Käyttäjän capo kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 42)
  • capo

    Olisi kannattanut tarttua Jalluvetoon, olisin hävinnyt eli myyjä lähestyi tänään spostilla. Taitaa lukea palstaa?

    Ilmajousitus on ihan kätevä paksussa lumessa. Jos jää mahasta kiinni, niin kori vaan ylös.

     

    capo

    Jees, kyllä hain ihan myynnin ammattilaisen näkemystä.
    Ja tämä avaus ei mitenkään ole rajattu pelkästään H-vallan suuntaan.
    Tilanne oli seuraava: sovittu tapaaminen ”tutun” myyjän kanssa, myyjä tietää mistä tullaan puhumaan, asiakas listannut haluamansa lisävarusteet ja muutaman kysymyksen konfiguraatiosta. Väri ja sisustus valmiina mielessä.
    Tapaamisessa myyjällä valmiina viikko sitten päivitetty hintalista lisävarusteineen pöydällä printattuna ja tehtaan vahvistama toimitusaika ko. mallille. Takuut, toimitusehdot, ennakkomaksut tiedossa. Myyjällä kaksi avointa juttua; tietokoneelle ei ole päivitetty erittelyohjelmaa ja vaihtoauton arvo. Vaihtoautoa ei voi arvottaa 6 kk pidemmälle, mutta se voidaan ”ostaa” hyvissä ajoin ennen uuden luovutusta. Asiakkaan mukaan ”no problem”, auto on pihalla, mikä on väliraha, saat auton kokonaisuudessaan ennakkomaksuna, ajelen kesän muilla värkeillä. Ennakkomaksu olisi siis 5-6-kertainen normaaliin verrattuna, joskin tavarana, ei käteisenä.
    Homma pysähtyy tähän, ei tule arviota välirahasta ja juttu jää epämääräiseen sähköpostitteluvaiheeseen.
    Asiakas lähtee katsomaan muita seireenilauluja, myyjä todennäköisesti luulee auton myyvän itsensä. Mutta muitakin merkkejä on olemassa ja sen saman auton saa myös Saksasta, vaihtoauton arvokaan ei vähene, koska siihen saa autoveron vientipalautuksen. Lyön vetoa Jallupullosta, että myyjästä ei kuulu mitään seuraavaan kolmeen viikkoon – kuka tarttuu tarjoukseen? First come – first serve, maksu kesätapaamisessa.

    Myyjänä olisin itse tehnyt tarjouksen ja hoitanut homman kotiin, kauppa voidaan tehdä normaalille kauppakirjapohjalle, erittely printatulle hinnastolle, johon kuitataan varustelu puumerkeillä ja vahvistus heti, kun erittelyohjelma toimii. Vaihtoauto sisään ja myyntiin saman tien.

    Nykyisen auton kanssa oli sama tilanne, se piti varta vasten ostaa. Silloinkin sama kaveri tiesi, että olen kuumana, mutta en ole tyytyväinen silloiseen moottorivalikoimaan. Ei kuitenkaan viitsinyt ilmoittaa, kun tuli uusi mylly markkinoille. Kauppoihin kuitenkin päästiin ja sain about ensimmäisen/toisen Suomeen tulleen auton sillä koneella. Malli oli nähty ja ajettu, mutta moottorin ostin pelkillä spekseillä.

    En tarkoita, että myyjän pitää tuputtaa kauppaa, mutta hyvä myyjä uskaltaa tehdä aloitteen. Enkä tarkoita mitään ”pakkomyyntialoitetta”, niitäkin on nähty. Monesti pelkkä ”Mitä mun pitäisi tehdä, että päästäisiin kauppoihin?” avaa pelin ja johtaa toivottuun tulokseen.

    Tämä on itse asiassa aika yleinen ongelma myös b-2-b -puolella; myyjä ei uskalla tehdä aloitetta.

