Käyttäjän 6 m3 kirjoittamat vastaukset
-
Gla:”6 m3, on tavattoman ikävä seurata tuota katkeruuden suossa kieriskelyäsi. Voinko auttaa jollain tavalla pääsemään siitä eroon?”
Olisit kääntynyt frustraatioissasi Vianorin ta Euromasterin puoleen. Toivottavasti edes luit AJ:n linkittämät sivut. Koitin opastaa hakemaan tietoa sieltä. Mutta ei,,,
Vai kävikö niin että rengasliikkeessä oli Jätkän mainitseman tasoinen asiantuntija joka sai valitsemaan ”tasapainoisemman näköiset renkaat” autoosi?
Joo. Tuolla logiikalla mitä täällä on esitetty ketuista, metsäkanalinnuista ja myyristä niin ne satapäiset teeritokat ja useampi kymmenpäiset metsotokat -60 ja -70 luvun vaihteesta pitäisi olla mahdottomuus. Silloin niitä lintutokkia tapasi useita kertoja talven aikana. Kettu kanta oli olematon, samoin myyrät loistivat poissaolollaan. Kettuja metsästettiin, niistä sai jopa tapporahaa. Näätiä ja kärppiäkään ei ollut pilvinpimein. Supi ja minkki oli vielä tuntematon saloilla.
Jos nuo pienpedot ovat niin erinomaisia metsäkanalintu kantojen pelastajia, niin silloinhan metsäkanojen siiveniskut saloilla olisi pitänyt olla suuri harvinaisuus.
Omilla reviireillä metsäkanalintujen alamäki alkoi jossain 70-luvun puolessa välissä. Silloin alkoi tuo ns. tehometsätalous. Hakkuualojen koko suureni, tuli massiiviset ojitukset suoalueille, metsäautotie verkosto kasvoi räjähdysmäisesti. Minkki ilmaantui kuvioihin 70-luvun lopulla, supi jossain 80-luvulla. Supi tosin ei ole esiintynyt kovin runsaslukuisena huonona kulkijana paksussa hangessa.
Gla:”Minäkin olen aina koettanut valita autooni sopivat renkaat. Kerran olen poikennut rekisteriotteen merkinnöistä, kun 175/70-13 tilalle laitoin 185/70-13 kokoa olevat. Teki autosta tasapainoisemman näköisen.
Tällä hetkellä turvallisuus todennäköisesti paranee, kun laittaa autoon hyväksytyistä vaihtoehdoista leveämmän pään kokoa olevat. Hyväkuntoisena leveä kuitenkin pitää märällä tiellä kapeaa paremmin. Sama pätee talvirenkaisiin. Vaikka kapealla on puolensa, leveän pito niin paljaalla kuin jäiselläkin tiellä kuin on todennäköisesti parempi.”
Siis yritykseksi, oletusten ja arvailujen varaan on rengas valinnat jääneet! Että se siitä ja sen kestävyydestä! Hukkaan on mennyt TM:n kestotilaukseen laitetut rahat!
No, eihän Turun suunnalla olekaan lunta eikä polanteisia teitä, kesäisin vettäkin varmaan sataa tihuuttamalla ettei tielle kerry viiden sentin vesipatjaa.
Kun tienpinnalle sataa viidestä kymmeneen senttiin lunta ja laitetaan alle mahdollisimman leveä rengas ulkonäkö syistä, niin kuinka käy? Auto pyrkii lumipatjan päälle! Ja kuinka käy sitten pidon? No, onhan Glalla ”kevyt autoonsa” ne lumiketjut peräkontissa, voi laittaa ketjut vetäviin pyöriin.
Gla:”,,, vaikka testin mukaan muulloinkin eroa on kuin yöllä ja päivällä, kolaus itsetunnolle rattimiehenä saa aikaa tällaista jälkeä.
Minulle on turha selitellä mitään, itsensä kanssa on aihetta ihan rauhassa jutella asiat juurta jaksaen selväksi.”
Eipä pellit kolisseet tuona aikana. Eikä kitkarenkaitten käytöstä jäänyt tuollaisia traumoja kuten sinulla on. Taipaleen yli mentii ja joka kerta takaisinkin.
On todella hienoa että olet sinut itsesi ja TM:n testien kanssa, jatka vain samaan malliin. Säästäisit muuten enemmän rahaa testivoittaja renkaisiin kun lopetat TM:n kestotilauksen ja käyt lukemassa lehdet kirjastossa.
