Käyttäjän aegolius kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,071 - 1,080 (kaikkiaan 1,518)
  • aegolius

Kiitos, mutta ei voi L:ää avata, kun ruuvit puuttuu.

aegolius

Niin, jos vähän koetan täydentää:

Jos pitää tärkeänä metsän taloudellista tuottoa, kannattaa muistaa millaisesta hakkuusta ostajat pitävät.

Tavoitteita on ja saa olla muitakin. Mo päättää. Mielestäni on kuitenkin vastuutonta istuttaa ensin muutama sata kuusta hehtaarille, hoitaa taimikko, ottaa reilusti mukaan syntynyttä luontaista tainta, tehdä ensiharvennus erirakenteisuuteen pyrkien, puhua jatkuvasta kasvatuksesta (ja sen kiertoajasta!?) ja väittää, että tämä on erittäin hyvin kannattava vaihtoehto. Suomessa on erittäin paljon tutkittua tietoa helposti tarjolla ja tuossa kokonaisuudessa se ohitetaan täysin.

aegolius

Tilley, olen täsmälleen samaa mieltä, ja pohtinut noita jo kuukausia sitten. Huomioni kiinnitti isommin täysin eri tyylillä kirjoitettu pahastuneen herran viesti, jossa hän kertoi usean reva-kirjoittajan olevan dosentti ja nimimerkki ei täällä hänen mukaansa saa arvoistaan arvostusta. Jäi siihen silloin heti vastaamatta, mutta olen sittemmin seurannut nimimerkin tekemisiä tarkemmin. Tyyli ja taso on säilynyt samana. Asia puuttuu kokonaan ja viestit ovat lähes pelkkää vinoilua ja nälvimistä. On vaikea uskoa uskoa kirjoittajien koulutustaustaa, koska kyllä jotain asiallistakin luulisi välillä lipsahtavan korkeasti koulutetulta ihmiseltä. Sen uskon, että kirjoittajia on useampia. Osa teksteistä on ollut niin eri tyylillä kirjoitettuja.

aegolius

Sinne lähti jälleen reva-dosenttien viesti asiattomana taivaan tuuliin. Omani lähti myös, vaikka se ei rikkonut sääntöjä muilta osin kuin oli asian vierestä. No, voi se tietysti loukatakin, jos asiattomuuksien kirjoittajalle mainitsee asiattomuudesta. Kiitos ylläpito jälleen näkemyksen ottamisesta! Tämänkin voitte poistaa aiheeseen kuulumattomana.

Oli mielessä jo vähän aikaa sitten, että voisi avata reva-ketjun ja ihmetellä siellä tunnuksen tekemisiä. Viestit olisivat siinä ainakin aiheeseen kuuluvia. Samoin avaamaani palstan ylläpitoketjuun voisi ihmetellä miksi pääosin asiattomuuksia kirjoittava multikirjoittajatunnuskin täällä sallitaan.

aegolius

Hienoa, kiitos Jovain tästä viestistä. Vilpittömästi onnea valinnallesi! Toivottavasti saamme lähitulevaisuudessa myös muutamia kuvia näistä projekteistasi – ja totuudenmukaista kuvaa puulajijakaumasta ja taloudellisesta arvosta. Kiinnostaa edelleen, että miten olet ohjeistanut taimikonhoitajan? Vai teitkö itse?

Tottakai hinnat ovat Puu Hastelijan kertoman suuntaiset. Olethan tehnyt avohakkuut.

aegolius

Olen toki samaa mieltä, että avohakkuun jälkeen saa melkein millaista haluaa oikeanlaisilla toimilla, kuten osaajat edellä kirjoittavat. Minulla on kuitenkin sellainen muistikuva, että Jovaininkin kanssa on keskusteltu erilaisten menetelmien kannattavuudesta ja hän olisi puolustanut jk-ajatustaan nimenomaan taloudellisin perustein. Avohakkuusta siirtyminen jatkuvaan kasvatukseen ei ole millään tavoin taloudellisesti perusteltavissa. Sen kait ymmärtää jokainen alaan vähänkään perehtynyt. Muitakin tavoitteita voi olla ja hyvä niin.

aegolius

Jos nyt ymmärsin oikein, niin Jovainin jk-kuvio alkaa uudistustöillä ja istuttamalla kuusta ja päättyy aikanaan avohakkuuseen. Välissä käytetään parhaaksi katsottuja keinoja. Tällaista kuviota ei kuitenkaan vielä ollut olemassa kuin ajatuksissa? Tämä poikkeaa niin paljon jk:sta, että väärinymärryksien välttämiseksi kannattaisi vain puhua vapaasta tyylistä.

Oli tällainen kuvio oikeasti olemassa tai vain ajatuksissa, niin kiinnostaisi tietää onko maapohja muokattu, puulajina kuusi ja miten käytetään raivaussahaa ensimmäisten 15 v aikana? Joku ajatus näistä varmasti jo on, koska tätä mallia palstalaisille kovasti esille tuot.

aegolius

Onhan tuo höyrystymisero bensoissa tunnettu asia. Sen luulisi kuitenkin vaikuttavan sahan toimintaan tasaisesti. Käynnistys sujuu kuitenkin ongelmitta aina. Haasteena tiheä sammuilu ja tuo aloittajankin kuvaama MOOOO kaasua nopeasti painaessa. Hieman hivuttamalla kierrokset kyllä nousevat ja muuten saha toimii.

aegolius

Alkylaattibensalla on menty.

aegolius

Minun 201:ssä on ollut samankuuloista sammuilua eikä takuuseen mene mikään. Kiihdytyspumpun vaihto ehkä vähän paransi tilannetta, mutta ei korjannut. Maksoin toki senkin itse.

Marjametsä, muutitko tulpan etäisyyttä jompaan kumpaan suuntaan? Pystytkö tuon ”käyntikortin” paksuuden mittaamaan? Kokeilisin jotain samansuuntaista.

Esillä 10 vastausta, 1,071 - 1,080 (kaikkiaan 1,518)