    Metsäpalstalle tämä linkittyy siten, että puunostajilla on vähän sama vamma. Tehdään tarjous ja odotetaan passiivisena puunmyyjän reaktiota.
    Mua ainakin nyppii, jos häviän kaupan ja haluan tietää miksi hävisin, mutta puunostajat ei paljon perään kysele. Enkä nyt puhu  mistään 10-20 kuution nökkösistä, vaan ihan asiallisista määristä. Yleensä kyse ei edes ole ollut viimeisistä ”senteistä”  hinnassa, vaan muista kaupan ehdoista, kuten takuumäärät arvokkaammille pt-lajeille, katkonta, ennakkomaksu, hakkuun ajankohta, jopa aiemmat kokemukset ostajista eli ns pehmeät arvot. Hintoja ei ole tapanani kertoa, mutta muista asioista voi yleisellä tasolla keskustella.

    capo

    Eipä taida olla autokaupassa ongelmia, kauppa käynee asiakkaista huolimatta.
    Kävin aamulla myyjän luona keskustelemassa siitä hybridistä, mutta ei oikein kaupan teko kiinnostanut. Olin jopa valmistautunut ja tehnyt lisävarustelistan, siitä keskusteltiin, ensimmäiset autot tuotannossa elokuussa ja eka hybridi syyskuussa, toimitus lokakuussa. Vaihtoautoa ei voi hinnoitella niin pitkälle, vaihdokki pitäisi myydä saman tien. Sanoin, että tuossa se on pihalla, voi jäädä vaikka siihen. Ei vaivautunut katsomaan eikä sanomaan mitään arviota. Uudesta ei voinut laskea tarjousta, kun ei ole vielä systeemissä, vaikka hinnat on netissä.
    Mä olisin myyjänä kyllä tajunnut vihjeen ja lyönyt kaupan saman tien lukkoon, tai ainakin sopinut miten sen saan tehtyä mahd pian. Kyllä sen voi tehdä vaikka vanhaan tyyliin paperille tai sähköpostilla, vahvistaa toimitusajan myöhemmin, mutta eipä ollut kaupan teon nälkää tai sitten se eka hybridi on jo allokoitu jollekin kaverille. Mutta kai sen olisi voinut sanoa ja myydä seuraavasta erästä. Ja myyjä tiesi, että autossa on jo kolmas vaihteisto ja silti istun siinä uudesta puhumassa. Valitteli vaan maanantaikappaletta, ei hänelle mikään ongelma vaihdokkina.

    Vai miten olisi tähtimyyjä H-vallasta toiminut?

    capo

    Mersuhan on arabien omistama ja turkkilaiset tekevät autot Saksassakin. Ei nyt sentään valiteta, kun Suomeen saadaan työtä. Toivotaan, että homma on hinnoiteltu oikein.
    Saksassa on muuten minimipalkka noin 8,5 EUR/h. Volkkarilla palkat selkeästi korkeampia ja edut parempia eläkeiästä alkane, mutta sielläpä osavaltiolla onkin noin 25 % omistusosuus ja ay-liikkellä puolet hallituspaikoista.

    capo

    Suunnistusliitolla on selkeät ohjeet seuroille, miten asiassa tulee toimia. Alla ote ko. ohjeesta.
    Ongelma on, että seuroja johdetaan melko amatöörimäisesti vapaaehtoispohjalta ja toimihenkilöt vaihtuvat, jolloin suulliset sopimukset unohtuvat.

    QUOTE

    Suunnistustapahtumien järjestäminen

    Jokamiehenoikeus on suunnistustoiminnan perusta. Se määrittää yksittäisen suunnistajan oikeudet ja velvollisuudet. Järjestettyjen kilpailu- ja kuntoilutapahtumien yhteydessä emme kuitenkaan voi tukeutua pelkästään jokamiehenoikeuteen, vaan tarvitsemme toimintaamme alueen omistajan tai haltijan suostumuksen. Tämä on seurausta siitä, että osanottajamäärän lisääntyessä riski omaisuudelle ja elinkeinolle aiheutuvasta haitasta kasvaa.

