Käyttäjän arto kirjoittamat vastaukset
-
Sama pätee myös uroksiin ( ei naaraat yksinään lisäänny ) Suurin lauma nuoruudesta oli yli 80hirveä yhdessä laumassa. Oli paksuluminen talvi kevät hangilla kelkkaillessa näimme sen, Eli paljon lunta ja suuret ruokamaat saa kokoamaan hirvet laumoihin , Jos elukoita riittää. Nykyisin jos näkee yhden hirven sekin on harvinaista.
Tänään katselin suometsää hieskoivu raivattu 20v ikä pituus 8m… Naurettava kasvu. Vieressä männikkö lannoitettu tuhkalla ikä 20v harvennettu. …Hie kasvaa ranka mittaan mutta sitten loppuu. Metsät sijoittajien mailla ei omia.
Näin ammatti metsurin näkökulmasta saha käyntiin ja raivaamaan. Nähnyt monet kuusikot jotka vesakon sisässä kasvanut. Hentoja keppejä ne on, lumi taittelee ja katkoo. Jos meinaa kuusta kasvattaa niin mieluusti sitten kuusta vaan ei koivua. Koivikko sietää vesaa mutta sitten kasvutappiolla ottaa takkiin.
Helpompi konsti haaska kaloista ja e pilleriä sekaan.
jonseredin turbo= Turbo ilmanpuhdistus poistaa imuilmasta jopa 97% ennen ilmansuodatinta….Kysymyksessä ei ole ahdin, turbo eikä separaattori . Eikä lisää tehoja ollenkaan putsaa vaan ilmaa. On käytössä nykyäänkin juuri sama juttu jonseredeissä.
Sylinterit eivät R- sahssa mene ulkopuolelta tukkoon……Etpä ole paljon raivausahaa käyttänyt, anna esimerkin syksyinen hormikko aukko, sitä valkeata lentävää päivän sahauksella päällyskopan sisus sylinterineen täynnä. Kummasti vaan kertyy karstaa pakoputkiin niin moottorisahassa kuin raivarissakin. Vaikka saha saa kierroksia reilusti.
Kyllähän vielä tärkeämpää on pakoaukon puhdistus. Paksu karsta nostaa männän lämpötilaa nopeasti. seurauksena mäntävaurio.
Kyllä sillä olisi sahannut vaikka kuin kauan. oli ammattimallin akku vei puolentunnin sahauksella 1 pykälän virtaa. pölli oli 20cm läpimitaltaan. Siinä sen nopeus kun nostat sahan se välittömästi valmis , Mitä motin puuhun tullee kyllä sen tekee yhdellä latauksella jos ei klapis katkottaisi.
Noista sähkösahoista tutustuin talven aikana hussen malleihin, polttomoottori hävisi reilusti , sähkö katkoi 3 kiekkoa ennen kuin polttis pääsi leikkiin mukaan , kummatkin siis kylmiä kentällä. eli on ne kehittynyt huimasti.
Se siis veti ilmaa sieltä vauhtipyörän vierestä. Talvikäyttöön se tukitiin. Silloin veti ilman pakoputken kautta lämmintä. Ei auttanut jäähdytyksessä mitenkään. Se jäähdytys ilma tuli vauhtipyän yläpuolelta sylinterin jäähdys ripoihin.