Keskustelut Metsänhoito Vanha metsäkärry Riihimäkeen

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 124)
  • Vanha metsäkärry Riihimäkeen

    Tuota noin. Vanhempani hoitelevat edelleen sellaista sukutilan pihametsää, jossa olisi nyt tarkoitus pudottaa kuutiomäärä sieltä 350/ha lukemista johonkin noin kahteensataan, jotta saadaan vähän kuusentaimia syntymään sinne alle. Toimenpiteen kannattavuudesta ei ole nyt tarkoitus keskustella.

    Vanhukset ovat edelleen ihan pystyviä ihmisiä, mutta ymmärrettävästi Ford 5000 ja muutama metri kettinkiä ei ole ehkä ihan optimaalinen tapa ajaa puita metsästä ns. kartanolle. Hommaa on aiemmin hoitanut peltojen vuokralainen, mutta tämä on vähän tuulellakäypä luonne eikä nyt ole pariin vuoteen enää ollut käytettävissä. Vastaavasti lähinaapurien vehkeet eivät ole käytössä, koska he hävisivät eräässä tieriidassa, ja vanhempani eivät itse ole asuneet paikkakunnalla vuosiin, joten normaaleja sosiaalisia kontakteja ei paikkakunnalla enää ole. Kysymys kuuluukin nyt: mikä neuvoksi?

    Eli: mikä on optimaalinen vehje tuon vanhan traktorin perään, jos tavoitteena on tehdä vuosittain tai joka toinen vuosi 100 kuutiota JÄREÄÄ tukkia hankintana (saha ostaa kyllä), ja mitä sellaisesta kannattaa enintään maksaa? Entä vuokrataanko tuollaisia laitteita jossain ja mikä olisi paras ja halvin kanava kontaktoida vuokravehkeiden omistajia?

    Ymmärrän, että joku varmaan sanoo, että pitää tilata ihan oikea ajokone jostain, mutta mulla on ainakin sellainen käsitys, että ne on talvisin kiinni yhtiöitten töissä ja tuollainen pikkukeikka ei todennäköisesti kiinnosta. Lisäksi koska maastokuljetusmatka on luokkaa 200 metriä, niin ihan hirveän ihmeelliset tarpeet eivät ole kyseessä.

    Eli siis, palstan asiantuntijat, antakaa vinkkejä siihen, miten voin auttaa vanhuksia 😉

     

     

  • Tolopainen

    Sepä olisi mukava nähdä käytännössä miten noilla jaloilla avustetaan kärry ylös. Kaksi palkkinenen runko on huomattavasti tukevampi alusta kuormaajalle.

    Hydrauliikasta saatava teho on noin 10kw luokkaa tuolla Fordin pumpelilla. Liikkeet kuin hidastetussa filmissä.

    Rane2

    5000 Ford on ihan kunnon työkalu.Sen ympärille on rakenneltu työkoneita kuten Teg,Rottne Blondin ja Vammas.

    Jätkä

    Nivelaisahan kärryssä oli. Sen kanssa voi kärry kaatuakin auka helposti, jos teli on tukinajoasennossa ja kolmekin pankkoa, joten kolmimetristä saa mätettyä kyytiin sermiä vasten. Kuitenkin siinäkin tapauksessa on kuorma ensin purettava, kun kärry on kyljellään.

    Nosturilla voi kokeilla kärryn nostamista pystyyn, joko painamalla puomilla alaspäin. Taikka kääntämällä puomi vastakkaiselle pyolelle ikäänkuin vastapainoksi ja samalla nivelaisalla taivuttaen mutkalle. Taikka tukemalla puomin pään maata vasten ja peruuttamalla kärryä / traktoria taaksepäin.

    FMG:n metsäyhdistelmässä oli ”automaattiset tukijalat”, joissa ei ollut hydrayliikkaa lainkaan. Niillä ajelevat kehittivät tuota kärryn nostoa ilman tukijalkoja.

    Kurun normaalimetsäopistossa eräs opettajakokelas näytti demostraation, jossa Valmetin metsätraktori kaadettiin siinä konehallin pihassa, hän istui ohjaamossa ja väänsi koneen pystyyn alle minuutissa – koneen käydessä koko ajan.

    Aikaa korjausliikkeeseen ei ole kovin paljoa, kun moottori käy ilman voitelua.

    Itse olen Metsäkärryn nostanut viisi kertaa, Lokomon kuormatilan kerran, mutta yhteensä ainoastaan kaksi kertaa omilta jäljiltä. Hyvällä tuurilla nostin metsäkonekuskin jäljiltä pari kertaa – ja helpon näköisesti.

    Kuski pyysi opettamaan hänellekin, mutta en arvannut tahallani kaataa.

    Tolopainen

    Tuli oltua liian optimistinen laskuri näyttää Ford 5000 hydrauliikka tehoksi n.7kw. Jotta koneen huudattaminen on aika turhaa.

    Jätkä

    Kaikissa hydraylijärjestelmissä lienee useampiakin ylipaine venttiileitä, joita voi kätevä kaveri säätää tavalla tai toisella. Esim Taavetissa o melko helppo pääsy perässä sijaitsevalle pumpulle. Pumpun vaihtaminenkaan tehokkaampaan ei liene ulkomaan temppu. Näkyy uudet pumput maksavat n. 150 €urosta alkaen, mutta viidelläsadalla saa aivan varmasti litroja ja painetta niin paljon kuin moisesta traktorista kukaan voi toivoa.

    Pojat ovat varustaneet maataloustraktoreita myös asentamalla keulaan TR-kaivurin pumpun ja säiliön, jolloin samalla on saatu myös etupainoa vastikkeeksi sille, että nosturi on asennettu takapalkkiin taikka tuppiin.

