Käyttäjän ate kirjoittamat vastaukset
-
Juttelin tänään tuttavan taksikuskin kanssa. Kahteen kuukauteen oli suhannut 20 tkm uudella taksikäytössä olevalla sähköautollaan. Ei kuulemma ole enää palaa takaisin be /dsl kalustoon. Ainoana miinuksena piti sitä, että latausten kanssa pitää ennakoida ja olla tarkkana mistä autonsa lataa, ettei sähkön hinta pääse yllättämään.
ate 1.12.2021, 09:26Tolopaiselle tiedoksi, että nainen on palvellut hävittäjälentolaivueen komentajanakin pari vuotta. Taitaa nyt olla opettamassa ilmasodankäyntiä. Että se siitä väitteestä.
Nuorten pysyvyyteen alalla voi vaikuttaa sekin, että moni on tehnyt valintansa peruskoulun päätteeksi. Ei ole realististakaan odottaa, että jokainen osaisi tuossa iässä juuri sen itselleen sopivimman ammattinsa. Työelämän todellisuus saattaa osoittautua joksikin ihan muuksi, mitä valintahetkellä on kuvitellut.
ate 22.9.2021, 10:34Kmo! Ainakin itäisessä Suomessa metsäautotien risteykseen on tapana jättää puukuormaa hakiessa varoituskolmio, jossa lukee kuljetusliikkeen nimi ja kuskin puhelinnumero. Toimii samalla hyvin myös varoituksena tavalliselle autoilijalle.
ate 4.9.2021, 06:58Aiemmin oli viittailuja Pohjois-Karjalassa perustettuun toimikuntaan, joka haluaa muutosta hirvilupiin.
Kysymys on saamani tiedon mukaan siitä, että hirvikannassa on pitäjien sisällä suurta vaihtelua. Esim. Pielisen rantamailla hirviä on runsaasti ja salomailla taas niukemmin. Keskiarvolla tarkasteltuna pitäjän hirvikanta näyttää olevan sovitulla tasolla, mutta osassa pitäjää on melkein tyhjiä alueita ja toisaalla elukoita on ”reilusti liikaa”.
Näiden tihentymien purkuun ei riistapuolella tunnu löytyvän keinoja tai halua.
ate 8.7.2021, 14:03Jean S ja Anneli! Tällä hetkellä jokaisesta pellosta, johon haetaan maataloustukea on oltava alle 5 vuotta vanha Viljavuustutkimus, jonka tekee erillinen tutkimuslaitos sinne lähetystä maanäytteestä. Siinä määritetään mm: Maalaji ja sen multavuus (esim. turvepelto vai ei?) ja tämän lisäksi selvitetään myös maaperän viljavuus (määrittää osaltaan lannoitusrajoja), kalkitustarve, hivenainepuutokset jne. Viljelijä ei siis itse todellakaan voi päättää onko pelto eloperäistä turvemaata vai ei, vaan sen tekee tutkimuslaitos.
Käytännössä kaikkien Suomessa viljelyksessä olevien peltojen maalajeista on siis jo olemassa ajantasainen ja jatkuvasti päivittyvä tieto, jos niitä haluttaisiin käyttää. Koko ilmastotouhuun sopii hyvin kaksi neuvostoliittolaista sananlaskua: ”Kun syyllinen on tiedossa, niin rikos kyllä löytyy” ja ”totuutta on kahta eri lajia, tieteellistä ja tarkoituksenmukaista”.
ate 8.7.2021, 13:37Omalla kohdalla eniten hyötyä mönkijästä on ollut taimenistutuksissa ja tuhopuiden raivauksissa sopivilla kohteilla.
Jo pidemmän aikaa olen merkinnyt päätehakkuun jälkeen maastoon ajourat, joihin maanmuokkaaja jättää 1,5 metriä leveän muokkaamattoman reitin mönkijälle. Pahimpiin paikkoihin on muutamalla kauhan liikkeellä tehty luiskaa tai muuta tasausta kulun helpottamiseksi. Istutettavat taimet olen ottanut kotipihaan, koska siellä ne ovat helpoiten varastoitavissa ja tarvittaessa kastelukin sujuu näppärästi.
Mönkijään ja kärryyn mahtuu helposti päivän istutusmäärä ja tasaisen ajoverkoston ansioista taimilaatikoita ei tarvitse maastossa kannella metriäkään, vaan konetta siirretään sitä mukaa, kun työ etenee.
Muutaman kerran tuhopuita kerätessä olen liikkunut aiemmin harvennetulla alueella mönkijällä sahojen ja muiden varusteiden kanssa, jolloin ”kohteelta” toiselle on ollut nopea siirtyä ja hyödyntää mönkijän vinssiä mm. konkeloiden purkamisessa. Hankalammassa paikassa olleita puita on vinssillä voinut juontaa helpompiin kohtiin ja sitenkin nopeuttaa varsinaista lähikuljetusta. Toki isommat tuhot ja hankalammat maastot on sitten hoidettu perinteisillä metsäkoneilla.
ate 21.3.2021, 10:53Jees, en yleistellyt mitään ja miten sattuu, vaan vastasin nimemerkille ”vmt”, joka pohti yksityiskäytössään olevan autonsa metsäkäytöstä aiheutuvien kulujen vähentämistä verotuksessa.
