Keskustelut Metsänomistus Viiden vuoden päästä

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 288)
  • Viiden vuoden päästä

    Merkitty: 

    Heittäkäästä mietintöä minkälainen on metsätalouden, metsäteollisuuden, metsän-/maanomistamisen ja luonnonsuojelun tila viiden vuoden päästä?

    Minusta alkaa tuntua, että asiat menee Neuvostoliiton malliin. Uskon kuitenkin, että pakkosuojelun sijaan tulee pakkojk-alueita. Ympäristö väki joutuu jossain vaiheessa ottamaan taka-askelia etenkin Suomessa huomatessaan omissa käytännöissä ja ajatuksissaan lukuisia epäkohtia.

    Metsäteollisuus joutuu jyrähtämään Suomessa rajusti ympäristöväelle. Vihreät tulevat nöyrinä kansan eteen ja esiintyvät sopuisammin, kun huomaavat metsäteollisuuden olevan vieläkin äärettömän tärkeän tälle yhteiskunnalle.

    Maanomistus keskittyy ja pirstaloituu. Puuhapalstat lisääntyy, samoin suurmetsänomistus.

    Tässä jotain..

  • Puuki

    Oma moto se pitää olla.  Eräs savolaismieskin sanoi junasta, että oma pitäisi tuokin olla kun myöhästyi sen kyydistä vähän .

    Rukopiikki

    Oma juna onkin parempi ostos jos sillä vain itse ja kavereiden kanssa ajelee ja tottakai kaikki tähellinen tavara mitä itelle tarvii pitää olla omaa. Hakkuukone vain on semmonen, että sillä tehdään talkoita metsäfirmalle ja se ei siten tule pitkälle ajateltuna edes omaksi hyväksi.

    Arnold Layne

    Viiden vuoden päästä ollaan noudattamassa seuraavaa viisivuotiskautta. Koska tavoitteet on saavutettu (paperilla) jo kolmessa vuodessa, on keskushallinto luonut uuden viisivuotissuunnitelman, entistä kunnianhimoisemman.

     

    Meillä ei ole työttömiä. Kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät tekevät jotain. Metsätyöt tehdään lihas- ja hevosvoimin. Se on vihreää energiaa töitä lihasvoimin tehdä. Asumukset on keskitetty ja kaikilla on kivaa. Vapaata ei vihreyden nimissä tarvita, paitsi vappuna jotta kommarit on tyytyväisiä.

    Puuki

    Hevosvetoista taloutta olen minäkin joskus uumoillut tulevaisuudesta. Siihen suuntaan viittaa talouden kehityksen kova jarrutus ja velan ottamisen lisääminen samalla , kun korkokulut alkaa nousta.    Diesel ja bensa esim. kallistuu kuulemma n.50-60 s/l nykyisestä vuosikymmenen loppuun mennessä .  Kauraooppeli jäänee monen ainoaksi vaihtoehdoksi pitkänmatkan kulkupeleistä lopulta.  Päättäjät elää suurimmaksi osaksi irti todellisuudesta sähköautoinnossaan kuten myös metsien uusien käyttörajoituksien luonnissa.

    Visakallo

    Jesselle sanoisin, että harkitse vielä! Jos ehdotus moton hankkimisesta on tullut metsäyhtiön puolelta, olisin hyvin kriittinen. Eihän sillä pelkällä motolla vielä pärjää, se pitää jollain kuljettaa sinne työmaille, ja jossain pitäisi olla lämpimät sisätilat korj… anteeksi, huoltaa konetta. Sitten pitää vielä olla työkalut, säiliöt ja muut tarvikkeet.

    jees h-valta

    Alle sadan tonnin selviää kaikista. Ja onhan noita lavetteja ja traktorilla voi vetää. Näyttää ne niitä ajamallakin pieniä matkoja siirtävän. Ei tämä ole metsäyhtiön suoraa loppausta vaan heidän ehdotelmansa jolla hankintaa kehitetään. He ovat kuitenkin melko pitkälle asiaa suunnitelleet ja ovat valmiit sopimuksia tekemään. Konekaluston hankinnat tulevat oikeastaan aika ison määrätavoitteen vuoksi. 350m3/vuosi esim. on niin paljon ettei manutyönä enää mielekästä vuosittain. Tuollaisella pikku harverilla taas aika simppeli muutaman kevättalviviikon ohjelma. Yleensä noissa käytetyissä koneissa kulkee varustusta mukana kuten ketjut ja monenlaista muutakin sälää. Saattaa olla lavetilla myytävänäkin.

    jees h-valta

    Rukopiikki saa ajella talkoita aivan oman maun mukkaan mutta eihän tuo kone ongelma ole. Niille on ottajansa tarpeen loputtua ja verotusteknisestikkin aivan ok-peli. Hankintalisä kuitenkin lähes tuplaa kuidun hinnan ja siihen tavaraan tämä tähtääkin. Kaikenlisäksi kuitu tosi koneystävällistä tehdä ja Sampohan on tunnetusti pieni ruokailemaan Agcon uudella dieselikoneellaan. Ei sen kustannuksiin kannata aivan julmetusti tuijottaa vaan siihen että raha liikkuu metsästä säännöllisesti ja oman ajatuksenkin mukaan.

    Puuki

    Jos on lavetilla myynnissä, niin kannattaa koettaa käynnistää ja koeajaa ennen ostoa jotta näkee saako pois lavetilta ja toimiiko kone.  Eräskin konekauppias kertoi, että joskus ostanut koneen jota ei saanut edes lavetilta ajettua pois , kun ei käynnistynyt vaikka piti olla hyvä kone.  En halua pelotella vaan tuoda realismia konekuumeen potijalle.

    Jos itsellä olis tarve,niin hankkisin kyllä sen verran tuoreen koneen, että ei olis tarvis joka käänteessä remonttia tehdä. Varsinkin kun maallikko ei osaa sitä yleensä itse tehdä motoon.

    oksapuu

    Alle 100ha metsätila josta 25ha haapaa ja oma moto???

    Hyvässä tukkileimikossa motokuski hakkaa sen 350 mottia päivässä…

    Teufelin Zumi

    350 m³/vuosi * veroton hankintalisä 10 €/m³ = Risumoguli päästi tuhnun.

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 288)