Käyttäjän aegolius kirjoittamat vastaukset
-
>Järki käteen. Polkupyörä voi olla yksityisomaisuutta mutta biosfääri ei pohjimmiltaan koskaan.
Järki käteen. Kulutusvimma pallon tuhoaa, jos jokin. Suomen metsien hoitomenetelmä ei siihen asiaan liity.
Näissä habapetkeleen kirjoituksissa aihe tai näkökulma vaihtuu aina, kun vähänkään yritetään jostain aloittaa keskustelua. Kykyä keskusteluun varmaan olisi, mutta halu puuttuu. Ihan sama juttu tuon kulutuksen kanssa. Kykyä rajoittaa olisi, mutta halu puuttuu. Ajatellaan vaan, että äänestämällä erästä äänekästä populistipuoluetta oma osuus on hoidettu. Arvostellaan jopa itse päivittäin käyttämiensä tuotteiden valmistajia. Minusta lapsellista.
Tässäkin paheksutaan maanomistusta ylipäänsä. Arvoitukseksi jää arvostellaanko yksityisomistusta vai mitä? Olisiko Kanadan tai Venäjän malli parempi? Sanon, että Suomella on tällä hetkellä niin hurjan suuri hiilinielu, että meillä on varaa jopa tällaiseen keskusteluun hiilinielujen rajoittamisesta! Kanadalaista voisi Suomen sisäinen keskustelu naurattaa.
aegolius 3.8.2021, 18:07>Kerroksellisuus hillitsee maan pinnan lämpenemistä, mistä kirjanpainaja ei tykkää.
Se, että kerroksellisessa metsässä maan pinta olisi viileämpi kuin sankassa jaksollisen kasvatuksen kuusikossa on kyllä vahvalla mutulla täyttä puppua. Viileintä on siellä mihin aurinko pääsee vähemmän. Sen luulisi olevan jo tutkimattakin selvää.
aegolius 3.8.2021, 17:56Suuri yleisö ei maksa minulle mitään. Jos perusshittisi välistä yrittää etsimällä etsiä jotain järkevää, mitä tuskin olet tarkoittanut, päästään loppukäyttäjien ostamiin puupohjaisiin tuotteisiin. Ne suuri yleisö ostaa täysin itsekkäästi _omaan_ tarpeeseensa. Niitä ei olisi ilman ”suuren yleisön” parjaamaa teollisuutta ja metsänomistajia.
Tilanne on vähän sama kuin ensin haukkua maataloustukia ja sitten rientää kauppaan ostamaan jauhelihaa alle vitosen kilo. Kait haba sentään pesee pyllynsä vedellä? Vai tuetko selluteollisuutta?
aegolius 3.8.2021, 16:25jm tarkoittaa juoksumetriä eli juuri tuota rungon pituutta.
Edit. Itse en spesiaalierää toimittaisi edes tienvarsipinoon 31 euron kiintokuutiohintaan. Etelässä koivukuitua saa pihaan tuotuna noin 40 euron kiintohintaan, jos ottaa täysperävaunun kerrallaan. Näin ainakin muutama vuosi sitten.
aegolius 3.8.2021, 15:56>RISTO SULKAVA tuntuu olevan erimieltä Sitran johtajan ja huippupoliitikon Jyrki Kataisen kanssa?
Meniköhän tämä nyt oikein? Eikö Sulkava nimenomaan vastustanut avohakkuita ja Katainen suurella asiantuntemuksellaan ei nähnyt niissä järkeä.
>ei osata informoida suurelle yleisölle
Ei ”suurella yleisöllä” informaatio merkitse juuri mitään. Suuri yleisö ei tykkää avohakkuun ulkonäöstä ja harmistuu, kun pitää etsiä uusi mustikkapaikka. Ei siinä sen kummempaa tarvita.
aegolius 3.8.2021, 15:36>Avohakkuun kieltäminen FSC:ssä on kuin ympyrän neliöinti: ei vaan tule onnistumaan. Serti ei enää sopisi lainkaan plantaasimetsätalouteen joita varten se on kehitetty.
En nyt tarkistanut asiaa, mutta eikö FSC:n vaatimukset ole erilaisia eri maissa? Tässä käsityksessä olen. Jos tämä on oikein, avohakkuun voisi kieltää FSC:ssä vain esimerkiksi pohjoismaiden osalta, jos se katsottaisiin tarkoituksenmukaiseksi. Joko siks olen tässä maakohtaisissa vaatimuksissa väärässä tai avohakkuun kieltämistä ei katsota tarkoituksenmukaiseksi.
aegolius 2.8.2021, 18:23>Suomenko olisi tässä tilanteessa lisättävä hakkuitaan? Joka tällaista esittää, olkoon velvollinen myös kertomaan, millä tavalla syntyvä ekologinen vaje paikattaisiin. Vastaukseksi ei kelpaa nykymuotoinen luonnonhoito.
Suomen (metsähallituksen) ei kannata lisätä hakkuita ellei se ole metsien tulevien tuottojen kannalta järkevää. Olen ymmärtänyt, että vähintäänkin rajalla on oltu ellei sitten jo ylitetty.
Jos Petkeles tarkoittaa yksityisten puukauppoja, Suomella ei ole niiden kanssa mitään tekemistä. Metsänomistaja myy ja puunostaja ostaa. Ei siinä valtio ole välissä mitenkään. Vai oliko ajatus, että vuosittaiselle puukaupalle tulisi kiintiö? Hehhee. Laitetaan nyt kiintiö ensin vaikkapa kulutukselle. Se olisi huomattavasti tehokkaampaa ekologisuuden kannalta.
Jos Petkeles hakkuita haluaa rajoittaa, kannattaa suosia betonirakentamista, muovipusseja, muovisia kertisastioita ja pestä takapuolensa käsisuihkulla. Sähkö kannattaa ottaa uraanista. Vai tuleeko sähkön lisäksi sahatavara ja puukuitukin seinästä?
aegolius 31.7.2021, 20:17Tarkoitin, että Alapo on laittanut sähköpostiosoitteensa omaan profiiliinsa. Profiilin näkee, kun klikkaa nimimerkkiä.
aegolius 31.7.2021, 19:31>Pistin profiiliini sähköpostin.
aegolius 30.7.2021, 00:45Kokonaan ilman asiattomia viestejä ei tällä foorumilla onnistu mikään, kuten huomaat.