Keskustelut Puukauppa Virheellisen ”tuoteselosteen ” seuraukset

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 51)
  • Virheellisen ”tuoteselosteen ” seuraukset

    Olin jokin aika sitten harventamassa suurehkoa palstaa , joka oli harvinaisen hyvin raivattu . Puut tosin olisivat saaneet olla isompiakin , mutta alueella liian kauan kasvanut sankka tiheikkö oli hidastanut puuston kehitystä .

    Työn edetessä leimikon takareunaa kohden huomasin , että palstalla oli käynyt joku hakkuuaikeissa jo minua ennen . Työ oli kuitenkin jäänyt kesken ja leimikolta oli havaintojeni mukaan lähdetty mielentilan suhteen tasapainottomassa tilassa . Viimeiseksi jääneellä hakkuu-uralla kannot pitenivät pitenemistään , leimoja oli miltei joka rungossa ja latvukset oli katkaistu ei neljästä , vaan neljästätoista sentistä . Muutama runkokin oli tainnut jäädä pyörien murjomaksi .

    Syy kuljettajan mielentilan ilmeiseen läikähtelyyn selvisi ensisilmäyksellä . Palsta oli hakkuuohjeen (=tuoteselosteen) tiedoista poiketen raivaamaton . Työskentely oli noissa olosuhteissa käynyt mahdottomaksi.

    Tapahtuma johti raivaustoimiin , mutta asiakastaho ja yrittäjä vaihtuivat myöhemmässä vaiheessa. On todennäköistä , että energiajakeet ovat olleet kaupan kohteena ensimmäisellä
    yrityksellä . Tällä toisella niistä ei ole mainintaa.

    Tästä tuli mieleeni , että olisiko kenties kannattanut raivata se palsta jo ensimmäisellä kierroksella . Nyt menetettyjen energiapuurahojen avulla se olisi onnistunut reilusti . Kymmeniä kuutioita energiatavaraa jäi raivauksen tuloksena ja hakkuutähteinä metsään.
    …mutta kerrankin oli kunnolla raivattu palsta !

  • suorittava porras

    Vielä pieni yksityiskohta.
    Palsta , josta olen kertonut , oli pitkä ja reunoiltaan polveileva. Lopetin hakkuun paikkaan , johon tuntematon edeltäjäni oli jälkensä piirrellyt .
    Vanha hakkuujälki katkaisi palstan ja näytti , että alue oli valmista siitä eteenpäin . Pieni kutina kuitenkin oli , että tilanne olisi kaikesta huolimatta tarkastettava . Yllätys oli melkoinen , kun peremmältä löytyikin hehtaari harventamatonta kuviota . Edeltäjäni oli siis käynyt keräilemässä vain rusinat pullasta , puoli hehtaaria palstan puolivälistä .Vähemmän peitteinen ja järeämpi alue oli hakattu ja raivaamaton palstan perä oli jätetty odottamaan raivausta .

    Jos olisi ollut lumisemmat olosuhteet , tarkistusreissu olisi jäänyt tekemättä ja se luppuosa harventamatta . Erikseen sitä ei varmasti olisi kukaan tullut tekemään kymmeniin vuosiin.

    Tuoteselosteen (hakkuuseloste) puutteisiin voi siis lisätä raivauksen ohella päivittämättä jääneen työmaakartan. Jos puilla olisi ollut sama ostaja , tilanne olisi selvinnyt vanhoista ajouratiedostoista , jotka työmaan päätteeksi lähetetään tallennettaviksi .

    Veikkaan , että kohdalleni osunut tapahtumasarja ei ollut ensimmäinen eikä viimeinen .
    Toivon , että mahdollisimman moni ottaa opikseen näistä kokemuksista ja raivaa palstansa huolella väärinkäsitysten ja ongelmien välttämiseksi.

    Metsuri motokuski

    Minusta edellinen hakkaaja oli tehnyt aivan oikein. Hän oli ajatellut työtään tuottavuuden kautta ja ilmeisesti todennut että jäljelle jäänyt risukko olisi vienyt urakalta kannattavuuspohjan. Näin sitä pitäisi tehdä muidenkin.

    jees h-valta

    Näihin keskenjäänteihin on kyllä muitakin selityksiä. Kuten roudaton maa liian pehmeässä maastonkohdassa jne.

    suorittava porras

    Selityksiä kyllä löytyy muitakin , mutta varsinainen syy on kuitenkin monesti ollut heikosti raivattu palsta . Leimikolta pääsee irrottautumaan käden käänteessä , kun valittaa , että alkaa tulla painumia . Tukkoista näkymää voi joskus joutua perustelemaan pidempään .

