Käyttäjän akkli kirjoittamat vastaukset
-
Niinkuin aiemmin sanoin puunhinta paranee ,kun on kohtuumatkainen metsänkuljetusmatka ja myös tosiaan palstan-arvo nousee.0,5 km leveä palsta,laita tie siihen keskelle palvelee parhaiten niillä alueilla Sinua ja muualla maaston mukaan.Ei siihen tiealueeseen maata tuhlaannu vaan on hyötykäytössä pinta-ala.palstan perällä ei kannata tietä viedä rajalinjalle saakka vaan kääntöpaikka n.150 metriä ennen rajaa. Olen ymmärtänyt haluat tien itsellesi ja omiin kulkuihin,et ole riippuvainen kenestäkään ja saat laittaa puomin tiellesi jos niin haluat rajoittaa kulkuja.
itse olen laittanu kahdelle omalletielle puomit ,kun ralliharjoittelua ilman lupaa siinä ajettiin ja jälkiä ei lanailtu-menee hermo rauhallisemmaltakin.
akkli 9.2.2020, 19:54Hintahan sais olla aina parempi mut näyttää yhä sille et hankintahakkaaja ei ole palkkaansa ansainnut isojen Firmojen ”isojen poikien”mielestä.Monesti olemme vannoutuneita ja omaa työnjäkeä arvostavia hankintahakkaajia.Syksyllä tein ensiharvennuksia 125 m3 ja tyynellä ilmalla kuulostelin kuuluko sahan ääniä-eihän niitä kuulu.Tietää kyllä jo pitäjän hankitahakkaajat niitä on muutama jäljellä.
akkli 9.2.2020, 18:43Kaakkois-suomessa mäk määrä 7m3 34 € /m3 ,mät 40 m3 62 €/m3 määrät oli pieniä, käteiskaupalla viimetalven lumituhoja ja vähän ylispuita keräilin.
akkli 9.2.2020, 15:42Tuli eteläiseen suomeen ylispuitten poistokelit.Laitanpa stilit huomenaamulla valmettiin ja vinssin perään ja kohti yphakkuuta,sivupalstalle poistamaan koivuja n.20 metriä pitkiä kuusten päältä(kuuset 8 metrisiä).palsta 30 metriä leveä ja 100 metriä pitkä,runkoja n.60 kpl,jätim aikanaan tarkoituksella kasvamaan .Suunnattu kaato ulospäin, kuusikko säilyy hyvin ja vinssaan koivut pois viereiseen 04khl:n koivikkoon tarvittavilta osin.Tuostahan jää palkaksi kasvava kuusikko,mutta nyt mennään harrastus edellä
akkli 9.2.2020, 14:27Saimaalla nippu-uittoa kesä-syksy 2019 vieläkin
akkli 9.2.2020, 14:18Hyviä neuvoja on esitetty aiemmin.
Kun ei ole tietoa palstasi muodosta ,pituus ,leveys,mäet, kallioisuus,kosteikot.Kannattaa katsella tienrakennukseen parhaiten soveltuva tasamaasto ilman maastovaikeuksia,suurinpiirtein palstasi keskikohdille ,jotta puutavaran metsäkuljetusmatka jäisi kohtuulliseksi jokapaikassa ,.metsäkuljetusmatkan jos saa jäämään vaikka 300-400 metriin (tai vähemmän)puunmyynnissä alkaa tulla perusleimikon hinta tai plussaa ajomatkasta.Ei kannata lähteä kiertelämään paljoa metsikkökuvioitten mukaan ja tekemään lisämetrejä,vaan täysperäväunulisella autolla ajettava tie on paras,kun sitäkin hinnoitellaan leimikkoa myydessä.Onhan siinä kylällä tosiaan joku oikea kaivurimies tai kirkolla ainakin jolla homma hallussa rakentamisen suhteen,käy katsomassa ja merkkaamassa hänen kanssa tielinjaus,jos et itse tiedä.seuraavaksi puunpoisto;pystykauppa ,tienrungonrakennus ,anna olla talven yli jos pehmeää yhtää ja seuraavksi sora tai murske.Soraahan voi löytyä omalta maaltasikin,tulle halvemmaksi.Kaikkihan riippuu tienkäytön määrästä minkälainen pinta tarvii olla ja puutavaran ajoja voi ajoittaa kuivalle kelille tai jäätyneen maan aikana tehtäväksi.Oma tie on paras ratkaisu-ei mitään kimppateitä ja kemeraa painolastiksi.
akkli 9.1.2020, 12:44Mitä mieltä kansakunta on,onko mhy:llätai jollain muulla taholla, oikeus tehdä puusto-maapohja-arvioita ilman maanomistajan lupaa johtokujien(10 metriä) ulkopuoliselle vierialueelle 15metriä puolelleen?
akkli 2.1.2020, 22:46Saabithan oli tehty ihmistä varten-käyttöä varten.
akkli 1.1.2020, 15:50Jos taimikko vaatii hoitoa-tee se-unohda kemera kokonaan,eikös puunkasvu ole tärkeämpi kuin verotettava kemera.
Kemera pitäisi poistaa kokonaan ,puu kasvatetaan kasvun ehdoilla.
Itse en tarvii kemeraa.
akkli 1.1.2020, 11:26Ei laki velvoita 10 metrinjohtokujan ulkopuolelta kaatamaan ,kun linjalle vaaralliset puut kallistuneet ym.tommoset. johtokujan levennys 15 metriä puolelleen on erisopimus ,mutta ei pakollinen.