oli kaupungin liepeillä taxi ja hän ei oikein jaksanut odotella kyytejä, joten yritti siinä odotellessa tehdä jotain hyödyllistä. Ja aina, kun jotain aloitti, niin tuli taxitilaus!