    Paras ohjaamo muuten pienemmissä maataloustraktoreissa on Ursuksessa taikka Zetorissa, koska niissä on kuljettajan jaloille tilaa myös penkin takana tasaisella lattialla. Ei tarvi lisätä muuta kuin pyörähtävä jakkara.

    Nimetön

    Kuormaajan ventiilipöydässäkin ylipaineventtiilit niin ei se välttämättä auta tr. painetta nostaa. Foorti 5000 varmasti riittävä pienen maatilakuormaimen käyttöön.

    kuusessa ollaan

    Lassen linkin pakettia (525 nosturilla) tuli aikoinaan vedettyä 502 valmetilla, jossa viistonnisen tasoinen hydrauliikka. Painoa vaan vähemmän, eli vetopitoa ei saanut kunnolla edes kunnon ketjuilla. Jälkien ajo tyhjänä ja urien kovettuminen, sen jälkeen pystyi vetämään täysiä kuormia…mutta tyhjänäkään ei paljon pystynyt peruuttamaan. Nyt nelikko vetämässä ja pystyy peruuttamaan. Ja yksi huomio, jos nosturin venttiilistössä ei ole omaa vipua aisaohjaukselle, vaatii se traktorilta oman kaksitoimisen venttiilin, nosturin käyttöön riittää pelkkä yksitoiminen kippihydrauliikka ja vapaan paluun liitin.

    Eli erittäin soiva paketti aloittajan hommiin. Vanhemmissa Hakeissa ja Nokissa ketjukääntö, sen kanssa on kätten voiteita liiaksi. Tuon kokoluokan paketteja tulee nyt käytettynä aika hyvin vaihtoon, suurentuneet traktorit vaatii päivittämään kärryt 10-12 tonnin kantavuudelle.

    wanhajätkä

    Tolopainen ei ole vielä herännyt. Tai ei osaa avata dexta linkkiä.. Tai ei usko näkemäänsä. Mitä sinä tähä kilovatteja vedät vai lasketko setelitkin kiloina. Yritä edes käyttää oikeita yksiköitä. Kyllä hydraulikkapumpuille teho riittää. Eipä se tekstan savukaan muuttunu ku kuormaajaa liikutti. Nopeuski harrastajalle oli videolla ihan riittävä 18,6 l pumpulla….ei mikään rajoittava tekijä.

    Takavetoisissa en käyttänyt mitään etupainoja. Siirty koko traktorin paino vetäville pyörille. Mitäpä se keuliminen haittaa. Ainahan on käytetty keulimista vipuna vaikeissa paikoissa….jarruilla ohjataan. Viistonnisessa on niin paljon pitempi runko ettei keuliminen ole ongelma. En sillä kehu että omaani kehuisin. Mulla ei oo koskaan ollu voortia. Kateellisena oon vaan katellu aikanaan naapurin vehkeitä….tiedän aiheesta aika paljon…en luule.

    Kaikki vehkeet saa nurin. Ja ennenpitkää kaatuukin. Oppii kuitenkin varomaan kun on pari kertaa kaatanut. Aina se on kuskin virhe, harkinta on pettänyt. Täysi kuorma harvoin kaatuu koska paino on telin päällä. Vajaan kans saa varoa. Kärryn linkku vaan toiseen suuntaan ja puomilla painaen pystöön….yhtään kaatunuttakaan kärryä ei ole jäänyt metsään

     

    Jätkä

    ”Kuormaajan ventiilipöydässäkin ylipaineventtiilit niin ei se välttämättä auta tr. painetta nostaa. Foorti 5000 varmasti riittävä pienen maatilakuormaimen käyttöön.”

    Käytännössä kaikkia ylipaineventtiileitä voi säätää – tavalla tai toisella. On toki toimintoja, joiden painetta ei ole tarvetta nostaa, mutta joku liike voi olla niin ”hengetön”, että mielelään lisäisi siihen painetta. Yksi sellainen on aika usein tornin kääntö. Mutta malttia pitää kuitenkin olla.

    Traktoreissa on joskus ollut paineet niin alhaiset, että kun ne on säädetty edes siihen, mitä Traktorin papereissa lukee, niin alkaa nousemaan eri tahtiin.

    Syvennyin noihin paineisiin oikein tosissaan, kun säätelimme ja mittailimme Laimetin eri toimintojen paineita. Siinä monelle toiminnalle oli ihan joku muu paine kuin se, mitä pumppu tyrkkäsi.

    Kerran kesähelteellä käyttämäni täyshydraylinen klapikone menetti tehonsa, kun oli oikein kova helle. Säätelinpä Belaruksen paineita ihan vain summassa niin, että alkoi isommatkin pöllit halkeamaan  /katkeamaan. Letku korkkasi irti ja öljy oli tulikuumaa. lopetin homman sillä kertaa, mutta hain painemittarin, jolla mittasin seuraavan päivän aamuna paineen : = 320 baria. Laskin paineet 200 bariin ja vehkeet pelittivät paremmin kuin uutena. (Belgussa hyvä pumppu).

    oksapuu

    Hyvää noissa vanhoissa Foordeissa on se että niitä on tehty paljon. Varaosia on kattavasti saatavilla ja purkaamoiltakin löytyy…

    Nokkapumppuja noihin F 5000 laitettiin ihan etukuormaaja käyttöön. Uudempiin tehdas sitten laittoi toisen pumpun hammaskehälle…

    Muuten, IKH ostaa vieläkin noita vientiin…

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 124)