Keskustelut Tekniikka Valmiin 2T- bensiiniseoksen terveellisyys

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 52)
  • Valmiin 2T- bensiiniseoksen terveellisyys

    Onko jossain tutkittu tuon valmisbensan terveysvaikutuksia? Onko vähemmän myrkyllistä kuin 98+2T-öljyseos?

  • 6 m3

    Päästöttömiä vaihtoehtoja löytyy useitakin. Nälkäviulu ja pukkuri heti alkuun.
    Itse siirryin pienkone bensiiniin säilyvyyden ja hajuttomuuden takia
    Säädöt kohdilleen, niin se on siinä. Lennosta vaihto ei onnistu.

    6 m3

    Päästöttömiä vaihtoehtoja löytyy useitakin. Nälkäviulu ja pukkuri heti alkuun.
    Itse siirryin pienkone bensiiniin säilyvyyden ja hajuttomuuden takia
    Säädöt kohdilleen, niin se on siinä. Lennosta vaihto ei onnistu.

    (kivaa tää palstan toiminnan takkuilu, viestitkin lähtee kahtena, toistolla tehoa?)

    Petri

    Minulla on M-Tronic- tekniikkaa käyttävä raivuri. Pienkonebensa ei tee minkäänmoista katkua. Vai onkohan minulla nenässä vika…?

    Ja Dolmar 420 moottorisahakin käynnistyi 9 kk tauon jälkeen neljännellä vedolla. Tankissa oli viime kesänä tankattua pienkonebensaa.

    Metsuri motokuski

    Onhan se pienkonebensan säilyvyys ihan toista luokkaa kuin pumppubensan. Pumppubensan saa säilyväksi kun lisää siihen autotarvikeliikkeestä saattavaa stabilaattoria (säilöntäainetta). Itse olen käyttänyt ko ainetta agrekaatissa, jossa bensa seisoo parikin vuotta ja hyvin agrekaatti toimii. Mutta kyllä se vain niin on että ammattimetsurit eivät kustannussyistä käytä kuin pumppubensaa mutta eihän niillä kovinkaan pitkiä aikoja bensat koneissa seiso.

    6 m3

    Työkaveri osti pojalleen mopon männä syksynä. Mopo oli ollut ajamattomana rapiat puoli vuotta kylmässä autotallissa. Kaasutin täynnä epämääräistä töhnää. Bensassa ei säilöntäainetta.
    Sama peli juuri tyttärelle ostetun skootterin kanssa. Kaasutin töhnästä tukossa. Ajamattomana kellari säilytyksessä viime heinäkuulta, Bensan seassa säilöntäaine.

    Molemmat kylläkin nelitahtikoneita, siis puhtaalla bensalla käyviä.
    Näitä nykyisiä ”vähäpäästöisiä” moottoreita.

    Kaikkiin kausikäytössä oleviin koneisiin olen ruvennut lorottelemaan pienkonebensiinit. Niin kaksi- kuin nelitahtisiin. Hinnasta viis. ”Köyhä joutuu räpeltämään rahalla”. Ei tarvii liotella sormiaan bensassa kun kaasuttimia putsailee.

    e-h

    Stihl raivurissa oli tankki täynnä normaali pensaa viime syksystä lähtien,eilen lähti kolmannella vetäisyllä pyörimään eikä savuttana ja pelasi hyvin.

    6 m3

    Kuinka moni sahaillenee m-troniceilla ja x-torqeilla, kuka ilmahuuhtelu tekniikalla varustetuilla sahoilla. Kenen sahassa on taas ”katti” Tutkittua tietoa ei taida löytyä puolesta eika vastaan miten sahat käyttaytyy eri bensalaaduilla eri sahoissa. Mitkä ne päästöt on ja miten ne vaikuttaa?
    ”Rikkaat elää hyvyydellä, rikkaat elää pahalla. Me köyhät joudumme vain räpeltämään rahalla.”

    arttuu

    ”Minulla on M-Tronic- tekniikkaa käyttävä raivuri. Pienkonebensa ei tee minkäänmoista katkua. Vai onkohan minulla nenässä vika…?”

    Sama vika rahikaisella. stiilin 241 m-tronicilla sahataan ja aina valmisbensaa käytetty eikä nenässä saati vaatteissa havaittu ikinä pienintäkään katkua.

    Nimetön

    Lasse on kans 241:llä valmisbensalla päästelly ja komiasti saha laulaa.
    Alkuun valmisbesa hivenen haisi teariini kynttilälle mutta pian ei haistanut mitään katkua ja vaateisiin ei ainakaan mitään bensanhajua ota, jopa emäntä huomas myönteisen eron.
    Jonkun verran olen sisällä hallissa sahannut ja aiinakin siinä huomaa selvän eron valmisbensan eduksi.
    Jossain mainoksessa (Ekokem?) luvattiin että valmisbensan päästöt on vain 10% autobensaan verrattuna.

    Koneviestin testisä kerran mittailtiin sahan käyttäjien verestä jotain haitallisia jäämiä ja autobensan käyttäjien verestä löytyi jotain haitallisia jäämiä, muttei valmisbensan käyttäjien verestä mitään. Googlella yritin löytää kyseisen tutkimuksen, mutta eipä tuota nyt löytynyt.

    Moni käyttää kilpailuissa joissa ajetaan 2T konella valmisbensaa paremman tehon takia ja varmemman voitelun takia ja varsinkin seisokeitten aikana ja muutenkin konerikot mahdollisesti vähenee.

    Tyhjä käynti on yleensä valmisbensalla vähän ikävän kuulosta pätkyttämistä.

    Jätkä

    Tutkittu on aivan varmaan. Silloin, kun valmisbensa tuli suomessa markkinoille, se tuli ruotsin kautta, ja ruotsalaismetsurit käyttivät sitä sen terveellisemmyyden takia. Muistaakseni siitä puuttuu vaarallisempia jakeita verrattuna normaalibensaan.
    Kaasutin pitää säätää uudelleen valmisbensaan siirtymisen yhteydessä. Metsurit ovat paljolta siirtyneet Shellin Pover plus – bensaan ja hyvään öljyyn, öljyä max 2,5 %.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 52)