Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset
-
Ehkä cooperintestitulosten kehitys näkyy suomalaisessa urheilumenestyksessäkin. Muutaman yksilön sinänsä aktiivinen lajiharjoittelu ei tuo menestystä, kun pienen kansan muutenkin suppea pohja supistuu entisestään.
”Muistan hyvin, kun vielä 60-luvulla laihoja ihmisiä pidettiin jotenkin sairaina tai köyhinä. ”Terveen pulska ihminen” oli silloin yleinen luonnehdinta kanssaihmisistä.”
Varusmiesten kuntotestien 2023 keskeiset tulokset ja havainnot:
- Kehon paino: Keskipainossa ei ole tapahtunut viimeksi kuluneen kolmen vuoden aikana muutoksia, joskin keskiarvo 78,7 kiloa on 1990 -luvulta alkaneen mittaushistorian korkein.
- Kestävyyskunto: Varusmiesten palveluksen alussa suorittaman 12 minuutin juoksutestin keskiarvo vuonna 2023 oli 2 381 metriä, mikä on viisi metriä enemmän kuin kahtena edellisvuonna.
Cooperintestissä on pudotusta oman ikäluokkani keskiarvosta yli 200 m. Kouluaikanani 2400, joka on siis nykypäivän vellihousujen keskiarvo, oli vain noiden pulskien poikien tulostasoa.
”Joko Kiian tyyppivika Tolopaisella? Pikku 12V akku tyhjenee päivässä, eikä autolla tee sen jälkeen mitään, ellei lataa sitä. Latausohjain ICCU rikki ja purkaa 12V pikku akun, joka antaa virtaa auton järjestelmille.”
Adacin luotettavuustilastoissa akku taitaa olla yleisin vian syy ihan yleisestikin ottaen. Joillain periaatteessa luotettavinakin pidetyillä autoilla on luvut punaisena akun takia. En tiedä, onko kyseessä kelvoton ensiasennusakku vai onko syynä jotain muuta auton tekniikkaan liittyvää, jossa riskin poistaminen ei onnistu akkua vaihtamalla.
Pyörässä ratkaisee käytön mieltymykset. Itse pidän kevyestä pyörästä, koska sen hallittavuus on aivan toista luokkaa kuin yli 10 kg painavamman sähköpyörän. Hallittavuushan on pyöräilyn perusasioita. Omatkaan pyörät eivät ole luokassaan erityisen kevyitä, mutta aivan erilaisia silti kuin sähköpyörät. Jos ajaa tietä pitkin, periaatteessa jousitus on haittatekijä pyörässä. Sähköpyörässä painon takia jousitus on silti tarpeen. Ja taas tulee keulasta riippuen 1-1,5 kiloa painoa lisää pyörään. Mutta jos vain tyytyy passiivisena ajamaan ja on tyytyväinen vaikka Jopoon, silloin sähköpyörällä ajaminen on ihan ok. Toki myös silloin, kun ajaessa ei saisi tulla hiki.
Ennen sähköpyörän hankkimista suosittelen kokeilemaan kippurasarvista gravel-pyörää, jos ei maastoajoon pyörää aio hankkia.
”Huijausta nuo sähköpolkupyörät. Kun kunto loppuu, otetaan sähkö avuksi. Huonokuntoisten ja laiskojen kulkine se on.”
Autosta puhumattakaan. Liikutko itse autolla?
Minulle suurta hupia on ohittaa luomupyörällä sähköpyöräilijöitä.
Koirien muistokulkue Joensuussa. Saisi laajentua valtakunnalliseksi tapahtumaksi.
Tuossa TM:n vertailussa halpisten vierintävastus oli keskitasoa.
Itselläni on myös eräs liittymä, jossa optimoin rullausta. Sama auto, samat renkaat ja sama kuorma, silti usein eri tulos. En osaa sanoa, mistä selvät erot johtuu.
Miten usein jarrunesteet noissa vaihdetaan? Itselläni on ollut ohjelmassa 1. vaihto 4 vuoden ikäisenä ja sen jälkeen joka toinen vuosi. Näin siis 90-luvulta saakka. Ei siis hybridejä tai muutakaan jarrutusenergian talteenottoa.
Yhdestä vanhemmasta autostani petti pääsylinteri. Korjaamossa avasivat sen ja totesivat syöpyneeksi. Ilmeisesti nesteitä ei oltu vaihdettu ajallaan, joten vesi oli tehnyt tehtäviään. Mutta tuota autoa ei oltu huollettu ohjelman mukaan.
Toisen auton tiedän, josta petti kytkinsylinteri samasta syystä. Tiivisteiden vaihto taisi riittää, ihan varman en ole. Se auto oli ”huollettu” naapurissa asuvan asentajan korjaamossa.
Tolopainen, riippuu auton huolto-ohjelmasta mitä jarruille huollossa tehdään. Se on varmaa, että auto-jerryn kilpailuvoittaja ei jarruihin koskekaan, jos auto niillä pysähtyy ennen seinää.
Ajan lihasvoimalla, joten en sano muuta kuin että pyörämerkkiä tärkeämpää on perehtyä komponentteihin eli millaisista osista pyörä on kasattu. Toki sitä ennen pitää määritellä käyttötarve eli halutut ominaisuudet. Jos joku sanoo, että osta pyörä x, koska se on hyvä (tai kummelimaisesti: Onks tää hyvä? Ei, se on paras!), kaveri ei todennäköisesti tiedä pyöristä tai ainakaan pyöräilystä yhtään mitään.
Pyörävalmistajat tekevät (suunnittelevat) korkeintaan pyörän rungon, kaikki muu tulee hyllytavarana komponenttitoimittajilta. Toisaalta se on yksi pyöräilyn hienous, itse voi rakentaa toiveiden mukaisen pyörän varsin helposti. Nyt voitkin ottaa itsellesi uuden harrastuksen eläkepäiville eli pyöräily ja hifistellä itsellesi juuri sopiva kalusto.