Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 11,435)
  • Gla Gla

    Samaa mieltä, että 36 korkeasti koulutettua riittää, jos he saavat käyttää paneelin ulkopuolisia resursseja tiedon hankintaan. Parasta kuitenkin on, että lausuntoihin tulee mukaan muitakin kuin Kotiahon ideologian mukaisia näkemyksiä. Aina kun jotain tehdään, ympäristöä kuormitetaan. Vaihtoehtojen vaikutukset pitää silti käsitellä ja tässä talousosastolla on tärkeä rooli.

     

    Gla Gla

    Tietysti taimikonhoidon viivästyttämistä vastustetaan, koska ajatus on yksiselitteisesti huono. Metsän hoitokustannukset kasvaa, suurempi osa puustosta päätyy energiaksi, myöhemmän vaiheen kasvu hidastuu ja metsätalouden kannattavuus heikkenee. Tämä vain siksi, että metsiin saataisiin roskapuuta vähän enemmän kuin hoidetulla kuviolla olisi.

    Onhan Suomessa jo ihan riittävästi kohteita, jossa hoito on viivästynyt.

    Gla Gla

    Jees: ”Gla on säästänyt peräti 4000 ajamalla Corollalla kaikki metsäajot minun nelivetoavolavaani verrattuna.”

    Ei avolavaasi verrattuna, vaan vastaavaan nelivetoiseen henkilöautoon verrattuna polttoainekuluissa. Pääoma-, huolto- yms. tuohon päälle. Avolavalla olisi jäänyt monta perheen matkaa ajamatta eli kuten sinäkin, olisin tarvinnut toisenkin auton ja siihen ei neljä tonnia 10 vuodessa riittäisi alkuunkaan.

    Ei ehkä sinulle, mutta minulle neljä tonnia on iso raha varsinkin, jos ilmankin hommat hoituisi eli mitään lisäarvoa 4000 e ei tuota.

    ”Pitää olla aika hyvän tien varressa puutyöt jos tuolla Corolla-peräkärry yhdistelmällä saa kaikki ajettua.”

    Minä tosiaan olen toistaiseksi saanut ongelmitta vuotuiset puuni henkilöautolla ajettavan uran tai tien varteen. Pari vuotta eteenpäin on jo paikat katsottuna ja jos nuo ei riitä, sitten tarvitaan järeämpää kalustoa kuin nelivetoinen katumaasturi tai jopa avolava. Halvempaa ja enemmän metsätalouttakin palvelevaa on sorastaa jokunen ajoura autolla ajettavaan kuntoon.

    ”Tai sitten rahrataan kainalossa todella pitkiä matkoja rankoja metsästä.”

    100 m taitaa olla pisin matka ja siltäkin etäisyydeltä vain pieni osa kuvion puista. Alle puolet tuosta matkasta kertyy valtaosa puista.

    ”Mutta kai sitten meillä on aika erityyppiset metsätyöt ja kaluston tarpeet kun en koe rahapussissani olevan 4000:n aukkoa.”

    En osaa verrata, mutta enhän tarvitse avolavaa ja traktoriakaan. En edes mönkijää. Polttopuuhommakin on vain yksi pieni osa metsätöitä. Ajokilometreistäni pari prosenttia on metsätalouden ajoa ja jos niille laskee osuuden, jossa nelivedosta voisi olla hyötyä, todella mitättömästä asiasta puhutaan. Ihan tyytyväinen olen siis tähän kustannusrakenteeseen.

    Gla Gla

    Tolopainen: ”Gla taitaa vastata tojotan tuotekehittelystä, kun noin tosiasiat sattuivat. Eihän minun autoani kannata verrata karvalakki malleihin, voittaa ne sata nolla.”

    Taidat olla risuparran toinen nimimerkki, kun kysymyksiin vastaaminen tuottaa vaikeuksia.

    Gla Gla

    Jees: ”Onkohan Gla jo vaihtanut Corollansa edes neliveto-Toyotaan kun noin levottomia jutskailee?”

