Keskustelut Tekniikka Voiteletteko …

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Voiteletteko …

    -Raivaus-sahan voimansiirtoakselin tukilaakereita ja jos voitelette, niin miten sen teette?
    Ohut ja pitkä akseli taipuisi, ellei siinä olisi 4 – 6 tukilaakeria, jotka edesauttavat akselia pyörimään suorassa.
    Meillä on yhdessä sahassa (HVA 165) laakeri leikannut lievästi kiinni upouutena ja se todettiin johtuvan vöitelun puutteesta.

  • arto

    Nykysahoissa ei ole laakereita vaan muoviholkit. ne pitäisi voidella 3kk välein. voitelu tapahtuu pura putki irti, irrota pikari. vedä akseli ulos. rasvaa akseli. kokoa. koskee ruotsi sahoja. sakuista ei tietoo.

    Jätkä pätkät

    Laakerissa voi olla muovimateriaalina, mutta jos sekin vaatii voitelun, niin laakerihan sekin on.
    Nuo kannatinlaakerit ovat väljät heti uutenakin, eukä niiden tarkoitus ole muu kuin pitää akselin värinä kiihdytysvaiheessa pois.
    Meillä kävi Jonsederin maahantuojan korjaamolta kaveri esittelemässä kyseisen merkin huollon ja hän näytti akselin voitelun sen hetkisten tietojen mukaissti: – Kulmavaihde irti, putki täytetään moottoriöljyllä, säilytys yön yli putki pystyssä. Aamulla valutetaan öljy pois. Öljyn voi käyttää uudestaan, eli jemmaan. Toistetaan ”kerran kaudessa”, eli noin kolmen kuukauden välein.

    Jätkä pätkät

    Laakerissa voi olla muovimateriaalina, mutta jos sekin vaatii voitelun, niin laakerihan sekin on.
    Nuo kannatinlaakerit ovat väljät heti uutenakin, eukä niiden tarkoitus ole muu kuin pitää akselin värinä kiihdytysvaiheessa pois.
    Meillä kävi Jonsederin maahantuojan korjaamolta kaveri esittelemässä kyseisen merkin huollon ja hän näytti akselin voitelun sen hetkisten tietojen mukaissti: – Kulmavaihde irti, putki täytetään moottoriöljyllä, säilytys yön yli putki pystyssä. Aamulla valutetaan öljy pois. Öljyn voi käyttää uudestaan, eli jemmaan. Toistetaan ”kerran kaudessa”, eli noin kolmen kuukauden välein.

    Metsuri motokuski

    Itse en ole koskaan vaihtanut laakeria enkä ole rasvannutkaan. Ymmättääkseni laakeri on kestovoideltu. Siimahommissa Destialla niitä laakereita meni yksi / kesä mutta se johtui siitä että siimapää ei ollut tarpeeksi tasapainoissa. Raivuuhommissa tilhillä ne ovat kestäneet.

    arto

    Kulmavaihde irti, putki täytetään moottoriöljyllä, säilytys yön yli putki pystyssä…….Muuten pätevä konsti mutta saattaa tehdä sahaamisesta tuskaista , nimittäin ei tee kytkinkelolle/ kytkimelle öljy hyvää tahtoo luistaa. En itsekään ole koskaan ravannut.

    Nimetön

    Stihlin käyttöohjeessa ei ainakaan mainita mitään akselin laakereitten voitelusta ja ei kyllä tullut Huskisakaan koskaan laakereita voideltua ja koskaan ei ole mitään ongelmiaka ollut laakereitten kans.

    Jätkä pätkät

    Artoko meinaa, että tuo Jonseredin huoltomies ei tiennyt, vuotaako öljy kytkimeen?
    Kyllä tiesi – ei vuotanut.
    HVA:n maahantuojan koulutuksessa avasimme monet akseliputket ja rasvasimme akselit vaseliinillä. Vanhemmissa sahoissa oli akseli käännettävissä, jolloin laakerien paikat vaihtuivat.

    oksapuu

    Heh, veikkaampa että tuon öljyssä uittamisen jälkeen kulmavaihde
    hakee paikkaansa kuin Päätalon uuni…

    arto

    Jep.riippuu sahan iästä, vanhemmista joissa oli ne oikeat laakerit varmaan se öljy oikea. uusimmissa taas se vaseliini. Kerran remppasin semmoisen hussen 343 fx oli säilytetty kulmavaihteesta roikuttaen talvi ja kevät. oli kulmurin rasvat kytkimessä, saha oli alta vuosikas, oli hankalaa poistaa ne rasvat sitten monta liuotin pesua kytkimelle/ rummulle ennen kuin tuli ottavaksi…jätkä onko kokemusta näistä uusista sahoista 500 sarjaisista. kerroit jossakin ketjussa kulmurin alalaakerin vaihtaneesi. se taas uudessa ei onnistu kuin purkaen koko kulmuri, huolto ei niitä pura, antavat uuden koska ei niiltä onnistu purkaa, itse rempannut muutamat pitkitäis putken laakerit maksaa jo yli 60ekee. koko kulmuri 140ekee ei siis kannata.

    Jätkä pätkät

    Vaseliinilla me ollaan voideltu kaikkien ruotsalais-sahojen laakerit.
    Sahat pitää olla naulassa moottori ylöspäin, vaikka se onkin hieman hankalampi asento.
    Kulmavaihteita on purettu ruotsalaisista. Riippuu hieman, onko kuhmu vaihteen päällä vai ei. Teränakselin laakeri pitää vaihtaa, kun sen stefa alkaa vuotamaan, eli terän päälle tulee rasvakalvo. Pohjalevy lähtee, kun kääntää sitä hieman ja ruuvaa ruuvit reikiin = ulostyöntäjä. (Samoin nousee HVA:n ketjusahan öljypumppu, mutta siellä on ulostyöntöön omat reikänsä)
    Jos kulmuriin pitää rattaat vaihtaa, on sahasta tuleva ratas saatava ensin pois, sen saa, jos on siihen sopiva erikoisavain.
    Rattaita ei kannata vaihtaa. Jos kulmuri maksaa vain 140 €, ei paljoa kannata laakerihommia tehdä.
    Ennen kulman reaalihinta oli varmasti viisinkertainen.
    Tämä perustuu vain muistiin, en ole vuosiin joutunut tekemään noita.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 10)