Käyttäjän aegolius kirjoittamat vastaukset
-
EDIT
aegolius 29.7.2021, 12:10Minun mielestäni hinta on ollut historiaan nähden erinomainen. Tulevaisuudesta en tiedä, kun kristallipallo on mykkä. Tuossa hinnassa oli varmaan myös hakkuutähteet mukana?
aegolius 28.7.2021, 20:33Jovain mainitseen viestissään sanan ”lakiraja” kolmesti. Arvaan, että niistä ensimmäinen ja viimeinen tarkoittavat harvennusmallin suosituksen alarajaa ja vain se keskimmäinen mainittu lakiraja on lakiraja.
Lakiraja on juuri se PPA:n alaraja, jota jk-pioneeri Arvo Kettunen manaa liian korkeaksi. Järeytyminen ja metsän tuotto on hänen mukaan parempaa lakirajalla tai vähän sen alle. Olen hänen kanssa samaa mieltä siitä, että sidottu pääoma antaa silloin parhaan prosentuaalisen tuoton.
aegolius 28.7.2021, 18:37Lakiraja, eli alin sallittu PPA, koskettaa kaikkia kasvatushakkuita tasapuolisesti. En ymmärrä mitä koetat selittää ja sekoittaa.
Joko luit metsänhoidon suositukset?
aegolius 28.7.2021, 17:44Metsälaki: ”Kasvatushakkuusta aiheutuu metsän uudistamisvelvoite, jos jäljelle jäävän puuston määrä ja laatu eivät ole riittävät puuston kasvattamiseksi edelleen.”
Tämän vuoksi se lakiraja on olemassa. Se on puun määrän alaraja, jolla uudistamisvelvoitteelta vielä vältytään.
aegolius 28.7.2021, 14:00Jännittävä sattuma, että tämä rinnakkaisnimimerkki on tehnyt samaa aivan samoin isoin kirjaimin. 😀 😀 Tämä asia alkaa olla jo fakta eikä enää aavistus. Noloa, todella noloa.
https://www.metsalehti.fi/keskustelut/kayttaja/haba/viestit/
Edit. Oli turha toivo, että viestejä olisi itse muokattu. Ylläpito ilmoitti tehneensä sen.
aegolius 28.7.2021, 13:57EDIT
aegolius 28.7.2021, 12:36Petkeles: ”Täältä harrastelijahermanneistahan ne asiantuntijat löytyy.”
Olen täysin samaa mieltä! Niin löytyy. Lisäksi ne tärkeimmät päätökset tehdään mo:n päässä.
Omissa teksteissäsi en ole vielä osaamista havainnut miltään alalta. Suunsoittokin on tietysti laji, mutta laihaksi jää sen hyödyt.
aegolius 28.7.2021, 12:25>Mhy-lakikin käytännössä yhden henkilön ajamana.
Olen siinä käsityksessä, että Arvometsän perustajajäsen Timo Kujala on ollut asiassa hyvin aktiivinen. Hänelle kunnia siitä.
Kuten olen jo useasti todennut, minulla (eikä varmaan monella muullakaan) ei ole mitään ”vanhoja painolasteja” kannettavana ja pidän mo:n valinnanvapautta tärkeänä. Vastustan ainoastaan huuhaamarkkinointia, jota nyt näen. Hiljenen, kun markkinoilta poistuu Pukkalan valheet jk-Suomen kolminkertaisesta puustosta ja poliittiset luontotuhouhkakuvailut mm. prosenttilaskentaa hyväksi käyttäen. Eli en ihan heti.
Omissa toimissani metsässä pyrin olemaan ajan tasalla monimuotoisuutta lisäten. En näe erirakenteisuuteen pyrkimistä järkevänä tavoitteena, vaikka yläharvennus aina tavoitteena onkin. Pidän tärkeämpänä parempaa kasvua (hiilinielua) ja lahopuun määrää.
aegolius 27.7.2021, 21:02EDIT