    En aja nelivedolla. Onkohan siitä n. 10 vuotta, kun nelivetoa aloit minulle mainostaa. Tuossa ajassa on tullut ajettua n. 300-400 tkm. Jos nelivedon kulutuslisä on keskimäärin 0,7 l/100 km ja bensan hinta 1,5 e/l, olen säästänyt rahaa pelkästään polttoaineessa n. 4000 e ja keksinyt sille hyödyllisempää käyttöä kuin ylimääräisten ajovastusten voittaminen. Yhtään ajoa ei ole jäänyt ajamatta.

    Tolopainen: ”Eipä tuosta montaa päivää ole kun katsoin testin jossa tojotan farkku oli heikoin väistökokeessa ja kiihtyvyydessä.”

    Kenen testi tuo oli ja oliko oma autosi mukana? Itse en ole koskaan joutunut tekemään autotestien kaltaista väistöä liikenteessä. Treeneistä tiedän, että 95% kuskeista kaikkien nykyhenkilöautojen ajettavuus on riittävän hyvä. Kuski toheloi väistötilanteessa sen verran, ettei auton paremmat ominaisuudet auta. Paljonko sinä olet ajamista radalla harjoitellut?

    Sanoinhan, ettei pidä valita alimittaista moottoria, jos haluaa enemmän kiihtyvyyttä. Corollassa 2-litrainen on oikein miellyttävä. Mitä testissä kerrottiin kulutuksista, oliko Corolla ylivoimainen muihin verrattuna.

    ”Eikä ollut kehuttava myöskään Nissan qaskai. Ei senkään suosioon mitään perusteita löydy.”

    Renault-yhteistyön myötä pilattiin hyvän automerkin luotettavuus. Tällä hetkellä Qashqai on katsastustilastojen häntäpään kalustoa.

    Mikä olikaan vastauksesi takuun kilpailukykyä koskevaan kysymykseeni?

    Käpysonni: ”Nyt ollaan ihan YTIMESSÄ, kun kiistellään automerkkien paremmuudesta.”

    Vilkaise sivulle 1.

    Gla Gla

    Tolopainen: ”Toyotan takuu ei ole kilpailukykyinen eikä auto muutenkaan kiinnosta.”

    Mille 10 vuotta ja 185 tkm ei ole kilpailukykyinen?

    ”Sehän on erittäin huono ajettava ja kone on laiska, ei pärjää yhtään testeissä.”

    Aika monta vaihtoehtoa on moottoreissa tarjolla. Älä ota pienitehoisinta, jos se ei riitä.

    Ajettavuus oli ennen omanlaisensa, nykyään täysin linjassa muiden kanssa.

    Testimenestyskö ratkaisee soveltuvuuden sinun tarpeisiin.

     

    Gla Gla

    Kirkko on aina osannut pitää huolta omaisuudestaan.

    Gla Gla

    Rahatilanne on huono, eikä seurakunnat voi velkaantua kuten valtio.

    Gla Gla

    Ei niillä ole siihen varaa.

    Gla Gla

    Suomessa on ajateltu, ettei ympäristö hyödy hakkuurajoituksista, kun hakkuut siirtyvät ulkomaille.

    Jos valtio vähentää hakkuita, yksityiset lisäävät vastaavasti ainakin, jos puun hinta nousee.

    Eiköhän valtio keksi uuden puunmyyntihaittaveron, jolla vähennetään kiinnostusta hakkuisiin ja kompensoidaan saamatta jääviä tuloja. Ympäristöhallinto jalostaa eu:ssa suunnitellun suunnitelman jokaiselle metsätilalle, jolla ”varmistetaan suomalaisen metsätalouden kestävyys maailman johtavana suunnan näyttäjänä”. Samalla kasvatetaan ympäristöpuolen hallinnon kokoa ja vaikutusvaltaa politiikassa.

     

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 11,435)