Niin, jos on on rengasvalinnoista epävarma, niin omistaan kuin kanssakulkijoitten, olisikohan silloin esim. ym. henkilön syytä pidättäytyä kokonaan autoilustaan ja siirtyä käyttämään julkisia kulkuneuvoja? Silloihan vastuu noista valinnoista jää liikennöitsijälle! Ja maailma pelastuu!!!
Sanokoon TM:n testit mitä tahansa lukijalle (Gla), testit on testejä, jos Tuulilasi testaa renkaat, tulos voi olla jotain muuta.
Siinä jää Glalla renkaat hankkimatta kun lukee rengastestit vuodesta -85 tähän päivään. Kerkeää lumet sulaa ennenkuin saa päätöksen aikaseksi talvirenkaista.
Onneksi täälläpäin on asiantunteva rengasliike josta on aina saanut käyttö tarpeeseen sopivat renkaat sopuhintaan, eikä tuo liike ole Vianor eikä Euromaster. (Eikä ole tarvinnut lukea TM:n testejä 32:lta vuodelta).Jatkakoon Gla saivartelua testituloksista. Ja tekniikan maailman ylivoimaisuudesta testien suhteen.
Sen TM: n voit käydä lukemassa kirjastossakin. Säästät sen kympin.
Kyllä rengas valinnoistakin saa vaikean kun on luettava testit viimeisen kymmenen vuoden ajalta.?
Onkohan TM julkaissut kestotestiä WC paperista??
Gla ”6 m3 osallistuu keskusteluun ilman, että suostuu keskustelemaan, joten antaa rengasasian olla. Se tuli selväksi.”
Kertakaikkiaan hienoa! Toivottavasti tulit johtopäätökseen että ne talvikumit on viisaampaa laittaa auton alle, eikä pitää varastoituna esim. autotallissa.
Kitkarengas asiassa voit palata asiaan kun olet ajellut moisilla kesät talvet muutaman vuoden. Saat renkaitten käyttäytymisestä omakohtaisia kokemuksia. Ei tarvitse tyytyä TM:n julkaisuihin.
””Gla
6 m3: “Kesäajossa ainoastaan kovilla helteillä huomasi rengasmateriaalin käytöksen muuttumisen. Kaatosateillakaan ei mitään ongelmaa. “
Kuitenkin kun kokeillaan renkaan ominaisuuksia ääritilanteessa eli jarrutuksessa tai väistössä, kitkat ovat surkeat kesärenkaisiin verrattuna siitä huolimatta, että normaalissa ajossa eroa ei huomaisikaan.
6 m3: “Gla. Toistan, mene Vianorille tai Euromasterille. Älä kysele ohjeita SoMe:ssa.”
Sielläkö ne tietää, mitä 6m3 ajattelee asiasta vai miksi minun sieltä pitäisi kysyä?””
Koska näyt olevan epävarma renkaitten sijoittelusta autoon, niin parhaat neuvot saat rengasliikkeistä. Älä kuitenkaan laita niitä autonkatolle tai peräkonttiin. Minun mielipiteillä ei pitäisi olla mitään tekemistä varsinkaan sinun rengas valintojesi ja sijoittelun kanssa?
Ensimmäiseen kommenttiisi saat vastauksen kun Googlaat ”ennakoiva ajo” jos TM ei ole julkaissut asiasta mitään. Tai ajamalla vastaavan kilometri määrän kitkarenkailla. Silloin sinun ei tarvitse tyytyä Googlesta haettuun tietoon. Voit kertoa omia kokemuksia, ei muitten kirjoituksia asiasta.
Gla. Toistan, mene Vianorille tai Euromasterille. Älä kysele ohjeita SoMe:ssa.
Noista kitkarenkaista on kokemusta seitsemeltä vuodelta että olivat alla kesät talvet. Kolme vuotta takavetoisella Bemarilla ja neljä vuotta etuvetoisella Ford Escort farkulla. Kilometrejä kitkoilla jäi taakse n. 120 000
Kesäajossa ainoastaan kovilla helteillä huomasi rengasmateriaalin käytöksen muuttumisen. Kaatosateillakaan ei mitään ongelmaa. Pahin keli kitkoille oli peilikirkas jää. Mutta silloin talvetkin oli talvia eikä tälläisiä ”turatalvia” jolloin säät vaihtuu äkillisesti äärilaidasta toiseen.