Käyttäjän Berza kirjoittamat vastaukset
-
Kaikkihan on suhteellista, myös palkkakin. Itse olen hiton tyytyväinen, jos saan eläkkeen lisäksi muutaman tonnin kk.ssa ylimäätäistä, myös hyvän mielen, kunnon ja hyvän metsän. Jos eläminen on tuollaisesta 5,5 kiinnon päivätuloksesta kiinni, tiukkaahan se tekee, ainakin jos perhekkin pitäisi elättää.
Tietysti jos laskee ” palkakseen” vain sen 20 e kuutio, eihän sillä rallateta, pitää yrittää tehdä sitten vähän enemmän. Tosin aika usein hankinta kuvio on sellainen, ettei ostajia löydy kuvion koon tai muun syyn vuoksi. Esim tuota omaani kahdeksan ha.n kuviota ei mikään puulaaki ilmankaan olisi ottanut. Tai ehkä ilman, jos olisi ennakkoraivaus tehty. Paljon näkyy sellaisia hateloita ja nuoria metsiä , joita perkaamalla saisi nyt ihan puhtaasti sen tulon, eikä tarvitsisi raivata maahan. No eihän monellakaan nyky metsänomistajalla tuo ole mahdollista, valitettavasti. Ehkä meidän pitää ajatella metsää samoin, kuin viljelijä viljasatoaan, ei sielläkään lasketa palkkaa sen mukaan, mitä saa vieraalla teetättämällä ja omalla työllä tehdyn erolla.
Aika erikoinen kyllä tuon toimittajan laskelma, että tuollaisen 5,5 kiinnon hakkuu kustantaa saman verran kuin tuo puupinon hinta 250 e. Tosin itsekkin epäilee, että vähän populismia on hänen kirjoitus. No kyllä tuolla laskuopilla menee halvalla.
Berza 16.11.2024, 18:59Ehken silloin pitää pysyä pois metsästä, ilmoittaa vaan ostomiehelle, minne koneet laulamaan😀😀
Berza 16.11.2024, 18:47No, onhan hänen tilanteeseen nähden ihan hyvä saavutus, ei siinä mitään.
Mutta itse juttu, ettei hankintamies yleensäkkään saa kunnon palkkaa pinostaan huonon hinnankin vuoksi, ei pidä paikkaansa ollenkaan. Ilmankos Jounikin älähti.
Hintahan on reaalisesti kai korkeimmalla tasolla, mitä koskaan, ei ole hinnasta enää kiinni, joten voi miettiä, mistä se on kiinni, jos kokee tulon huonoksi. Nyt todella kannattaa lähteä hankintahommiin, vaikka energia puu savottaan. Kaikki ns roskapuukin n 50 e. Se on vääntänyt minun naamaa ihan hymynpoikaselle, kun hateloita perkailee.
Ehken Samin olisi kannattanut kirjoittaa, ettei satunnainen viikonloppu hankinta mies saa kunnon palkkaa työstään. Kun nyt pystyhinta on kuidulla sama, kuin oli vuosikymmeniä hankinnalla, ehken kannattaa miettiä nyt pystykauppaakin.
Toisaalta ei 250 e ole hirveän huono päivä tuotto, kun saa myös liikuntaa ja hyvää mieltä, metsän kuntoon tulon lisäksi 2-3 tankillisen sahuusta.
Berza 15.11.2024, 12:15Tarkoitin tuolla kotimaisuudella lähinnä kokoon panoa, ilman muuta osat pl viimeinen pyöräpari/ vaihteisto siihen tulee meksikosta. Vai tuleeko ” puolikas mönkijäkin” meksikosta🤔
Berza 15.11.2024, 11:09Noin taitaa olla, Bombardier tehtaista kysymys, kylläkin kuusipyöräinen on pitkälle kotimaista alkuperää.🤔
Berza 15.11.2024, 10:57Valtaosa mönkijöiden valmistajista pyrkii keveyteen, koska käyttäjäkunta on pääasiassa harrastepuolta. Näitä merkkejä edustaa juurikin nuo kaksi merkkiä. Sen sijaan esim tgb.tä mainostetaan juuri työkäyttöön painon vuoksi, ei se oikein safarikone ole.
Berza 15.11.2024, 09:58Juurikin noin, kyllä tämäkin homma vaatii tietynlaista ammattitaitoa ja silmää , miten homma pitää tehdä, mönkijän ominaisuudet huomioiden. Pohjapanssari ja kunnon renkaat on A ja O tässä touhussa.
Kylläkin joku kevyt Honda vie kuormaa huonommin, kuin esim painava tgb.
Berza 15.11.2024, 09:27Kyllä can am taidetaan koota rovanniemellä, kanadalaista osaa, liekö kotimaistakin.🤔 Moottori rotax, ehken tämä on valmistettu meksikossa. Näköjään 6×6 mallin tekniikkaa on suomessa kehitetty ja valmistettu.
Voihan joukossa olla niitä vietnamin tai kiinan sähkövermeitäkin🤔
Berza 14.11.2024, 19:03Juuri noin variattorista. Aikoinaan omaa typeryyttääni Polariksesta yhden hihnan poltin. Nyt tgb.ssä alkuperäinen hihna ja ollut ihan työkäytössä koko ajan. Uteliaisuuttani avasin kopan ja tarkastin sen. Kyllä uskaltaa sanoa, että se sen 5000 km kestää, mikä on vaihtovälikin
Berza 14.11.2024, 18:51Kyllä nämä on pitkälle makuasioista,catti oli jalkavaihteinen, nyt variaattorivetoinen. Molemmilla puolensa, käytön tarve kertoo enemmän, kumpi itselle sopiva. Sama ikuinen väittely myös, onko riuku vai jäykkäperä parempi. Siinäkin oma tarve kertoo, kumpi kannattaa valita.
Honda ainakin oli loputtoman kestävä, mönkijöiden toyota.