Ja kyllä auto voi kuulua metsätalouden kalustoon ihan verotuksessakin, kunhan vain Verohallinnon asettamat ehdot täyttyvät. Linkkinä Verohallinnon ohje, jossa käsitellään auton ja monen muun kamppeen hankinnan ja ylläpidon kulujen verovähennyksiä metsätaloudessa. Omassa taloudenpidossani luotan enemmän viranomaisten ohjeisiin, kuin keskustelupalstojen turinoihin.
ate 20.3.2021, 11:28VMT, omakohtainen verottajan tarkastelun kestänyt laskelma menee näin: Kaikki kustannukset laskun loppusumman mukaisesti+auton rahoituskulut+arvon alenema= auton todelliset kustannukset vuodessa.
Jos käytetään esimerkkisi ajomääriä ja oletetaan kustannuksiksi 600€/ vuosi, niin auton käytön todellinen km-kustannus on silloin 600 €/1000 km = 0,6 €/km. Ja metsätalouden verotukseen sitten 900 km x 0,6€= 540€.
Alv-laskelmaan ei kuluja auton kuluja laiteta, koska se ei kuulu verotuksessa metsätalouden kalustoon. Samasta syystä mitään erillisiä poistojakaan ei voi tehdä, vaan se sisältyy tuohon todelliseen vuotuiseen käyttökustannukseen arvon alenemana.
ate 9.3.2021, 19:56No eipä tässä Jees sitä epäillä, ettetkö metsässä töissä kävisi ja ajopäiväkirjaa pitäisi, vaan ihmetellään edellä mainitun verottajan ohjeen ja kertomustesi välistä ristiriitaa.
Sen ohjeen mukaanhan auto voidaan verotuksessa liittää metsätalouden kalustoon, jos yli 50% sen ajoista liittyy metsätalouden pääomatulojen hankintaan (tämähän on ihan selvää), mutta tälläiseksi ajoksi ei lasketa ajoja jotka suuntautuvat kotoa metsään, vaikka kuinka oltaisiin menossa metsätöihin. Eli noista aiemmin mainitsemistasi esimerkeistä vain taimien haku terminaalista palstalle täyttäisi verottajan näkemyksen metsätalouden ajosta metsätalouden kalustoon kuuluvalla autolla.
Toinen vaihtoehto on, että autosi on kuitenkin yksityistalouden kirjoissa ja matkakulut vähennät verotuksessa todellisten kustannusten mukaan. Asia on tällöin suurin piirtein sama, joskin erojakin on mm. yksityisajot eivät muodosta verotettavaa tuloa.
Kun verottajan ohje on noinkin tyly, niin tuntuu hyvin erikoiselta, että autosi olisi hyväksytty verotuksessa metsätalouden kalustoon kuuluvaksi muutaman kymmenen hehtaarin perusteella. Ja merkilliseltä nimenomaan sen suhteen miten verottaja soveltaisi omia ohjeitaan eri puolella maata, kun tiedän parikin mt-yrittäjää joilla se ei onnistunut, vaikka hehtaariluku on nelinumeroinen.
ate 9.3.2021, 08:15Puuki suora lainaus Verohallinnon syventävistä ohjeista koskien ”metsätalouden pääomatulon hankinnassa käytettävien koneiden hankintamenon vähentäminen” (VH/2296/00.01.00/2019):
”Auto tai muu kulkuneuvo voi kuulua metsätalouden kalustoon vain, jos sillä ajettavista ajoista yli puolet liittyy muuhun metsätalouden veronalaisen pääomatulon hankintaan kuin metsätilalle kulkemiseen.
Metsätalouden kalustoon ei myöskään kuulu henkilöauton peräkärry, jolla kuljetetaan tarvikkeita ja koneita asunnolta metsään.
Auton sekä peräkärryn metsätalouden tulonhankintaan kohdistunut käyttö voidaan kuitenkin vähentää todellisten kustannusten mukaisesti metsätalouden matkakustannuksina”.
Käytännössä metsänomistajalla suurin osa ajoista on juuri näitä ”tilalle töihin ajoja”,joten on aika vaikea hahmottaa miten ns. ”metsäauton” saisi liitettyä verokarhun kestävästi verotuksessa metsätalouden kalustoon kuuluvaksi. Sitä en osaa sanoa muuttuisiko tilanne sittenkään, jos olisi perustanut metsistään vaikkapa osakeyhtiön (tosin silloin taitaisi jäädä kemerat saamatta)?
Jäljelle jäänee oikeastaan kaksi vaihtoehtoa: Tyytyminen verottajan 0,25€/km korvaukseen tai tositteisiin perustuva laskelma auton käytön todellisista kustannuksista. Mutta tällöin se ”rakas verottajan lypsylehmä” ei kuulu metsätalouden kalustoon, vaikka kuinka ”metsäauto” omistajalleen olisikin.