Käyttäjän 6 m3 kirjoittamat vastaukset
-
Lisäykseksi edelliseen kommenttiini:
Tuolloin rekirunko oli muutettu teliperäkärryksi, kärryn päällä maatila kokoluokan kuormain. Vinssi kiinni traktorin takasillassa pahojen puitten varalta. Takarenkaissa pelkät ketjut.
Kärryssä oli rautaa perusteellisesti kun teli kasattiin niistä rojuista mitä rauniolta löytyi. Kierrätystä nääs!
Jo paljon ennen kuin siitä tuli muotisana.Pengertie ei ole miteenkään kallis toteutukseltaan.
Hyödyttää myös rajanaapuria, jos ei aivan ”änkyrä” satu olemaan.
Todennäköisesti joen toisella puolella olevalla tilalla on tieyhteys jostakin.
Kannatta myös selvittää onko alueelle tulossa esim. kunnostusojituksia tai teitten parannuksia johon hankkeen voi yhdistää.
Toteutus on vähennyskelpoinen kuluerä. Pengertiekin nostaa osaltaan palstan arvoa.Rumpuputket auttaa.
Toinen mahdollisuus joka kannattaa selvittää on että onko joen toisella puolella tietä, jolta voidaan ottaa sivupisto palstallesi.
Se kannattaa toteuttaa rajanaapurin kanssa yhteisymmärryksessä.
Tieriidat ovat kovin yleisiä.
Sinulla on oikeus saada kulkukelpoinen tie palstallesi, voit jopa hakea sitä tietoimitusta itsenäisesti.
Mutta ensin kannatta keskustella naapurin kanssa.Lisään vielä:
Minä näen tuon joen palstan läpi lisäarvoa ja monimuotoisuutta tuottavana.
Useimmiten tuon mukana voi seurata osuuksia yhteisiin vesialueisiin. Jos olet erähenkinen, sitä kautta pääsee helposti kalastusoikeuksiin ja vesilinnustukseen.
Jos maapohja on kantavaa, entäpäs mökin paikka joen varrella?Miksi Matti Kärkkäistä pidetään Jumalasta seuraavana näissä asioissa? Yksi professori muitten joukossa.
Perskutarallaa. Uittokaluston sivuilta löytyi perinteiset ja synteettiset vinssiköydet murtolujuuksineen, painoineen ja hintoineen. Synteettisistäkin kaksi eri vaihtoehtoa.
Kappas vaan Lakeuden konetta, tekniset kerrostot ei ollut ainakaan hinnankiroissa. Mikä liene laatu? Joissain teknisissä kerrastoissa materiaali menettää kuosinsa muutaman pesukerran jälkeen.
Kiitokset paskolammille linkki vinkistä, tuolta löytyi vihje vaimolle joululahjaksi..
Tuo Vindsorin turvapuku, oli edullinen. Vaimo alkoi nikotella Tilhin ja Huskin pukujen hintaa kun etsiskeltiin hälle turvavarusteita.
Economy luokan varusteet ei istuneet päälle, ammattilaisluokan varusteitten hinnat kirpaisee satunnaisia käyttökertoja ajatellen.Pistetäämpä tähän kikka pokaran kuljetukseen savotalla.
Leikataan ja muotoillaan vanhasta kumisaappaan varresta ”tuppi”
Kulkee ihan mukavasti mukana metsurinvyössä selkäpuolella, siinä pinotavarasaksien vieressä.
Vanhan nahkasaappaan varsikin käy
.Kyllä siinä talvisyömmen lauantait jyryttiin, sunnuntai pyhitettiin lepopäiväksi.
Isäukko ajo sitä tehen lanssiin kun pojat puuta kaatoi, karsi ja katkoi.
Hankintahakkuu tehtiin muun leipätyön päälle.
Palkkana oli täysylöspito talon puolesta ja vähän taskurahaa.Tuolla kantapuun kuvissa oli aikoinaan kokeilussa ollut Stier merkkinen pieni nelivetotraktori. Koneviestissä kyseisestä oli aikoinaan tarkemmin.
Laite oli ollut aikaansa edellä. Menestys juontotöissä oli hyvä, mutta yleistyminen kariutui hintaan. Olikohan niin että sen hinnalla sai kolme Majoria.
Kaikenlaista savotoilla on kokeiltu, joku on kaatunut laitteiden kalleuteen, joku heikkoon kestoon.
Paljon tuli koneellistumisen villeinä vuosina sellaista mikä oli sutta ja sekundaa, Suomen oloihin soveltumatonta.Isäukolla oli ollut jossain 50-luvun loppupuolella Man-merkkinen neliveto traktori. Sitä hän muisteli lämmöllä. Peto menemään.
”Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa” oli nelikko miesten motto tuolloin.Siinähän sitä perusteita ja päteviä sellaisia. Täytyy pitää mielessä.
Ketterä yhdistemä sinulla risusavotta mies.Omat rajalliset kokemukset 70 luvulta liittyivät järeämpään 72 pollen Natikkaan, jossa oli puolitelat. Ja ne vinssaukset tehtiin päätehakkuilla. Mettävaltiolle ja omissa metsissä.
Käytössä oleva reki oli tehty kuorma-autonrungosta 60-luvun tapaan. Ei mitenkään ketterä yhdistelmä, mutta toimi päätehakkuilla.
Päätehakkuut tehtiin tuolloin talvella.Kilut ja kalut on tallessa, suunnitelmissa laittaa kalusto käyttökuntoon omatoimi tarvetta varten.
Nythän on tullut markkinoille Ferrarilta pieni neliveto traktori. olisi kova sana harvennuksilla. Pieni ja ketterä. Varusteeksi vinssi ja peräkärry nosturilla. Sellaisella voisi jo työskennellä ihan huvikseen. A vot, se olis siinä. Mutta, mutta, se hinta.
Oma rajallinen kokemus miestyönä tehdystä päätehakkuusta menee vuoden -83 tietämille. Kuvio tietojen mukaan alta 5 hehtaaria. Sen jälkeen ero hankinnan ja motohakkuun välillä kaventui niin paljon että hankinta savotat ei enää ollut kannattavia.