Keskustelut Metsänomistus Ympäristöministeriön voi lakkauttaa

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 20)
  • Ympäristöministeriön voi lakkauttaa

    MMM:n eläkkeelle jäävä ympäristöjohtaja Veikko Marttila esitti MT:ssa ympäristöministeriön pilkkomista muihin ministeriöihin.
    Mielestäni erittäin hyvä esitys.
    Ympäristöministeriöstä on kehittynyt lähes kaikkea elinkeinotoimintaa sekä yksityisten ihmisten elämää haittaava tekijä suomalaisessa yhteiskunnassa.
    On vaikea mainita yhtäkään hanketta, jonka YM olisi pystynyt hoitamaan asiallisesti tai hyvän hallintotavan mukaisesti.

  • Puun takaa

    A.Jalkaselle: Lamasta päästään joko hallitusti tai hallitsemattomasti.
    Yksityisellä puolella on erittäin paljon investointihaluista rahaa, jos edellytykset investoinneille olisi olemassa.
    Suomessa on tällä hetkellä 320 kuntaa.
    Jokaisessa niistä on käynnistämättömiä hankkeita, jotka ovat jumiutuneet toimimattomaan ympäristöhallintoon.
    Arvioni on, että tällaisia yksityisellä rahalla toteutattavia investointeja on jumissa keskimäärin kymmenen miljoonan euron edestä / kunta, eli yhteensä yli kolmen miljardin euron edestä.
    Tällä summalla Suomi saataisiin liikkeelle ja saataisiin aikaiseksi positiivinen kasvun kierre.
    Kierrettyäni viikon ajan Balttiassa, totesin Suomen jäävän tällä menolla Pohjois-Euroopan hiljalleen rapistuvaksi, ja lopulta autioituvaksi mummolaksi. Tämä kehitys on ollut Suomen poliittinen valinta. Nyt on muutoksen aika!

    Puun takaa

    Kysymys on siitä, että ympäristöministeriö on ymmärtämättömien poliitikkojen avustuksella haalinut muilta ministeriöiltä itselleen aivan liikaa tehtäviä, eikä pysty enää hallitsemaan kokonaisuutta.
    Nyt on tullut hallinnon täysremontin ja uusjaon aika.

    Gla

    Vihreät ajaa ilmastolakia, jotta päällekkäisyyksiä voidaan purkaa. Ilmastolaista en tiedä, muta päällekkäisyyksien purkaminen on hyvä ajatus. Työ- ja elinkeinoministeriö voisi aivan hyvin päättää elinkeinon harjoittamiseen liittyvistä luvista yms. asioista, joita nyt hoitaa ympäristöministeriö. Päällekkäisyyksiä tulisi purettua tehokkaasti, kun yksi luukku asioinnin suhteen jäisi pois.

    Omakohtaista kokemusta aiheesta on erään ympäristöluvan osalta. Yhdellä paikkakunnalla sikäläinen ympäristöministeriön alaisen organisaation tarkastaja hyväksyi erään laitoksen toimintaan liittyvän vesien suojaukseen liittyvän rakenteen, kun taas 150 km:n päässä täysin identtisessä kohteessa sitä eri käsittelijöiden puolesta ei hyväksytty. Sen sijaan tälle rakenteelle asetettiin mielivaltaisen tiukat vaatimukset. Vaadittiin materiaaleja, joita ei käytännössä ole markkinoilla ja ylipäätään rakennetta, jota käytetään huomattavasti vaativammissa kohteissa. Kahden vuoden taistelun jälkeen tuohon löytyi järkevä ratkaisu. Tästä oli seurauksena se, että noin miljoonan euron investointi viivästui noin kolme vuotta. Ja koko tuon ajan rakenne oli vaiklla suojausta.

    Kyseessä ei ole resurssupula, vaan niiden käytön organisointi. Mutta Forciin Laukaan onnettomuuden tutkinnan yhteydessä Tukesin kaverikin möläytti eräässä haastattelussa, että mikä ihmeen kiire aina kaikilla luvilla ja asioiden käsittelyllä on. Virkamiehen näkökulmasta tuota tosiaan voi ihmetellä, kun ei tarvitse kantaa huolta investointien ja ylipäätään toiminnan kannattavuudesta.

    On surullista, että meillä rakennetaan omaehtoisesti taloudellisen toiminnan esteitä, kun eu:n ja globaalin yhteistyön taholta niitä ihan riittävästi saadaan rikkidirektiivien, metsän hiilipäästösakkojen yms. asioiden muodossa.

    Vaarana tässä kaikessa tietysti on se, että jos ym lakkautetaan, seuraava kysymys koskee mmm:n tarpeellisuutta.

    Gla

    Näyttää Metlassakin olevan aikaa ylimääräiseen tuhertamiseen:

    Metsalehti/Metsauutiset
    /2013/8/Marja–ja-sieni
    paikat-halutaan-kartalle/

    hemputtaja

    #### —–snip—-

    Vaarana tässä kaikessa tietysti on se, että jos ym lakkautetaan, seuraava kysymys koskee mmm:n tarpeellisuutta.

