Keskustelut Harrastukset yksityisen metsätien osakkuus

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 11)
  • yksityisen metsätien osakkuus

    Metsäfirmalla on metsää tienvarrella ja osuudet sen mukaan.Mielestäni se kattaa metsän normaalin käytön.Myös puun myynnistä ajo ja muut oheis toiminnot.Sekä oman normaalin ajon.
    Vuosi sitten firma perusti ns.puuterminaalin tienvarteen.Raskaita kuormia pinoon ja sitten alkaa haketus ja ulos lämpölaitokselle.
    Viime talvena kelirikko aikaan tie melkoiseen kuntoon joka korjattiin heti kun kuski soitteli firmaan.
    Tänä syksynä ei vaikka puuta on koko ajan ajettu.
    Miten pitäisi asia hoitaa.Mielestäni näinkin laajaa pelkkää liiketoimintaa ja siitä johtuvaa tienkäyttöä ei voida kattaa firman pelkillä tie osuuksillä.
    Me muut osakkaat emme voi emmekä halua rahoittaa yhden osakkaan varsinaiseen metsän ulkopuolista tomintaa.Kunnostamalla tietä jonka pitää olla henkilö-autolla menevässä kunnossa ja portit ehjinä.
    Pitääkö terminaalin perustamiseen olla jokin erikoislupa entä leviääkö kolossista ötököitä lähimetsiin?

  • Metsuri motokuski

    Ei muuta kuin uusi tietoimituspystyyn ja kulut rasitteen mukaan. Eiköhän se siitä kuntoon tule. Perusteet yksikkömaksujen korotukselle on olemassa kun toiminta tiellä muutuu.

    Korpituvan Taneli

    Ymmärsinkö nyt oikein. Firma ajattaa nyt sitten puuta muualtakin sen tienvarteen haketettavaksi?

    Jos näin on niin tien yksikköjako pitää uusia. Saattaa mennä siihen että Firman osuus yksiköistä on sen jälkeen melkein se kuuluisa leijonan osa.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    abietis

    Mikäli tiellä on hoitokunta se määrittelee tienkäyttökorvauksen jos käyttö osittautuu suuremmaksi kuin yksiköinnissä määritelty yksikkömäärä (tonnikilometrit).

    Tilapäinen lisääntynyt käyttöhän voi vaihdella vuosittain ja uudelleen yksiköinti on hiukan jäykänoloinen menettely.

    Mellä yksityistiellä tieosakkaille jotka lisäävät tienkäyttöään annetaan mahdollisuus ilmoittaa kuljetut tonnikilometrit. Ellei ilmoitusta tule arvioi hoitokunta lisääntyneen liikenteen ja laskuttaa sen mukaan.
    Jos laskua ei makseta, normaalien huomautusmenettelyjen jälkeen vouti hoitaa asian.

    Yksinkertaisuuden vuoksi veloitetaan lisääntynyt liikenne sämalla tonnikilometrihinnalla kuin muidenkin liikenne.

    Jos tietä ei ole yksiköity on syytä hoitaa se pikaisesti kuntoon jotta kustannusten jakaminen voidaan hoitaa oikeudenmukaisesti.

    r.ritva

    Näitä kuormia ajetaan kaikkialta.Ulkopuoleltakin.Sama kokeilee josko kukaan ei sano niin anti mennä.Sama yhtiö oli ajattanut haketta yksityisten kautta.jolloin tie tietysti rikkoontui.
    Isäntä oli kehoittanut tiellä ajon lopettamaan koska yhteys heille oli toiseen suuntaan eikä matkassakaan juuri eroa.Kuljettaja sanoi,että firman mies vastasi kyselyyn,että saa ajaa ellei ole kelirikkomerkkiä.
    Isäntä lopetti keskustelun hän iskee sen merkin heti sillä tie loppuu tähän.Ellei kunnostusta tehdä heti.Vasta tämän tiukan puheen jälkeen kunnostivat ja ajo sai jatkua.
    Pitääkö paikkansa,että siitä vaan ellei ole merkkiä.Metsä oli toisen kylän omistajan kulku oikeus sinne.

    abietis

    Tietä rikkova ulkopuolisen ajo loppuu kyllä. Tarvittaessa virkavalta auttaa.

