Keskustelut Puukauppa Virheellisen ”tuoteselosteen ” seuraukset

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 51)
  • Virheellisen ”tuoteselosteen ” seuraukset

    Olin jokin aika sitten harventamassa suurehkoa palstaa , joka oli harvinaisen hyvin raivattu . Puut tosin olisivat saaneet olla isompiakin , mutta alueella liian kauan kasvanut sankka tiheikkö oli hidastanut puuston kehitystä .

    Työn edetessä leimikon takareunaa kohden huomasin , että palstalla oli käynyt joku hakkuuaikeissa jo minua ennen . Työ oli kuitenkin jäänyt kesken ja leimikolta oli havaintojeni mukaan lähdetty mielentilan suhteen tasapainottomassa tilassa . Viimeiseksi jääneellä hakkuu-uralla kannot pitenivät pitenemistään , leimoja oli miltei joka rungossa ja latvukset oli katkaistu ei neljästä , vaan neljästätoista sentistä . Muutama runkokin oli tainnut jäädä pyörien murjomaksi .

    Syy kuljettajan mielentilan ilmeiseen läikähtelyyn selvisi ensisilmäyksellä . Palsta oli hakkuuohjeen (=tuoteselosteen) tiedoista poiketen raivaamaton . Työskentely oli noissa olosuhteissa käynyt mahdottomaksi.

    Tapahtuma johti raivaustoimiin , mutta asiakastaho ja yrittäjä vaihtuivat myöhemmässä vaiheessa. On todennäköistä , että energiajakeet ovat olleet kaupan kohteena ensimmäisellä
    yrityksellä . Tällä toisella niistä ei ole mainintaa.

    Tästä tuli mieleeni , että olisiko kenties kannattanut raivata se palsta jo ensimmäisellä kierroksella . Nyt menetettyjen energiapuurahojen avulla se olisi onnistunut reilusti . Kymmeniä kuutioita energiatavaraa jäi raivauksen tuloksena ja hakkuutähteinä metsään.
    …mutta kerrankin oli kunnolla raivattu palsta !

  • jees h-valta

    Glalle voin kertoa ettei H-vallan hiekkakankailla juuri kaikin paikoin kovin kummoista luiskaa ole. Vain pieni ura ojana.

    Gla

    Tarkoitatko esimerkiksi tällaista?

    https://www.google.fi/
    maps?ll=61.293019,22
    .108483&spn=0.011379
    ,0.042272&t=m&z=15
    &layer=c&cbll=61.293
    324,22.108791&panoid
    =SoIsHE0oQe8tYRyD
    6HOTHQ&cbp=12,35,
    ,0,19.04

    jees h-valta

    En jaksa mitään mapseja alkaa vahtailla.

    Gla

    Linkin avaaminen onkin melko rasittava toimenpide.

    Tieliikennelaki kuitenkin määrittelee riittävän yksityiskohtaisesti tämän asian, joten linkkiä ei ole tarvetta avata. Ahvenanmaalla tieliikennelaki on joiltain osin erilainen, mutta ellei Kalle Kustaa ole liittänyt aluetta Ruotsiin ja osaa Satakunnasta sen mukana, Harjavalta kuuluu edelleen mannersuomeen.

    28 §
    Erityiset pysäköintikiellot

    Pysäköinti on kielletty:

    5) taajaman ulkopuolella ajoradalla, jos tie liikennemerkein on osoitettu etuajo-oikeutetuksi

    jees h-valta

    Ajoradan vierestä ei mitään kieltoja ole joten valkoisen viivan ulkotuntumalla saa vaikka yöpyä rekan kanssa.

    Gla

    Sellaista paikkaa ei olekaan, että rekka sinne mahtuisi. Rekka ei myöskään aja autoaan luiskaan kuormattavaksi. Arvaatko miksi?

    jees h-valta

    Ei ne sinne täyskuormia ottamaan lähde mutta täydennyserät onnistuu kyllä.

    torppari

    mikä on täydennys kuorma. kyllä täälläkin rekat ajaa nökösen bussi pysäkin taakse ojaan pikitien varteen odottamaan saman laadun kyytiä. metsä-autotie matkaa n. 3km pikitielle. joskus on ”kökkö kauppa” esim. vaikkapa ensi harvennus niin vaneria on vähän..
    mutta ei ole ”vallantie”

    suorittava porras

    Lainaus :

    ”Ajoradan vierestä ei mitään kieltoja ole joten valkoisen viivan ulkotuntumalla saa vaikka yöpyä rekan kanssa.”

    Joopa joo.. Tiukkaa tekee , jos sen valkoisen viivan oikealla puolella on vain 10 cm:n kaista päällystettä . Lisäksi on tehokkaasti näkyvyyttä rajoittavia mutkia ja kumpareita . Tämä oli tilanne kertomassani esimerkkitapauksessa.

    Sattuipa siinä itsellekin vähältäpiti-tilanne . Jouduin ylittämään tien liittymän kohdalta toiselle kuviolle . Näkyvyyttä oli toiseen suuntaan 70m ja toiseen vajaa sata. Vein varoituskolmion ylityksen ajaksi näkyvyyden suhteen hankalammalle puolelle… ja huolellisesti ympäristöä seuraten (vastapuolella sähkölinjan alitus , jossa puomi suoraksi vaakatasoon) tietä ylittämään . Juuri , kun koko härveli oli tiellä , tuli mutkan takaa kantorekka suurinta sallittua nopeutta (80 tai vähän yli) . Nipin napin ehdin alta pois . Sekuntikin kauemmin ajoradalla , niin olisin ”napsahtanut”. Pahimmassa tapauksessa olisi tullut ”rekkahodari ” , jonka väliin ajamani laite olisi rusentunut. Kauhulla ajattelen tilannetta siinä liittymässä , kun rekka hilautuu päätielle . Se kestää jokusen hetken kauemmin , kun oma puolenvaihtoni motolla.

    PS. Se alkuperäinen varastopaikka oli merkitty juuri kertomaani kohtaan.

    jees h-valta

    Onpas suorittavan työsuunnilla köyhästi piennaraluetta. Täällä metri asfalttia löytyy ja tasaista vielä jatkoiksi. Mutta meillähän onkin kaikki toisin ja puutkin kulkee teiden varsilta sujuvasti.

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 51)