Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 11,664)
  • Gla Gla

    Jk:sta saisi kolmen sivun mittaisen ongelmakokoelman.

     

     

    Gla Gla

    Nuoria metsiä ei saa hakata, eikä varttuneita, kun ne ovat vanhoja ja luontoarvoiltaan monipuolisia. Mitä sitten saa hakata, kysyy epätietoinen metsätalouden harjoittaja.

    Gla Gla

    Jalostusasteen nostoa moni esittää, kun sellutehdas on paha ja ikkunanpoka hyvä. Sitä ei esitetä, mistä jatkossa saadaan alemman jalostusasteen tuotteet. Mutta hei, vessapaperiahan saa kaupasta!

     

    Gla Gla

    Minua ainakin vaivaa se, ettei nähdä tuotannon ja kulutuksen yhteyttä. Metsiä hakataan, ”koska ahneet omistajat haluavat maksimoida tulonsa” ja ”metsien hakkuita pitää vähentää, jotta luonto pelastuu”. Se, että puut päätyvät ihan tavallisten ihmisten kulutukseen ja mitä seuraa, jos tuotanto ei pysy kysynnän perässä, ei kiinnosta ketään. On helppo vastustaa yhtä asiaa, kun ei tarvitse ottaa vastuuta esityksen toteutumisen seurauksista.

    Sähkömarkkinoilla tätä harjoiteltiin ja OPEC harrastaa öljyn tuotannossa sitä jatkuvasti omalla logiikallaan, mutta puun osalta yhteyttä ei edelleenkään nähdä tai haluta nähdä. Ehkä vanha klisee, jossa rahaa saa pankista ja sähköä töpselistä, sopii myös puuperäisiin tuotteisiin. Ne ovat ympäristöystävällisiä ja niitä saa kaupasta. Temuttaminen ainoastaan on turhaa ja kun ei itse temuta, voi ulkoistaa itsensä tästä ongelmasta arvostelijoiden leiriin.

     

    Gla Gla

    Itse en uskalla tuolla tavalla riskeerata. Läpikulkumatkalla huomataan, että ykkösluokan ruokapöytä on yritetty piilottaa ja siitä hirvet kiittää välittömästi.

    Gla Gla

    Rav4 2,5-litran hybridinä:

    chrome-native://pdf/link?url=content%3A%2F%2Fmedia%2Fexternal%2Fdownloads%2F1000016381

     

    Gla Gla

    Kalle: ”Polttomoottorit pilattiin täysin pienentämällä niistä kuutiotilavuutta ympäristö vouhotuksen takia.”

    Kulutuksen pienentäminen ei ole vouhutusta, eikä moottoreita pilattu. Pitää vaan osata valita sopiva vaihtoehdoista, esim. 2,5-litrainen vapari pikkuautoon, 140 hv:

    https://www.mazda.fi/mallisto/mazda3/hinnat-ja-tekniset-tiedot?_gl=1*bie6xi*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=Cj0KCQjw5ubABhDIARIsAHMighZ3QhEbS-wi6kP-9xZBmetVzgV6gWUtke7cKHwa-myjqHdnd1sIBE0aAibmEALw_wcB&gbraid=0AAAAADrQ34dzK6Q4KFQFulukbylLVNl3q

    Toisaalta jos ennen oli vaihtoehtona valita 1,3-litrainen kone Escorttiin tai Golfiin ja nyt sen tilalle saa litraisen turbon, kumpi lienee parempi. Jälkimmäisen suorituskyky on parempi kuin ennen isoimman tarjolla olevista vaihtoehdoista, joten ostaja voi kuvitella saavansa myös isomman moottorin käyttöikämitoituksen. Muistellaan myös Audi 80 1,6-l vapaastihengittävänä työsuhdemallina. Ikävä ei tule tuota, jos ajaa nyt 1,5 l bensakoneella, jossa on 150 hv.

     

    Gla Gla

    Itse en tuollaista määrää roskaa metsään suostuisi kantaa. Sama juttu keltaisen muoviroskan kanssa. Helpompi käyttää Tricoa. Joko käyttöselosteen mukaan yksittäisiin taimiin tai sitten luvattomasti moottoriruiskulla laimennettuna sumutettuna koko alueelle.

    Gla Gla

    ”Hyvä auto kestää normihuolloilla 20 vuotta. Siihen on sähköautoilla vielä pitkä matka.”

    En tunne sähköautojen kestävyyttä, mutta polttomoottoriauton käyttöikä riippuu aika tavalla ajokilometreistä. 15 tkm vs 40 tkm vuodessa eli 300 tkm vs 800 tkm.

    Joo, Volvolla on ajettu miljoona. Mutta ei ajeta keskimäärin.

     

    Gla Gla

    AR: ”Jeesus oli puuseppä, tuliko ne puut sille ilman, että kaadettiin metsästä? Ei tullut, Jeesus teki elämänsä hiilinielu tuotteita kaadetuista puista. Ties vaikka joku hiilinielukirveenvarsi on vieläkin käytössä.”

    Eli ongelmana ei ole puun hyödyntäminen, vaan kuluttajien kohtuuttoman suuri kulutuksen taso.

    Mahdanko nähdä päivän, jolloin Suomen Yleisradio tämän hoksaa.

     

     

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 11,664)