Käyttäjän aegolius kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,391 - 1,400 (kaikkiaan 1,518)
  • aegolius

csv on taulukkolaskennassa tuttu juttu. Näytti nopeasti katsottuna kuvaajien tiedot olevan csv-muodossa, mutta muita taulukoita löytyi xlsx-tiedostoina. Kumma etteivät avautuneet puhelimella heti. Yleensä ovat auenneet. Täytyy katsella koneella. Kiitos MaraKet! Arvelinkin että tämä olisi helpoin rasti. Sitten vielä nuo muut…

aegolius

Visakallo: ”Miltäs tuntuisi, jos näin korona-ajan ratoksi alkaisi netissä saada hyvällä hakutoiminnolla saatavaa, päivitettyä tietoa metsien lisäksi maista ja tonteista, pankkitileistä, osakkeista, osuuksista, asunnoista, taloista, mökeistä, ulkomaan omistuksista, autoista, veneistä, mönkijöistä, moottorikelkoista, jne.”

Metsuri motokuski:”Melkein noista kaikista saakin”

Voisko motokuski kertoa mistä noista vastaavat tiedot saa?

Toivoisin edes linkin veneisiin, mönkijöihin, ulkomaan omistuksiin, osuuksiin ja osakkeisiin? Pankkitilitietojani ei motokuskille anneta, sen tiedän. Mistä nuo muut saa?

Kiinteistöistä (myös tontti, mökkitontti) saa helposti pinta-alan. Mistä näkee avoimesti ja ilmaiseksi asuntojen ja mökkien pinta-alat? Autoista saa Trafilta merkit ja vuosimallit rahalla. Mistä ne saa ilmaiseksi? Metsävaratietoa jaetaan ilmaiseksi avoimesti kaikille ”tallaajille” suurina tietokantatiedostoina. Haluaisin ladata tietokannan Suomen autoista, koska tietokanta on kerätty ja sitä ylläpidetään julkisin varoin. Kiitos jo etukäteen!

aegolius

Ilmakuvista näkee luokittelun: taimikko, nuori metsä, metsä. Varttunutta kasvatusmetsää ei erota vanhemmasta metsästä eikä välttämättä harvemmaksi hakatusta nuorestakaan. Pelkästä ilmakuvasta ei saa mitään luotettavaa kuutiomäärästä. Tämä on sinänsä turha keskusteluhaara, koska aiheesta vähänkään kiinnostunut ”tallaaja” etsii parempaa tietoa esimerkiksi paikkatietoikkunasta. Silloin avautuukin lähes kaikki.

aegolius

>Puumäärät näkee Google Mapsin kuvilta

Olen tästä AJ:n kanssa hyvin eri mieltä. Metsässä jokamiehenoikeudella kulkiessaan ne toki saa selville, mutta se vaatii jo osaamista. Jos AJ on vielä hetken lisäharkinnankin jälkeen samaa mieltä Google Mapsista, voin tehdä pari kuva-arvoitusta puumääristä lukijoiden kuviin.

Asiassa on kyse siitä, millaista tietoa jaetaan helposti kaikille ja millaisia hakuja tiedosta sallitaan. Metsävaratietojen julkisuutta perustellaan sillä, että tiedot on kerätty julkisin varoin. Jännä juttu on mielestäni se, että mm. valmiiksi julkisista kiinteistökaupoistakin valtio kerää ja ylläpitää (julkisin varoin) tietokantaa, mutta tietokanta ei ole avoin kaikille. Avoimesti saatavilla ei ole myöskään Trafin ajoneuvorekisterin tiedot eivätkä suomalaisten verotettavat tulot. Julkista kyllä, mutta ei avointa kaikille. Miksi metsävaratiedon täytyisi olla avointa kaikille?

Samoin voisi kysyä, että mikä siinä verotettavassa tulossa nyt niin salaista on? AJ:n kysymys metsästä on väärä. Ei metsässä mitään salaista ole. Miksi siitä kerätyn tiedon pitäisi olla avointa, kun yhteiskunta on pullollaan julkista, mutta kuitenkin tavalliselta tallaajalta piilossa olevaa tai maksullista tietoa?

Olen eri mieltä siitäkin (ketju toisaalla), että kiinteistörekisterin tiedot pitäisi olla avoimia kaikille. Ne ovat julkisia jo nyt, ja jokainen saa ne pienellä vaivalla ja mahdollisella mitättömällä maksulla selville. Miksi ne pitäisi olla avointa kaikille? Eivät ne avointa ole edes yhdistykselle tai firmalle. Heillä on sopimus tietokannan käyttöön. En kannata asioiden piilottelua, mutta olen avoimuuden suhteen varovaisempi. Se aiheuttaa väärinkäytöksiä jo nyt. Itselleni oli yllätys, että pienellä maksulla ostettava kiinteistörekisteriote sisälsi vieraan henkilön (kiinteistön omistaja) nimen, osoitteen ja hetun. Tuolla yhdistelmällä saisi paljon harmia kyseiselle henkilölle.

aegolius

>Itse pitäisin hyvänä uudistuksena sitä, että kiinteistöjen omistajatiedot olisivat julkisia.

Kiinteistöjen omistajatiedothan ovat julkisia. Ne myös saa MML:sta lähestulkoon ilmaiseksi. Ensimmäiset 10 kiinteistöä / vuosi ovat täysin maksuttomia ja sen jälkeenkään ei hinta päätä huimaa.

aegolius

Näinhän se on kuten metsänmies toteaa. Unohdetaan palkan sivukulut ja usein jopa alvit. Sitten ihmetellään erilaisia hintoja ja ajatellaan, että ollaan itse ”tiukempien taksojen alueella”. Sitä tuolla aiemmin jo vähän vihjailin. Jos jo nyt tekee hommaa y-tunnuksella, niin kynnys ei ole enää suuren suuri omaan asiakashankintaan ja kokonaisvastuun kantamiseen. Voi saada tuo harmillinen ”välistä vetokin” lisää merkitystä 😉

aegolius

Luitko Raivaaja viestit?

…yhdistys teki tarjouksen…

…sellufirman kautta.

Ei kai nämä hinnat nyt ilman välistä vetäjiä ole. Jos raivaaja tekee y-tunnuksella yhdistykselle halvalla, niin kannattaisi ehkä hankkia asiakkaita itse ja ottaa ”välistä vedot” omaan taskuun?

aegolius

Marjametsän 201:n kaasari meni siis takuuseen. Oliko paljonkin väännettävä asiasta? Minkä verran sahalla olikaan ikää?

aegolius

Harmi. 🙂 Oudolta kuitenkin kuulostaa eikä varsinaisesti luottamusta herätä palvelua kohtaan.

aegolius

Ymmärsin, että ne eivät kuitenkaan ole Panun omistuksessa? Kurkkasin varmaan itse samantien MML:n sähköisestä asiointipalvelusta, että onko virhe jopa kiinteistörekisterissä. Ei pitäisi.

Esillä 10 vastausta, 1,391 - 1,400 (kaikkiaan 1,518)