    Olisi erittäin tärkeää, että jo ennen kartan laatimista seura sopisi maanomistajien kanssa alustavasti kaikesta kartalla tapahtuvasta toiminnasta kansalliset kilpailut, kuntorastit ja seuran harjoitukset mukaan lukien. Tällöin maanomistajalle ei tule yllätyksenä tavata suunnistajia metsästään. Käytettäessä toisten seurojen karttoja on aina selvitettävä mitä kartan oikeudet omistava seura on sopinut maastonkäytöstä alueen maanomistajien kanssa.

    Kuntorastien ja kilpailujen järjestämiseen liittyvistä yksityiskohdista ja luvista tulee lisäksi sopia tapahtumakohtaisesti. Lupa tulee pyytää ainakin kilpailukeskuksen, paikoitusalueiden, lähdön ja maalin, viitoitusten vaatimien alueiden ja kiinteistöjen käyttöön sekä maastoon tehtävien rakenteiden (rastipukit, viitoitukset, sillat, yms.) pystyttämiseen. Lisäksi sovitaan maanomistajalle tärkeiden alueiden (pihat, pellot, taimikot, maaston herkät kohteet) huomioimisesta ratasuunnittelussa.

    Metsästäjät, luontoharrastajat ja ympäristöviranomaiset ovat maanomistajien ohella suunnistajien tärkeitä yhteistyötahoja. Heiltä saa arvokasta tietoa maaston kasvillisuuden ja eläinten kannalta aroista alueista. Erityisen tärkeää yhteistyö ja tiedon hankkiminen on kevätaikaan tapahtuvassa suunnistustoiminnassa. Tapahtumien luonnolle aiheuttaman häiriön minimoimiseksi ratasuunnittelussa tulee kiertää mm. riistan vasomis- ja oleskelualueet sekä lintujen pesimispaikat.

    Suunnistusliiton ja Metsästäjäin Keskusjärjestön välisessä yhteistyösopimuksessa korostetaan, että seurojen tulisi ottaa yhteyttä paikalliseen metsästysoikeuden haltijaan jo tapahtumien suunnitteluvaiheessa. Kevätaikaan ja hirvenmetsästyskaudella tarvittavista järjestelyistä tulee aina neuvotella metsästäjien kanssa. Hirvenmetsästys alkaa Suomessa syyskuun viimeisenä lauantaina lukuunottamatta Ylä-Lapin kuntia Enontekiö, Inari, Muonio ja Utsjoki, missä metsästys alkaa jo 1.9.

    UNQUOTE

    capo

    Nyt taisi mennä auto vaihtoon, Porschelta tuli tänään myyntiin Panamera 4 Hybrid Sport Turismo -farmari!!
    Cayennessakin on kyllä puolensa, mutta olin ajatellut vaihtaa Rangeen, kun C:n voimansiirrossa on yksi heikko kohta. Eka meni takuuseen ja toisella kertaa tehdas antoi tosi hyvin goodwilliä, työt jäivät mun maksettavaksi.
    Goodwillistä oli kuitenkin se juttu, että love-hate -asteikko kääntyi takaisin sinne rakkauspuolelle ja voin harkita ko. merkkiä uudelleenkin.

    En mä sillä mitään työromppeita ihmeemmin ajatellut kuljetella,  enkä pahimpia penkkateitä rypeä, metsäTYÖautot on erikseen ja tiet pitää olla kunnossa.

    capo

    Senpä takia siinä olikin sana ideaalihybridi.

    capo

    Jätkä epäili hybridin hyötysuhdetta verrattuna tavalliseen polttomoottoriautoon.
    Tavallisen hyötysuhde vaihtelevassa ajossa on luokkaa 10-20 %. (Taneli 0,1-0,2 😉
    Ideaalihybridin ajatus on, että pieni polttomoottori käy parhaalla hyötysuhdealueella ladatessaan akkuja eikä se ole suoraan yhteydessä voimansiirtoon, vaan energia menee akkujen ja sähkömoottorien kautta.
    Tällöin voidaan päästä 45-50 % hyötysuhteeseen.

