Keskustelut Metsänomistus yrittäjäksi metsänraivaustöihin?

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 38)
  • yrittäjäksi metsänraivaustöihin?

    miten hyvät mahdollisuudet tänä päivänä olisi työllistää itsensä lähinnä raivaussahalla tehtävillä metsänhoitotöillä?

    vähän jos omaa taustaa kertois niin kolmekymppiä ikää tulee täyteen ja oikeestaan koko ikä on tullut työskenneltyä metallialan hommissa. tällä hetkellä on aika varma vakinainen työpaikka ja ihan kohtuu tulot millä toimeen tulee.
    kuitenkin tekisi mieli vaihtaa kokonaan alaa ja metsätyöt on aina kiinnostaneet ja niitä on tullut tehtyäkin tukki- ja polttopuusavotasta raivaissahahommiin useita päiviä vuodessa joten jonkin verran kokemustakin olisi.

    raivaushommaahan varmasti riittäisi mutta halutaanko sitä teettää kun siitä ei yleensä tuloja metsänomistajalle tule?

  • Metsuri motokuski

    Itse olen noita yrittäjämetsureita muutaman kuukauden kesässä. Talvisin teen muita metsäalan hommia. Tämä metsuri ala on siitä mielenkiintoinen ala että se aika hyvin suojattu jo nyt alan ammattilaisten toimesta. Samoille apajille on aika haasteellista päästä. Sopivien työmaiden hankinta vaatii aikaa ja neuvottelutaitoa. Kun niitä sitten alkaa tulemaan niin töitä kyllä riittää. Kesällä raivuuhommilla pärjää ihan hyvin ja ansiotaso kestää vertailun mutta ahkerana pitää olla. Jo pelkästään maanomistaja tietojen hankinta on aika haastavaa ja omistajatietoihin on aika hankala päästä vaikka sopivia kohteita löytäisikin. Mutta työ on kuitenkin kausiluonteista. Sen vuoksi toinen ammatti siinä rinnalla on syytä olla.

    Itse sain tälle kesälle neuvoteltua yhdeltä työnantajalta hyvän sopimuksen jolle teen hommia koko kesän. Ensi kesästä en vielä tiedä mutta jo nyt pari puuyhtiötä ilmoitti kiinnostuksensa. Taksaneuvotteluihin en kuitenkaan vielä päässyt mutta jos keväällä sitten jos muuta ei ilmaannu.

    Nyt kun auto näyttää joillekkin olevan ”arvostuksen mittari” , minulle se ei ole, niin oma auto maksoi 36 000 euroo ja siitä huolimatta leivässä on hyvin pysytty. Mutta monta tankillistahan tuonon hintaan on saanut sahata 🙂

    Hiluxmetsuri

    Mä en tiedä tuleeko kukaan mun puiden pussaamasta ruostepommi-Hiluxista kateelliseksi, mutta ei se kyllä paljoa maksanutkaan.

    Niin, eikä se edes kiihdy mihinkään, ylämäissä mennään kasikympin alueilla just kahdeksaakymppiä jos on oikein hyvä myötätuuli:)

    Mutta kaikki toimii ja ukko kulkee paikasta toiseen jos vaan kestää istua. Olen siitä onnellisessa asemassa, että kaikilla naapureilla on hienommat ja kalliimmat autot 🙂

    6 m3

    Elama on meille pelkkaa Hi-luxusta. 🙂 Kymppitonnia suuremmalla budjetilla valintani olisi voinut olla tuo Dacia.

    jees h-valta

    Rasia kuin rasia mutta katu-uskottavuuden pitää säilyä. Se on täällä H-vallassa tärkeä jutsku.

    Puun takaa

    Onko palstalaisilla käyttökokemuksia Daciasta?
    Hinta on ainakin edullinen. Jos vielä toimii hyvin, sekös naapuria harmittaisi!

    jees h-valta

    Uskon että jokainen alle viisitoista vuotta vanha länsimainen tai usalainen peittoaa tuollaiset ”rasiat” kestävyydessä ja käyttökelpoisuudessa mennen tullen.