    Tällä kohteella oli kysessä nimenomaan puutteellinen raivaus . Nyt asiaks pelasi varman päälle . Raivattujen puiden kannot olivat 10-senttisiä ja vastasahaustakin oli jouduttu käyttämään isommissa rungoissa .

    jees h-valta

    Minä esim. joudun laittamaan tukkipuustoa tienpohjan kovikkeeksi kun ollaan niin varuvaisia ettei muka nämäkään kevään paljaan maan yöpakkaset ole kovettaneet suosarkojen päitä. Vaikka on suurelta osin kuusivaltaista voimakkaasti mustan mullan muuntumaa jo. Ojanpenkkakin vielä lisäapuna. Harkitsen kyllä vielä itse käydä niistä isommat tekemässä. Kaippa ne johkin kelpaa vaikka sieltä se oikea totuuskin lipsahti jo aiemmin. Eli kuusitukin ostokielto päällä. Sitten pitää suorittavan portaan tekemättömyydestä keksiä tekosyitä jottei vain ostavan tahon maine kärsi.

    Nimetön

    Kovasti tutulta kuulostaa Suorittavan vuodatukset mitä minäki olen tämän talven hakkuita sivusta seurannut. Etämetsän myyjä jolla ei ole mitään käsitystä esim. ennakkoraivauksesta ja kiireinen puunostaja jolla ostoalueena puolimaakuntaa, niin eihän niitä leimikoita kukaan ehdi juuri tarkistaan ja suunnitteleen. Kaikki käytännön asiat on niin helppo sälyttää koneen kuljettajan vastuulle. Sielä ostoportaasa Suorittavan pitäs koitaa löytää näihin ongelmiin ratkasu.

    suorittava porras

    …sitähän tässä koetetaan , kuvin ja sanoin… 🙂

    Pähkäilijä

    Myyjällä ja ostajallakaan ei useinkaan ole käsitystä kuinka paljon varastotilaa tarvitaan kun yks kaks tuleekin 10-12 eri lajille pinontarvetta vaikka muuten kohde olisikin muuten ok.

    jees h-valta

    Eiköhän sillä koneella saada lanssipaikkaa tienvarteen lisää. Alkaa kuullostaa aika uusavuttomalta jo jutut. Tähän maailman menoon on puut vedetty kautta suomenmaan lähimmän tienvarteen oli liikenne sitten liukasta tai vähemmän sujuvaa. Rekat on yleensä hakeneet hiljaiseen liikenneaikaan. Mutta nykyäänhän tehdään pilkulleen varsinkin kun siitä yleensä myös rahastetaan. Valtateiden luiskaushan on sellainen että rekka mahtuu lähes kokonaan piennaralueelle. Mutta tänäpäivänähän täkeintä on olla tärkeä.

    suorittava porras

    Palataanpa vielä siihen tuoteselosteeseen…ja siihen merkittyyn varastopaikkaan….

    Valmistetulle puutavaralle pitää olla varastopaikka , josta puut voidaan lastata turvallisesti autolla tapahtuvaan jatkokuljetukseen.
    Esillä olleessa tapauksessa ilmeni , että varastopaikka oli merkitty päällystetyn tien varteen ja lastaaminen tapahtuisi tieltä käsin .
    Kuulostaa hyvältä , mutta vilkasliikeneteisellä päällystetyllä tiellä puutavaran kuormaaminen on kielletty !

    Matkaan siis tuli yllättävä mutka. Lähin varastoksi sopiva paikka sijaitsi noin 200 metriä kauempana .
    Eikä tässä vielä kaikki . Maasto-olosuhteiden vuoksi sinne jouduttiin puhkaisemaan kaksi eri uraa kakkosharvennusta odottavan metsän läpi . Osin uran tekeminen tapahtui vanhaa liian ahdasta uraa levittämällä , osin tekemällä ura täysin uuteen paikkaan. Hakkuun saantoa tämä toimenpiden kasvatti mukavasti , mutta ei varmasti ollut paras mahdollinen asia kasvavalle nuorelle metsälle. Lisäksi lähikuljetuksen ajomatka yli kaksinkertaistui.

    Uuden uran sunnittelu ja reitin tiedustelu vei koneen kuljettajalta reippaasti työaikaa .
    Normaaliin käytäntöön tämä ei missään nimessä kuulu . Päätökset varstopaikkojen oikeasta sijoituksesta ja reitti leimikole pitäisi valmiiksi pohdittuna ennakkoon . Tässä tapauksessa ne joutui tekemään motokuski OTO:na parhaaksi katsomallaan tavalla.
    ..eli näin nämä motokuskin tehtävät pikkuhiljaa ja huomaamatta lisääntyvät . Puuta olis kuitenkin kaaduttava vähintään entiseen tahtiin 🙂

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 51)