Käyttäjän Anton Chigurh kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,431 - 2,440 (kaikkiaan 2,587)
  • Anton Chigurh Anton Chigurh

Tämä nimimerkkini on peräisin yhdysvaltalaisen kirjailijaneron Cormac McCarthyn loistavasta teoksesta: ”Menetetty maa”. Siitä on tehty myös elokuva, joka tosin on vain kalpea varjo tuosta kirjasta.
    Opus on erittäin monitasoinen ja -ulotteinen ja sen voi ymmärtää tuhannella eri tavalla. Mutta mitä kirjailija itse tarkoittaa, onkin sitten ihan oma juttunsa.

Mutta tuo kirjan nimi on erittäin osuva. McCarthyn 2006 ilmestyneessä kirjassa ”Tie” selviää, mitä tuo menetetty maa tarkoittaa.

Tarinan kertojanääni vanha seriffi Bell kertoo Chigurhista:

”Tuolla jossain odottaa aito ja elävä tuhon profeetta enkä minä halua kohdata häntä. Tiedän että hän on todellinen. Olen nähnyt hänen kättensä jäljen. Olen kerran astellut niiden silmien editse. Se sai olla laitimmainen kerta. En aio lähteä siihen leikkiin ja nousta häntä vastaan”.

Todella järkevöitynyt seriffi.

Tuossa elokuvassa Chigurh on intiaani.

Anton Chigurh Anton Chigurh

Minun ohjeeni koskevat vain ja ainoastaan kuusen pakastetaimia.

Pakastamattomat maahan heti kun vain lumi- ja routatilanne helpottaa. Mutta minä en niitä taimia enää käytä.

kisille:

Vastauksen kysymykseesi kasvualustasta löydät tästä ja ”Taimilaatikot auringossa”-ketjusta.

Ei ole vaikeaa. Mielestäni huomattavasti helpompi kuin se ”kyllä se toistakymmentä kuutiota kasvaa”-juttu, se virhe, joka kulki metsäopetuksessa 150 vuotta ja jonka minä huomasin heti, kun se uskomaton kämmi osui silmiini.

Makasiinissa (4/2012) on Askon viimeinen kirjoitus metsälehteen. Siinä lopussa sitten todetaan, että ”Asko Kaikusalo kuoli toukokuun alussa Luhangalla”. (minun sukuni muuten on muuttanut luhangalta jämsän juokslahdelle 1500-luvulla)

Askon viimeisen jutun otsikko muuten on: ”Uivatko kaikki pikkunisäkkäät?”

Suvussani kulkevan perinnetarinan mukaan sukuni ylitti päijänteen matkalla juokslahteen veneillä. Olivat tiettävästi ensimmäisiä jämsäläisiä; lappalaiset pakenivat paikalta.

Oletko tosissasi?

Leikataan runko poikki sopivalta kohdalta muhkuran ja latvan väliltä.

Tässä ei ole kysymys paikallisista erityisolosuhteista vaan ihan kaikkialla pätevistä perusasioista luokkaa ”kyllä se toistakymmentä kuutiota kasvaa”; eli ollaan täysin metsässä.

Tässä maassa ei ole myyrätutkimusta; on vain myyrähutkimusta.

Koko hutkijalauma on hirttäytynyt lumikkohypoteesiin, jonka hirttoköyden päätä minä kiristän omassa tahdissani ja oman haluni mukaan.

Täällä oli yksi ainoa myyrähutkimuksessa mukana ollut, joka ei uskonut tuohon lumikkosatuun, edesmennyt Asko Kaikusalo.

Eivätkö viralliset liturgiat kelpaa? Siellähän pitäisi olla tutkittua tietoa. Siellähän on sankka joukko, joka hutkii päätoimisesti noita asioita.

Itse istutin aiemmin keväästä lähtien, nykyisin vain alkukesästä; ja vain pakastetaimia, jotka eivät ole vielä aloittaneet kasvuaan. Kuusia. Koivun ja männyn pyrin kylvämään.

Kun kasvualusta on valmisteltu oikein ja tuo valmistelu on suoritettu oikeana ajankohtana ja käytetään 1-vuotiaita keskipaakkuja, niin pituuskasvu on istutuskesänä 20-30 senttimetriä, usein jopa puoli metriä, kiihtyen seuraavina vuosina voimakkaasti.

Väite pitänee paikkansa; siis istutus lämpimään maahan. Mieluummin pakastetaimia, joiden kasvu ei ole vielä istutettaessa alkanut.

Esillä 10 vastausta, 2,431 - 2,440 (kaikkiaan 2,587)