    Lähetetty: 1 h, 56 min sitten
    Lähettäjä: Gla ####

    No jaa. en pidä tuota erityisen vaarallisena.

    MMM olisi pitänyt oikeastaan lakkauttaa silloin kun ympäristöministeriötä perustettiin ja pystyttää tilalle joku ”maan käytön ministeriö”.

    Nyt meillä on 2 superministeriötä valtionvarain- ja ympäristöministeriö. Molemmat hallinnoivat käytännössä kaikkea, mitä Suomessa tapahtuu. Muut ministeriöt ja kunnat ovat pelkkiä juoksupoikia.

    Talouselämän kontrollin lisäksi ymp. on pätevöitynyt merkittävästi esim: paskalailla, naturalla, rikkidirektiiveillä, jne eli se tehtailee mielellään luonnonsuojelutöppäyksiä kuten esim. ilmastonsuojelulakeja. Paha on myös joskus maakuntien ”etäispäätteet”. Vihjeitä omavaltaisista pikkuhitlereistä löytyy. Likellä, että Metsähallituksenkin muinoiset keisarit jäävät toiseksi.

    Yhtään en ylläty, jos ehdottavat pilliä kansalaisten rupureikään, millä konstilla voidaan pieraisijaa sakottaa.

    Vakavampi paikka on EU. Kun siellä joku ääliö ehdottaa avohakkuiden kieltoa, voin arvata minkä ministeriön edustajat antavat mielellään taustatukea ehdotukselle.

    A.Jalkanen

    Ahaa, selvä juttu. Mutta jospa ne käynnistyvät jahka LAKISÄÄTEISET ympäristövaikutusten arvioinnit on tehty ja ympäristöluvat myönnetty. Pitäisikö ympäristöhallinnon resursseja päin vastoin lisätä eikä karsia lupakäsittelyn nopeuttamiseksi?

    Investointien esteitä ovat myös hyvien liikeideoiden puute ja rahoituksen järjestäminen nykyisessä tilanteessa.

    Puun takaa

    Wall Street Journal kertoo, että Viro on roolimalli 2000-luvun teknomaille. Maan hallintokoneisto on jo vuosia hyödyntänyt internetiä. Se tehostaa hallinnon toimintaa – byrokraattien lukumäärä on vain murto-osa vertailumaiden virkamiesten määrästä.

    Tekninen edityksellisyys ulottuu myös muuhun valtiokoneistoon,. Viron hallituksen kokouksia on pidetty virtuaalisesti vuodesta 2000. Kansalaiset ovat voineet äänestää internetin välityksellä vuodesta 2005. Vuoden 2011 parlamenttivaaleissa neljännes äänistä annettiin sähköisesti. Äänestyksessä käytetty ohjelmisto on julkisesti jaossa GitHub-kirjastossa.

    Sähköisten palveluiden ansiosta Viron julkisen sektorin hallinnossa työskentelee vain 1,3 prosenttia väestöstä. Ranskassa vastaava luku on 3,8 prosenttia ja Kyproksella 5,3 prosenttia. Veroilmoitukset, koulutodistukset, maarekisteri ja terveydenhuolto ovat jo vuosia olleet internet-vetoisia. Vastasyntyneen lapsenkin voi rekisteröidä sähköisesti.

    Viron tietotekniset saavutukset ovat sitäkin hämmästyttävämpiä, kun muistaa miten kehnonteknologisen perinnön Neuvostoliiton monikymmenvuotinen hallinto jätti jälkeensä. Presidentti Ilveksen mukaan historia itse asiassa nopeutta uuden tekniikan omaksumista kansalaisten keskuudessa.

    Kauppalehti

    Gla

    Villen toiminta ei ole jäänyt huomaamatta eduskunnassa. Metsälakiesityksen lähetekeskustelussa Durbanin tapahtumat otettiin useaan otteeseen esille. Esimerkiksi Pekkarinen puhui aiheesta pitkään kysyi annettujen lupausten perään. Sikäli väärässä paikassa, että Koskinen ei mitään ole luvannut, mutta hyvä silti oli muistuttaa asiasta. Pöytäkirjan mukaan Ville oli paikalla, muttei osallistunut keskusteluun.

    http://www.eduskunta.fi/
    triphome/bin/thw/trip?
    ${APPL}=utpptk&${BA
    SE}=faktautpPTK&${TH
    WIDS}=0.11/1379159171_
    101618&${TRIPPIFE}=PDF.pdf

    koskela

    Tulisi tehdä luonnonvaraministeriö jolla olisi Suomessa painoarvoa. Ympministeriön asunto- ym kummallisuudet muualle.

    koskela

    ” ” Kysymys on siitä, että ympäristöministeriö on ymmärtämättömien poliitikkojen avustuksella haalinut muilta ministeriöiltä itselleen aivan liikaa tehtäviä, eikä pysty enää hallitsemaan kokonaisuutta.
    Nyt on tullut hallinnon täysremontin ja uusjaon aika ” ”

    Poliitikot voivat olla ymmärtämättömiäkin mutta kuka heille parhaiten asiat lobbaa se nauttii tulokset . Yhteiskunnallisella vaikuttamisella asiat muuttuvat .

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 20)