Käyttäjän Berza kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 769)
  • Berza

    No, raivausaha on kyllä hankittu metsänraivaukseen, tuo nyt on ihan selvä juttu. Myös puhelin, jos se on hankittu todella vain siihen metsätalouteen, mutta vielä kerran, muutama soitto metsänostajalle ei tarkoita, että se on juuri siihen hankittu. Mutta jos omatunto sallii, siitä vaan.

    Berza

    Siis tuoko on Jauhiaisen kirjassa, erikoinen peruste kyllä, mutta jos tuollainen porsaanreikä löytyy, mikäpä siinä. Tosin kuinka moni meistä hankkii oikeasti puhelimen vain metsätaloutta varten? Jokainen tutkiskelkoon itseään, muutama vuosittainen soitto puunostajalle ei ole sitä. Kylläkin on ihan ammattilaisia, joille se voi olla todellista. 🤔

    Berza

    Hitto, kun en pääse lukemaan tuota, millä perusteella näin kirjoittaa. Varmaankin on tilanteita, jolloin se on perusteltua, mutta jos on kyseessä vain uuden hankinta, jolla soitetaan joku puhelu puunostajalle, en kyllä tällä istumalla usko tuohon.

    Olisiko sitten esim koneella työtä tekevä tai hankintahakkaaja tällainen tilanne. Puhelin olisi hankittu esim oman työturvallisuuden vuoksi 🤔

    Kopsaappa se tänne.

    Kylläkin löytyy ilmeisesti verottajan ohje, jossa kerrotaan, että puhelin ja it kuluista voi vähentää enintään 50 prosenttia. Mutta kyllähän tuo tarkoittaa, että niiden käyttö metsätalouteen liittyen on oltava todella huomattava. Esim ammattina metsätalous yrittäjä.

    Berza

    No dusterilla ja loganilla ajoin 10 v aikana lähes 300000 km. Uskomatonta oli korjauskustannukset pl huollot, takuuhuollot, polttimot, pyyhkimet ja renkaat. Jarrupalat taakse ja pyörän laakeri, reilu 60 e. En yhdelläkään muulla automerkillä ole tuohon päässyt. Sillä olisin halunnut jatkaakkin merkillä, mutta kun ei kerennyt, nopeammat vei. Ikävä on ollut daciaa ajettaessa huonoja teitä, mitä kyllä eteen tulee, eihän se maantieajossa ole mikään nautittava ajopeli, tosin testaajat kehuvat uusia malleja jo siitäkin

    Varmaan niitä maanantai autoja niissäkin on, kuten muissakin..

    Berza

    No joo, kaiketi sitten pitää ruveta lähestulkoon kaikki alv tuotteet työntämään veroilmoitukseen, saa vielä sen alv.n vähentää.  Jokainen tehköön omantuntonsa mukaan, mutta puhelimen ostoa ei minun omatunto tuonne hyväksyisi.. Tietysti jos soittoja metsäasioissa olisi 10 prosenttia, sen voisin laittaakkin.

    Näinhän se on, että harvoin verottaja ottaa yhteyttä tarkastuksen tiimoilta, mutta viime kesänä sekin nähtiin. Ei kyllä huomautettavaa löytynyt.

    Berza

    Montako kertaa soitat sitten muille, olisiko mahdollisesti  enemmän ? Voi toki puhelimia olla useita, mutta oudolle tuntuisi, että ostaisi tuolloin erikseen puhelimen, jolla soittaa vain puunostajille. Uskoisikohan verottaja tuollaista 🤔

     

    Berza

    Mikä auto sinulla on ja onkohan joka patteriautossa tuo regenerointi näppäin. Tuota kirjoittamaasi ajotekniikkaa itsekkin mietin, ehken taloudellisinpana tapana edetä.

    Berza

    Jos puhelimen käytöstä on puolet metsätalouteen liittyvää, silloin tuo puolikas on ok. Sama juttu on vaikka esim mönkijän käyttö metsätaloudessa on puolet kaikesta käytöstä, vähennys on myös puolet. Alvin osuus lasketaan myös samalla kaavalla, eli puolet alv.stä vähennetään. Ei alv.tä pilkota eri kaavalla, kuin vähennysoikeutta.

    Tietysti voi perustella isonpaa vähennystä, jos esim joutuu karttaohjelmia käyttämään maastossa. Ps. Voihan olla myös vuosia, ettei ole asiaa sinne metsänostajalle 🤔

    Berza

    Näyttää joillakin olevan käsitys, että jarrutusenergia tarkoittaa jarrun painamisen energiaa. Tällähän tarkoitetaan sähkärien ollessa kyseessä moottorijarrutusta. Eihän bedalijarrutusta tule kuin muutama minuutti, jos vaikka ajaa suomen päästä päähän. Ei sillä akku kuumene😀

    Berza

    Lueppa , mitä kirjoitetaan id 3 ja nelosen jarrutuksenergiasta, tai siis siitä, ettei sitä oteta talteen. Tunti sitten itse luin ja olin kyllä yllättynyt. Rullaus on todettu taloudellisemmaksi heidän tutkimuksissaan ja auto on suunniteltu juuri siihen. Eli auton moottorijarrutus heikentää matkan tekoa enemmän, mitä se sähkönä tuottaisi. Tavallaanhan se olisi lähes ikiliikkuja jos toisin asia olisi. Kylläkin on valittavissa tämä energian talteenotto, jos niin kuljettaja haluaa, mutta se katsotaan normaalissa ajossa huonommaksi vaihtoehdoksi.

    Ei taida Reimalla nyt oikein mennä putkeen nämä kommentit 🤔

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 769)