    Eli hybridissä on järkeä kaupunkiajossa, mutta pitkillä matkoilla etu tasoittuu.

    capo

    Puuki, joudun nyt valitettavasti olemaan omalta osaltani ilonpilaaja. Ei ruveta tekemään mitään sukurutsahybridiä näistä käsitteistä vaan pidetään lämpöarvo lämpöarvona ja hyötysuhde hyötysuhteena.
    Koivun lämpöarvo tilavuutta kohti on suurempi kuin männyn, tuntuisi oudolta puhua hyötysuhteesta tai uudesta hyötysuhteesta ko. asiayhteydessä.
    Pitämällä nämä käsitteet erillään saadaan myös tarkempi kuva ilmiöstä eli mikä on lämpöarvon osuus ja mikä on prosessin mukanaan tuoma parannus.

    Lämpöarvon määritys ei ole mitään rakettitiedettä, vaan se pitäisi saada tehtyä melko nopeasti.
    Artikkelissa voi olla vähän toimittajankin pensseliä mukana, mutta olettaisin, että tj tietää hankkimiensa laitteiden ominaisuudet. Tai tässä on käynyt niin, että taikuri on itsekin hämmästynyt eli toimittaja ei itsekään ole ihan selvillä kaikista laitteidensa ominaisuuksista. Caligon sivuilla nimittäin luvattiin, että hyötysuhde ei laske. Siellä kyllä mainittiin myös, että pesuriprosessissa on lämpöpumppu, jolloin tämänkin ottama energia tulisi huomioida laskelmissa. Luulisi, että Caligo ja KPA ovat siellä nyt monen miehen voimin selvittämässä tilannetta. Tämähän on heille loistava referenssi, jos suurin hyöty tulee prosessin puolelta. Muuten käy niin, että esim. ruotsalaiset kaupallistavat tämänkin suuressa mittakaavassa.

     

    capo

    Uskokaa nyt vaan tässä asiassa Tanelia.
    Artikkelissa ei sinänsä mainita polton hyötysuhdetta kertaakaan.
    Hyötysuhde on poltosta saatava energiamäärä verrattuna siinä käytetyn polttoaineen sisältämään energiamäärään. Eli ei verrata tuoreen puun poltosta saatavaa energiaa kuivan turpeen sisältämään energiamäärään eikä kuivan tai kostean puun sisältämään energiamäärään.
    Artikkelissa kerrotaan, että tuoreessa (juuri kaadetussa) puussa on enemmän energiaa kuin ylivuotisissa kasoissa. Tämä on sinänsä järkeenkäypää, jos ajattelee tuoretta puuta kuivana eikä märkänä. Eli osa energiasta häviää puun lahotessa.
    Tosielämässä tuore puu sisältää myös vettä/kosteutta enemmän kuin kuiva puu. Veden höyrystyminen vähentää poltosta saatavaa energiamäärää, mikäli siihen kuluvaa lämpöä ei saada prosessin peräpäässä talteen.
    Ja tätä on nyt pystytty ilmeisesti parantamaan esim. alentamalla ulosmenevän savukaasun lämpötilaa tehokkaammalla lämmön talteenotolla/hörystymislämmön keräämisellä. Kuivan puun poltossa tätä ominaisuutta ei välttämättä tarvita niin paljon, mutta se on tärkeä osa tuoreen puun polttoa, koska korkeampi energiasisältö esiintyy samanaikaisesti kosteuden kanssa.
    Jossain vaiheessa tulee yleensä joku kondenssipiste vastaan, mikä rajoittaa lämpötilan alentamista. Esim. rikillä se on noin 180 C, onneksi puussa on vähemmän rikkiä.
    Yksinkertaistaen ensimmäinen osa liittyy energiasisällön kasvuun (tuore puu) ja toinen prosessin hyötysuhteen parantamiseen höyrystymislämmön keräämisellä.
    Prosenttilaskusta vielä sen verran, että 10 prosentin parannus 85 % hyötysuhteeseen tekee 93,5 %. Vastaavasti 10 prosenttiyksikön parannus tekee 95 %.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 42)