Käyttäjän Goofy kirjoittamat vastaukset
-
Jos Tolopainen on valjastanut koneen pelkästään metsäverokirjanpitoon, niin sehän saa senkin kokonaan joko vuosimenona tai sitten metsätalouden kalustossa kokonaan vähentää metsäverotuksessa. Samoin kaikki muistitikut yms. tallennusvälineet, jos ne ovat pelkästään metsätaloudenkirjanpitoa varten hankittuja, ja käytetään myös siihen tarkoitukseen.
Goofy 16.2.2018, 12:04Anneli tuossa pohdiskeli, että saakohan siitä vaivanpalkka, kun keräilee kuitteja.
Minuutti lisätyötä tankkauksen yhteydessä kun kirjaa vihkoon ylös tankkauksen ja laittaa kuitin vihkon väliin. 20-30 tankkausta vuodessa, niin puolituntia. Lisäksi laittaa vihkoon mittarilukeman vuodenvaihteesta ylös. Vuoden lopussa katsoo kaikki kuitit (joita on kerännyt vaikkapa kirjekuoreen) ja syöttää excel-taulukkoon, sekä laskee vihkosta kaikki polttoaine kulut yhteensä, niin siihen menee aikaa tunteroinen. Eli 1,5 tunnin työllä saa todellisen kulun selville.
Esim. harrastelijan ajomäärällä, mikäli todelliset kulut olisivatkin vaikka 0,40€/km hyöty 1,5 tunnin työstä olisi (3000 km * 0,40) – (3000 km * 0,24) = 480€. Eli tuntipalkaksi tulisi 480€ : 1,5 h = 320 € ja tästä verohyöty vaikkapa 30%, niin 96 € puhdasta rahaa tunnille. En minä ainakaan monessa työssä tuollaiselle tuntipalkalle pääse.
Kun lasken tuota todellista kustannusta, niin en siinä erittele erikseen peräkärryperässä tai metsäautotiellä ajettuja matkoja. Kaikki ovat samassa laskennassa mukana. Saattaahan se metsäajoen osalta olla kalliimpaakin, mutta sitten menisikin jo aikaavieväksi, jos alkaisi käymään tankilla metsäajoja varten erikseen, jotta saisi polttoainekulut kohdistettua yksityisautoiluun tai muuhun.
Goofy 15.2.2018, 10:00Harrastelijalle, ja muillekin suora lainaus syventävistä vero-ohjeista, miten verottaja tarkastelee kuuluuko kulkuneuvo metsätalouden kalustoon.
”Asunnon ja metsän välisiä matkoja ei lueta metsätalouden ajoiksi tutkittaessa kulkuneuvon kuulumista metsätalouden kalustoon. Korkeimman hallinto-oikeuden vuosikirjaratkaisun KHO:1999:29 mukaan tällaiset matkat eivät ole TVL 72 §:n 1 ja 2 momenteissa tarkoitettuja tilapäisiä työmatkoja. Auto tai muu kulkuneuvo voi kuulua metsätalouden kalustoon vain, jos sillä ajettavista ajoista yli puolet liittyy muuhun metsätalouden veronalaisen pääomatulon hankintaan kuin metsätilalle kulkemiseen. Henkilöauton tai pakettiauton kuuluminen metsätalouden kalustoon on siten hyvin poikkeuksellista.
Metsätalouden kalustoon ei myöskään kuulu henkilöauton peräkärry, jolla kuljetetaan tarvikkeita ja koneita asunnolta metsään.”
Ja syventävät ohjeet löytyy tästä linkistä.
Goofy 14.2.2018, 19:28Katsokaa vielä kerran mallia tästä linkistä. Verottajan ohjeen mukaan poisto, kun lasketaan vuotuista kulua on 25%, joka tulee elinkeinoverotuksesta.
