Käyttäjän capo kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 42)
  • capo

    Aloittajan kertomaan tapaukseen en osaa ottaa kantaa annetuilla tiedoilla.
    Omat kokemukset UPM:stä on kyllä pelkästään positiivisia. Viime leimikossa tukki-% oli 88 ja kuidutkin oli tehty alamittaan asti. Eli metsästä ei löytynyt jämäkuitua, millä olisi nostettu tukki%ia. Taisi olla aika kova tarve sorvikuuselle, kun ottivat sitä reilusti enemmän mitä sopimuksessa oli kirjattu miniminä.
    Toisessa tapauksessa naapurin hakkuun yhtteydessä rikki mennyt tie korjattiin esimerkillisesti ja ilman mitään mutinoita.
    Tarjoukset on pyydetty myös sahafirmoilta ja big data-perusteella arvioitu katkonta huomioiden UPM on ollut niin kilpailukykyinen, että sopimuksia on syntynyt eikä tilityshetkelläkään pettymyksiä ole tullut.

    capo

    Jees: ”Joskus aina tosiaan se sama musta Porche Cayenne vetää vielä kovempaa”

    No mä jo ihmettelinkin,  että kuka siellä aina vanhalla Touaregilla vetää alinopeudella Corolla-Kia -jonoa perässään….

    Aina on renkaat saatu vaihdettua, vaikka ilmajousitus onkin, ei siinä mitään niin vaikeaa ole.
    Kuorma-autossa se on ketjujen laitossa aika kätevä, kun lasket nosturin jalat alas ja nostat ilmalla pyörät ylös, niin voit pyöritellä ketjut siinä paikalleen.

    capo

    Abietikselta harvinaisen onnistunut ja monimerkityksinen otsikkovalinta. Annetun speksin perusteella olen eri mieltä sanoista uusi ja parempi – uusi ei ole 10 vuotta vanha ja parempi on vertailua edelliseen eli hyvinkin lukijakohtaista. Mielenkiintoista on myös vastaajien käsitys metsänomistajasta ja hänen autostaan. Ympäristönäkökulmakin on tuotu esille samoin kuin kaikki ennakkoluulot ja muut muut perusteet juuri sille omalle valinnalle.

    Meillä asia on hoidettu niin, että metsänomistajan auto Porsche Cayenne S dieselinä ja ilmajousituksella. Voi ajaa Monacon kasinolle tai palstan reunaan, vääntöä 850 Nm, aivan mahtava ajaa. On kylläkin vaimon käytössä, saan ajaa tankkaamaan 😉 Mitään kauppoja ei kyllä P:lla kannata mennä tekemään, näkyy heti vastapuolen tarjouksessa.
    Sinänsä mielenkiintoista, että Porsche kuluttaa alle sen mitä A6 Quattro. Ja ajotavan merkitys on litran verran, meidän perheessä minä olen se pihimpi.
    Seuraava käyttis on varmaan sähköauto, kunhan niillä pääsee 500 km latauksella. Sähköauton kiihtyvyys on kyllä joy ridea, kun maksimivääntö on käytössä heti alusta asti.
    MetsäTYÖautot ovat Ford F-150 4wd, lukot päällä menee pidemmällä kuin kuski uskaltaa ja  Volvo FH isompiin kuljetuksiin. Välillä on ollut Ducato/Boxer-pakujakin, niiden hyvä puoli on sääsuoja tavaroille ja taukojen aikana Fordiin verrattuna.

