Käyttäjän Apli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,941 - 2,950 (kaikkiaan 3,174)
  • Apli

Hyvä juttu, vielä kun saadaan päätös Kuopion uudesta tehtaasta… UPM ja Metsäliitto pitkään harrastaneet puiden vaihtoa keskisuomessa, kuusta Jokilaaksoon ja mäntyä ja koivua Äänekoskelle, tämä vaihto kuulemma kiihtyy jatkossa, jotenka ei puu tule pelkästään sopimusasiakkailta, puuthan halutaan ensisijaisesti max 100-150km säteellä tehtaasta, kuljetus maksaa..

Apli

Mitä enemmän ikää tulee sitä nopeammin pistää aukoksi, minulla puun ja ihmisen ikä kulkee käsi kädessä… Toki joku tolkku asiassa on, eli vähintään 2 tukkia pitää tulla.

Apli

Minä ainakin olen raivannut kaikkea silloin kun on aikaa, siinä menee yhtä lailla nurin havupuita kuin lehtipuitakin, meneekö riskillä? Enpä ole asiaa koskaan miettinyt… Näkyvät yhtiön mailla ja hallituksen mailla tekevän samoin.

Apli

Herää epäilys että kuinka kauan bonuksia ja korkoja pystytään maksamaan? Yhtiö on selvästi haavoittuvaisin kolmesta suuresta, jos ja kun huonot ajat alkaa… Sellun hinta ja kartongin hinta on nyt korkealla mutta kuinka kauan? Kilpailu sekä sellu että kartonkipuolella kiristyy jatkossa voimakkaasti..

Apli

Kuusikoissa itse olen käyttänyt yhden harvennuksen taktiikkaa, ja se eka ja vika harvennus mahdollisemman nuorena, heti kun tulee kuitua, sitten päätehakkuu, joskus lannoitus myös 10v ennen päätehakkuuta..

Apli

Metsäyhtiöstä Stora teki Tornatorin ja MG ei vissiin enää juurikaan omista metsää, UPM myy kaikki ne metsätilat pois mitkä ei sijaitse lähellä heidän isompia tuotantolaitoksia, vastaavasti UPM on myös ostanut metsää esim A-Alströmin maita keskisuomesta.. Metsähallituksen poukkoileva myynti on juttu erikseen..  Poliittinen riski on minusta lähivuosien ehdottomasti suurin riski metsänomistajalle, Viheraate on kovasti jylläävä aate, se tekee hallaa niin teollisuudelle ja varmasti myös meille metsänomistajille, seuraavista eduskuntavaaleista tulee mielenkiintoiset. Ikä on minun suurin haaste tälle touhulle, en enää osta tiloja oikeestaan ikäni takia lisää, nykyiset pyrin hoitamaan mallikkaasti.

Apli

Siinähän se isoin ongelma tulee kun vakinainen asutus vähenee, on kunnan maksatettava kulunsa kesäasukkailla ja niillä jotka sinne jää, tulee ns lumipallo ilmiö.. Valtio kun ei tule enää vastaan, ja tienpidossa sen maksaa kokoajan enemmän kaikki muut kun valtio, tätä myöten kustannusten nousu on merkittävä. Ja jos Vihreät pääsee valtaan niin kuin näyttää tämä kehitys kiihtyy aivan toiselle tasolle, heidän äänestäjät tulee kaupungeista.

Apli

Minä olen Visakallion kanssa asiasta täysin samaa mieltä.. Hommaa tullut harrastettua semmoiset rapiat 35 vuotta, ja kyllähän sen huomaa sokea Reettakin että tähän on menty… Metsää eteläosissa maata ja kasvukeskusten lähellä ostetaan paljon muusta syystä kun se että mitä hakkuumahdollisuudet on, virkistyskäyttö on suurempi tekijä koko ajan. Ja yhtiöt jotka ostaa puuta haluaa sen läheltä, sahat varsinkin ja myös sellufirmat. Kuljetuskustannuksia pyritään vähentämään kaikin keinoin, uskon että jatkossa puunhinnassa tämä tulee näkymään entistä enemmän. Ja tämän takia en ole ostanut itse metsää Kuopion yläpuolelta koskaan.

Apli

Olin metsäsijoittaja, en enää… Nyky määrä riittää en enää osta metsää, ei riitä aika eikä ikä.. Jos jostain pitää luopua niin ei metsä tule ensimmäisenä mieleen, ja reservissä on päätehakkuita sen verran että rahaa niistä saa! Tunteella en tätä hommaa tee. Olen ollut pitkään sitä mieltä että metsää ei kannata nykyhinnoilla ostaa, hinnat on 20-30% liian korkeita, kun korkotaso on nykyinen ja sijoittajat ostaa niin hintataso säilynee, mutta se aika ei ole ikuinen.

Apli

Nämä on hankalia juttuja, koneyrittäjät haluaa lisää kesähakkuita sen ymmärrän ja uskon että näin käy mutta… Kaikkia leimikoita kun ei voi korjata kesällä vaikka kuinka havutukset tehdään ja ajourasuunnittelut yms.. Myös se että sahat seisoo ja yhtiöillä on pakkasvarastoissa puuta ja talvella hakattua puuta jemmassa jarruttaa kesähakkuita. Omalla kohdalla metsätiet kestää kesähakkuut mutta kaikki maat ei.

Esillä 10 vastausta, 2,941 - 2,950 (kaikkiaan 3,174)