    Gla

    Pitäisi varmaan siirtää keskustelu sopivamman otsikon alle, mutta olkoon tässä. Yrityksen perustamisvaiheessa auton valintaan keskittyminen on tehokkain tapa munata koko juttu.

    Mutta kun kerta puheeksi tuli, niin jatketaan. Usalaiset autot on nykyään luotettavuustilastojen häntäpäässä. Ranskalaiset ja italialaisetkin pärjää paremmin.

    Dacia Dusteriin kävin tutustumassa jokin aika sitten. Auton tutkiminen sisäpuolelta sai minut vakuuttuneeksi siitä, että pitkän tähtäimen hankintaa ei siitä tule, vaikka paperilla se onkin erittäin kiinnostava. 3 vuoden välein uusittavana se menettelisi, mutta samalla hintaetukin häviäisi. Heppoisuus ja rakenteiden toteutustapa viittaa siihen, että halpaa hintaa ei ole saatu katetta alentamalla ja jättämällä imagoarvoa hinnoittelematta. Vaikka tekniikka periaateessa onkin Nissanista (tai oikeastaan Renaultista), halpoja komponentteja nykyaikaiseen autoon mahtuu silti särkymään lukematon määrä. Asia korostuu Dusterin kaltaisessa autossa, jolla ajetaan muuallakin kuin kuivalla asfaltilla.

    6 m3

    Elitismia? Kavisiko silloin Moskovits Elite? Sehan olis suorastaan Vintagea. 🙂

    6 m3

    Ahas. gla on harjoittanut elitismiä ja tutustunut Dacian Citymaasturi malliin. 🙂
    Se mitä minä katselin olin Logan Van. Koeajoinkin, ei mitään suuria yllätyksiä, perusauto ”pikkurahalla”.
    Tavaratila peltinen, ilman verhoiluja, sivuovet saranallisia. Kyllä sinne saa raivaus- ja moottorisahat.

    Kyllä auto on tärkeä metsäyrittäjälle, jollain ne vermeet pitää työmaalle viedä. Ei niitä raivaustöitä voi päätteellä tehdä.

    jees h-valta

    Nykyään ajetaan hyvällä kalustolla jopa metsätöihin. Se hiukan helpottaa ainakin pitkällä olevien palstojen hoitoa kun tietää että auto on käyttövarma ja matkanteko sujuu heti alusta lähtien miellyttävästi. Talvella korostuu lämmitettävä penkki ja muuten hyvä ilmanvaihto. Kesällä tietysti jäähdyttävä ilmastointi. Pisimmät ajomatkat ovat tunnin ja vartin suurinpiirtein yhteen suuntaan.
    Silloin on hyvä myös jos etenemisen kanssa ei tule ongelmia johon seuraavassa autossani pitää ilman muuta olla myös neliveto.
    Silti satsaan paljon omien palstojen kulkukelpoisuuteen myös metsäteitä omakustanteisesti rakentamalla. Kuten tänä syksynkin projektina on. Noin vajaa neljäsataa metriä, rekkakelpoista ainakin puolet. Lanssipaikkoineen päivineen. (Sinne leevin raiskatun kallion tienoille pitää päästä autolla). Ymmärrän palkkaduunia tekevän haluavan myös kilsakorvauksesta tavallaan palkkahyödyn lisukkeen mutta oman tilan hoitoa ei kannata pilata huonolla kalustolla. Mielestäni satsaus paikallaan. Varsinkin kun se on tilan kalustossa myös verotuksessa. Ja korostan että auto ei ole ”jatke” vaan käyttökalustoa kuten aika tuore traktorikin. Silläkin on käyty tuo sama pitkä matka eikä tuntunut missään. Taimet levisi hienosti taimetusalalle tosi vaikean maaston taakse noin kilometrin päähän ajotiestä. Ja samana päivänä takaisin rankakuorman kera. Periaatteella vie mennessäs ja tuo tullessas.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 38)