    Kelirikkoaikana kuljetuslupia voi myöntää sovittua kuormakorvausta vastaan.
    Painorajoitusmerkit tulee asettaa heti kun tien kantavuus kelirikkoaikana heikkenee. Jos siitä kuskit ajaa kuljetusliike maksaa tai itkee ja maksaa.

    Metsäyhtiöiden kanssa ei jeesustelu auta, kuskeille luu kurkkuun.
    Sanot että lasku lahtee kuljetusliikkeelle. Kyllä sieltä löytyy sovittelunhalua viimeistään siinä vaiheessa kun ajo loppuu.

    Kyllä on varsinkin kelirikkokausina saanut olla aika pottumainen jotta viesti on yhtion ja kuskin päähän mennyt.

    Yksityistienkäytöstä pitää periä kuljetusmaksua jos liikenne on suurempaa kuin on yksiköity.

    Olipa yksi tieosakaskin joka rakennutti kiertotien jottei olisi tarvinnut tieyksiköitä maksaa.
    Kuskit kuitenkin ajoivat yksityistietä oikaisten.
    Metsän omistajan kuljetukset arvioitiin ja lasku lähetettiin.
    Viivyttely ja ämpyily laskusta loppui kun ilmoitimme lähettävämme seuraavan laskun voudille.

    Metsuri motokuski

    Puutavaran kuljetukseen ja hakkuuseen määräykset tulevat aina puuyhtiöiltä. Kuljetusyritykset ja metsäkoneyritykset tekevät vain töitä työmääräysten mukaisesti.

    Kuskeille valittaminen on lapsellista. Yhteys suoraan yhtiöön niin samalla muuttuu ajomääräykset ja korvausasiat tulevat kuntoon.

    MaalaisSeppo

    Kyllä luvattoman ajon yksityistiellä voi estää, vaikka kuskilla olisikin työnantajansa lupa. Ellei muu auta, poliisit paikalle.

    Metsuri motokuski

    Kuka ääliö sellaisen toimeksiannon tekeekään jos kulkuoikeus ei työalueelle ole kunnossa. Täytyy muistaa että jos yksi osakas leikkii ”poliisia” tiellä niin ei se tarkoita sitä että hänen velvoitteestaan kulku muilta kielletään. Varsinkaan jos kyse on tieosakkaan työmaalle meno.

    rekkamies

    On sellaisiakin teitä, joissa painorajoitus merkit seisoo tien suussa ympäri vuoden, kesät talvet. Tien varrella on kumminkin puuvarastoja, jotka ajomääräyksen mukaan ovat myös kesällä ajettavissa. No, eihän niitä uskalla mennä hakemaan, ennen kuin kysyt luvan jostain. Yleensä luvan sitten aina saa, on monenlaista selitystä, miksi ne merkit on siellä jatkuvasti. Jos sattuu, että olet yöllä menossa tällaiselle varastolle, ei viitsikään soitella mihinkään. Aiheutuu ylimääräistä ajelua ja ajanhukkaa.

    Toki kelirikkoaikaan rajoitukset on paikallaan ja niitä pitää kunnioittaa.

    reservuaari-indeksi

    Olet/ootte aika tunnollisia, jos oikein soittelette painorajoituksista. Meillä päin ei kukaan soittele vaan ajaetaan vaan. Ei tosin ole rajoitusmerkkejäkään-

    Jos tieltä pääsee mutta se menee muusiikis niin aina on täällä firma kustantanut murskeet ja lanaukset. Sama ongelma sitten tietenkin seuraavana keväänä,,;)

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 11)