Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 361 - 370 (kaikkiaan 11,365)
  • Gla Gla

    ”Ainakin voitaisiin kokeilla yhdistelmää kasvinsyöjien tehokas metsästys”

    Miten peurojen metsästystä saataisiin lisättyä, kun kaatomäärät ovat olleet jo vuosia korkeat, tihentymäalueella tavoitteena laskea kantaa? Entä kauris ja rusakko, joilla ei edes kaatoluvat ole esteenä, kuten ei oikeasti peurallakaan. Kaikilla on lupia riittävästi.

     

    Gla Gla

    Perhekäyttöön riittävät tilat, Corolla farkku, hinnat alkaen 33ke. Siihen talvirenkaat, vetokoukku yms. pakollista parilla tonnilla ja 5% alennusta. Joku muu kuin perustason varustelu + 2-litran moottori, jolloin ollaan jo 40 000 eurossa.

    Gla Gla

    Tolopaiselle ei mikään ole koskaan kallista, rahojen riittävyys on meidän muiden ongelma. Pikkuautokin maksaa yli 30 000 e ja keskikokoinen varusteineen 40 000. Bensa on edelleen kallista ja lounas 13 50

    Gla Gla

    ”Gala, oletko paljonkin ajanut Tiguanilla?”

    En yhtään. Jonkun verran ollut kyydissä.

    Gla Gla

    Mettämies: ”Olen varmaan ennenkin kirjoittanut, että farkkujakson (4 Passattia) jälkeen tarve kääntyi cittymaasturin puolelle, mutta crv:n, foresterin ja parin muun koeajon jälkeen suunnitelmat meinasivat muuttua. Mutta sitten erehdyin koeajamaan Tiguanin…”

    Volkkarin muotoilijoita on vaikea ymmärtää. Ensimmäinen Tiguan oli aika onneton yritys apinoida maasturia. Tuloksena ensimmäistä Rav4:sta muistuttava töppänä, mutta paljon sitä huonompi. Toinen Tiguan oli jo varsin onnistunut, linjat tasapainossa ja kokonaisuus ryhdikäs. Nyt tuore malli palaa taas juurilleen ryhdittömänä kuin pullamössöteini sohvalla puhelin kädessään. Varmaan silti uusi malli on käyttöominaisuuksiltaan hyvä, kuten Volkkarit tapaa olla.

    KeMeRat: ”Jotkut elää vieläkin siellä muinaisuudessa. Itse vaihdoin pois nelivedoista, kun hoksasin, että etuvetoisellakin pääsee ja edullisemmin.”

    Kauanko sinulla otti hoksata tuo? Itse en nelivetoista ole koskaan hankkinut. 30 vuotta sitten olin sellaisesta jossain määrin kiinnostunut, mutten koskaan sitä hankkinut. Silloin ajelin sen ajan mittapuunkin mukaan vanhalla takavetoisella.

    80-luvulta tulee mieleen Subarun mainos ja sen kaksi huikeaa väittämää:

    1. Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa.

    2. Neliveto voi jopa vähentää kulutusta, koska sutiminen vähenee.

    Kahvipöytäkeskusteluissa aina välillä näitä totuuksia kuuli lauottavan. Hyvin tuntui mainos purevan autokuumeiseen kansaan.

    Annelin kommenttiin liittyen, tuon ajan Subarussa oli kytkettävä neliveto. Keskitasauspyörästöä ei ollut, joten autoa ajettiin pääsääntöisesti etuvedolla. Kulutuslukemat oli silti karmeita. Käyttötesti-farmarissa turbomallin keskikulutus 50 000 km matkalla yli 11 litraa ja muissa testeissä vapaasti hengittävätkin veivät maantiellä yli 8 l. Talvitestissä kylmäkulutuksen kasvu kaksinkertainen muihin verrattuna, vaikka oltiin jo 90-luvulla ja Legacyssä nykyaikainen moottorinohjausjärjestelmä.

    Etuvetomalleissa lukemat pysyivät kilpailukykyisinä vastaavan kokoisten etuvetomallien kanssa.

    TM:n koeajossa vuonna -85 Subarun kulutusta testattiin etu- ja nelivedolla, mutta eroja ei saatu aikaan. Ja mistä ne olisivatkaan tulleet, kun voimansiirto tuo massaa autoon, oli veto päällä tai ei ja vetoakselit pyörivät kuitenkin mukana. Nykyään sähköautoissa on ehkä kehittyneempi voimansiirto, jossa neliveto ei niin paljon lisää ajovastuksia.

    Gla Gla

    Ylen otsikko:
    Karhu tottuu hakemaan ruokaa kuvauskojulta, mutta pihoille karhuturismi ei petoja tuo, sanoo luontokuvayrittäjä

    Tekstiosa:

    Suomussalmen riistanhoitoyhdistyksen toiminnanohjaaja Ale Seppänen taas arvioi, etteivät karhut eivät ole enää niin ihmisarkoja kuin aiemmin. Yhtenä syynä tähän on hänen mielestään vähentynyt metsästäminen.

    Jokainen puolustaa tonttiaan.

    Teoriassa puolueettoman osapuolen näkemys:

    Luonnonvarakeskuksen tutkimusprofessori Ilpo Kojola arvioi, että karhujen ruokinta ruokintapaikoilla voi saada ne suhtautumaan ihmisiin rohkeammin.

    Oma kommentti: kojuyrittäjäkin sanoo, että käytös kojuilla voi muuttua, muttei muualla. Miten Kojolan rajaus pitää ymmärtää?

    https://yle.fi/a/74-20098812

     

    Gla Gla

    Kaikki on suhteellista. En valita, jos aasialainen auto menee kärsimyksen puolelle. Minun elämä ei menisi pilalle edes eurooppalaisesta, esim. Fiatista.

     

    Gla Gla

    Perushuollot ovatkin halpoja, kun niissä ei juuri muuta tehdä kuin öljynvaihto. Sitten kun tulee muita töitä, alkaa hintaa kertyä. Esim. jarru – ja jäähdytysnesteen, vaihteistoöljyn tai sytytystulppien vaihtoa.

    Gla Gla

    Miksi Puuki laitat noin paljon rahaa autoon kiinni? Mitä lisäarvoa Porsche tuo verrattuna vaikka T-Rociin?

    Gla Gla

    ”Itse harkitsen VW T-Rocia nelivetoisena.”

    En osaa suositella, kun en noista mitään tiedä. Tuon luulisi olevan oninaisuuksitaan hyvä, jos pieni tavaratila kelpaa. Etuvetoisena taloudellinenkin, mutta silti kivasti maavaraa.

Esillä 10 vastausta, 361 - 370 (kaikkiaan 11,365)