    Maasturin lisähinta on melkein aina suurempi kuin tien aurauttaminen naapurilla tai jopa sen tien teettäminen. Miehet ostavatkin autoja enemmän tunteella kuin järjellä, mutta aina keksitään ns. järkiperusteet tueksi. Ja lompsa määrää loput.

    capo

    Motolla tulee harvennukset tehtyä, koivut klapikoneen kautta polttopuuksi ja havupuut myyntiin. Osa ensiharvennuksista pitää tänäkin vuonna myydä pystyyn, kun työnteko (onneksi) haittaa sivutoimia. Taloudellisesti ajateltuna ei varmaan kannattaisi raivaussahaa enempää omistaa, mutta on vähän tuo konefetissi päässyt esiin, ainakin vaimon mukaan.

    capo

    Opiskeluaikoina kavi useinkin niin, etta huone pyori ja oksetti ja kylla syyna oli joku ihan muu kuin aivoveritukos. Vakavasti ottaen LauriK tietysti oikeassa, mikali syy ei ole sama kuin noissa opskelujutuissa.

    capo

    Gla oikeilla jaljilla tallakin kertaa, pitaa nahda kokonaisuus eika jaada jankaamaan kaverin argumentin ymparille.
    Kemeroilla on tuettu taimikonhoitoa eika suinkaan kustannettu koko hommaa, ja kaikki kemerat eivat kohdistu taimikoiden/nm-hoitoon. Lisaksi on myos metsanomistajia, jotka eivat ole niita kayttaneet, vaikka olisivat voineet.
    Ylipaansa kemera on aika pienta muihin yritystukiin verrattuna eika silla voi perustella sosialisointia. Joku varmaan akkia googlettaa sahojen ja metsateollisuuden saamat elinkeino-, innovaatio yms. tuet vs kemerat.

    capo

    Absoluuttista ja yksiselitteista vastausta tahan on mahdoton antaa ja tuskin sita aloittaja hakikaan. Opiskeluaikana jo opetettiin, etta laatu on asiakkaan tarpeen ja odotusten tayttamista. Tarpeet voivat sitten olla todellisia tai tiedostamattomia. Eika ole olemassa yksiselitteisesti eriteltavaa metsamiesta, vaan meita on moneksi. 1000+ ha metsamiehella voi olla eri tarpeet ja odotukset kuin 7 ha puuhapalstalaisella. Meilla asia on ratkaistu niin, etta rouvan kaytossa on Cayenne S Diesel ja mina hoidan metsa- ja pollikeikat vm-80 Ford F-150 4X4:lla. Arkikaytossa kaytan sitten kylla A:lla alkavaa kulkinetta. Kumpikin mainittu auto tayttaa tehtavansa ja tarpeet tulevat tyydytetyiksi. Cayennella voi ajella mihin tahansa tilaisuuteen etuovelle kuten myos autobahnoilla ja metsateilla talvellakin ja karry tulee perassa kevyesti; ilmajousitus, neliveto, 850 Nm vaanto ja 3500 kg vetokyky ovat lyomaton yhdistelma. Ford menee nelivedolla, lukoilla ja 35 ” renkailla pidemmalle kuin kuski uskaltaa. Kulutus voisi kylla olla alhaisempi, nyt 20-25 l/100 km, mutta ei niita kilometreja vuodessa niin tolkuttomasti tule. Dieselina ja kuorma-autoksi rekisteroityna olisi kylla viela parempi.

    capo

    Harrastelijalle:
    Jos kulut teosta ja lahikuljetuksesta on 16-18 EUR/m3 ja tienvarsihinta 20-27 EUR/m3, niin mo:lle jaa bruttona 2-11 EUR/m3.
    Tuosta 30 % vero pois, niin mo:lle jaa kateen 1,4-7,7 EUR/m3.

    capo

    Leevi, se liittyy siihen, etta valas on nisakas eika kala. Liha todellakin maistuu lihalle ja nayttaa silta.
    Norjan kalatoreilla valasta myydaan ihan avoimesti. Asiassa on tietysti tama uhanalaisuusaspekti, sita kun ei kasseissa viljella.

    capo

    Leevi, se liittyy siihen, etta valas on nisakas eika kala. Liha todellakin maistuu lihalle ja nayttaa silta.
    Norjan kalatoreilla valasta myydaan ihan avoimesti. Asiassa on tietysti tama uhanalaisuusaspekti, sita kun ei kasseissa viljella.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 42)