Samalla tavalla lasketaan yksityskäytössä olevan esim. mönkijän todellinen tuntikulu. Tässä suora lainaus syventävästä vero-ohjeesta:
”Esimerkki 1: Metsänomistaja on vuonna 2010 hankkinut pihatöitä varten mönkijän peräkärryineen. Näiden hankintahinta ilman arvonlisäveron osuutta oli 5 000 euroa. Syksyllä 2015 tehdyn pystykaupan ja päätehakkuun jäljiltä metsänomistajalla on kolmen hehtaarin aukko uudistettavanaan. Hän hankkii ja istuttaa taimet uudistusalalle itse keväällä 2016. Taimilaatikot ja istutusvälineet hän kuljettaa työmaalleen mönkijällään. Muuta metsätalouden veronalaisen pääomatulon hankintaan liittyvää käyttöä mönkijällä ei vuonna 2016 ole. Mönkijän käyttöpäiväkirjan mukaan istutusurakkaan kohdistui 4 käyttötuntia, ja mönkijää käytettiin vuonna 2016 yhteensä 30 tuntia.
Vuonna 2016 mönkijästä aiheutuu metsänomistajalle kaikkiaan 300 euroa polttoaine- ja yleiskuluja. Mönkijän käypä arvo vuonna 2016 on 1 000 euroa, ja laskennallinen 25 prosentin poisto siitä on 250 euroa.
Toteutuneen käytön mukainen vähennys metsänomistajan metsätalouden pääomatulojen verotukseen on siten 4 / 30 x (300 + 250) = 73,33 euroa.”
Tunnin kun uhraatte vuodesta kuittien kirjaukseen, niin saatte selvitettyä autoilun todelliset kustannukset. Näitäkin kuitteja pitää säilyttää sen kuusi vuotta.
Goofy 14.2.2018, 08:11Se linkki on tässä https://drive.google.com/file/d/1Qew3HmajNqmkWMhHDarsrOMnvvIKTVEt/view?usp=sharing
Muok. pahoittelen tätä ylimääräistä viestiä, kun linkitys ei onnistunut aluksi edelliseen viestiini, mutta kävin sen myös siihen korjaamassa.
Goofy 14.2.2018, 08:10Bertzalle: ihan verottajan esittämällä perusteella, josta tässä lainaus ”
Yksityisiin varoihin kuuluvan auton tai muun kulkuneuvon metsätalouden harjoittamiseen kohdistuvasta käytöstä aiheutuvat kulut vähennetään todellisten kustannusten mukaisesti.
Jos todellisten kustannusten selvittäminen ei ole mahdollista, arvioidaan vähennyksen määrä Verohallinnon yhtenäistämisohjeen mukaisesti.” Yhtenäistämisohjeen mukainen on se 0,24€/km.
Annelille: Kyllä pääoman arvon aleneminen huomioidaan. Sen osuus varsinkin arvokkaammalla autolla on merkittävä. Vuosipoistona voi käyttää 25%:a. Auton käyvän arvon voi katsoa vaikka nettiautosta.
Katsokaa tästä linkistä esimerkki oman auton kulujen laskemiseksi. Eli kaikki vuoden aikana autosta kertyneet kulut ja poisto yhteensä, ja summa jaetaan ajetulla kilometrimäärällä niin saadaan todellinen kulu.
Goofy 13.2.2018, 21:496.2 kohtaan.
Goofy 13.2.2018, 20:36Pidän metsänomistajille verokoulutuksia (tälle keväälle takana jo reilu 15 tilaisuutta) ja kukaan ei esimerkiksi ole selvittänyt oman auton km-kustannuksia. Yleensä käyttävät verottajan esittämää 0,24€/km, vaikka todellinen saattaisi olla 0,5-1€/km.
Paljon muutakin vähennyksiä jää tekemättä.
Goofy 5.2.2018, 18:46Tämän hetken havukuitupuun tehdashinta on aika lailla 40€/m3. Tämä alkaa jakautumaan kantohinnaksi seuraavasti:
-hakkuu ja lähikuljetus 14,50
– kaukokuljetus 7,70 (noin 80 km tehtaalta)
– kantohinta 14,50
– organisaation kate 3,7Goofy 3.2.2018, 19:24Viimeksi 2016 istutin, silloin oli yrittäjähinnat:
0,15€/männyn 1-v taimi
0,18€/kuusen 2-v taimiTaimet oli viety maastoon siten, ettei kantomatkaa ollut yli 300 metriä. Ihan noilla hinnoilla pärjää, kun istuttaa 2000-2500 tainta päivässä.