Keskustelut Puukauppa Vaikuttaako veturikuskien lakko metsäteollisuuteen?

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 82)
  • Vaikuttaako veturikuskien lakko metsäteollisuuteen?

    Luottoluokittelijat peräävät Suomelle rakenteellisia muutoksia – aiheesta! Nyt kun hallitus yrittää näitä tehdä seurauksena on ”mielenilmaus” = laiton lakko ay-satraappien johdolla. Ihmeellinen tilanne, kun veronmaksajien rahoittamaa toimintaa yritetään järkeistää, niin nämä suojatyöläiset pistävät perseet kenttään!

    Henkilöliikenteelle on ihan sa,a vaikka loppuisi heti, koska niitä tyhjiä junia menee pitkin maata. Neljä ja puoli vuotta on taas kulunut viimeisestä junareissusta. Nämä VR:n ilmaisliput ovat eräänlaisia tukia monien muiden tukien joukossa.

    Tavarajunia tarvittaisiin ainakin metsäteollisuuden tuotteiden kuljettamiseen vientiin. Nyt vienti alkaisi toimia, niin pistetäämpä junat seisomaan. AKT on tietysti kärkkymässä, että pääsisi mukaan pistämään kapuloita rattaisiin.

    Se on tuo kilpailuttaminen paha juttu – pitäisi alkaa tekemään töitä ja palvelemaan jopa asiakkaitakin!

  • wanhajätkä

    Kyllä se transitti pärähti kohti kotia viimestään kahelta sato tai paisto. Pimeetä aikaa täällä kyllä riitti

    Jätkä

    Kyllä Metsähallituksen metsureilla oli ihan samat urakkapalkkausnormit kuin muillakin työnantajilla. Joka muuta väittää, tekee sen piruuttaan, taikka ei ole milloinkaan ollut Metsähallituksella urakkahakkuulla.

    Joku tienasi tonnin ja joku toinen viisi, eikä se vaikuttanut uusiin taksoihin vähääkään.

    Oli kuitenkin esim istutustaksat, jotka MHY:llä olivat aina vähintään tupla MH:n taksoihin verrattuna, koska MH käytti TES:sta ja MHY maksoi sen verran, että sai työvoimaa työmailleen. RS- hommissakin saattoi MHY:n taksat olla kovat verrattuna MH:n taksoihin – mutta Metsähallituksen RS- miehet tienasivat aikaisemmin paljon paremmin esim kuukaudessa.

    wanhajätkä

    Sama niile MH-sopimuksille. Ei vaan saanu tehä ku määränsä. Muutoin olit taksanpolkia etkä kuulunut siihen jätkäporukkaan. Yksityispuolella oli ihan eri meininki.

    Näin se vaan meni ja menee ilmeisesti edelleen.

     

    wanhajätkä

    Eihän kukaan saa tehdä töitä ku SAK-tahtia. Kyllä siellä on heti vastassa liitto ja työsuojelutarkastajat kyttäämässä tuntilistoja…se vaan on holotna bravda…kylymä tottuus. Tästä on karu kokemus niin työn antajana kuin työn tekijänäki näiden vuosikymmenten ajalta. Joka muuta väittää on ollut elämänsä suojatyöpaikassa!

    Jätkä

    Ihmeellisiä käsityksiä. Ensinnäkin: VR:llä oli urakkapäiväpalkka, joka siis on päiväpalkka, johon pitää tehdä määrätty määrä urakkaa. Pöllinvaihdossa oli joka kevät, kun aloitettiin, ilmoitus siitä, paljonko on päiväurakka.Se oli silloin, kun se tehtiin käsin – jotain luokkaa 22 pölliä / päivä / mieheen.

    Jos vaihtoi enemmän, ei ylimääräisistä maksettu, jos vaihtoi vähemmän, ei puuttuvista maksettu.

    Jotkut – ilmeisesti pieneläkeläiset, kadehtivat: Veturinkuljettajien palkkoja, Ahtaajien palkkoja, Paperitehtaan prosessinhoitajien palkkoja jne.

    Veturinkuljettajaa ei tule ikinä kaikista halukkaista. Homma tyssää jo fysiikkaan. Lisäksi on koulutuksen aikana suoriuduttava melkoisen tiukoista teoriajaksoista kuin myös käytännön harjoitteista. Sitten voi päästä ns. lämmittäjäksi, josta vuosien työrupeaman jälkeen VOI päästä kuljettajaksi.

    Hävittäjälentäjällä on yhtä vaikea polku. Kuitenkin veturinkuljettajan takana on valtava juna, satoja matkustajia taikka tuhansien tonnien painoinen juna. Veturinkuljettajan palkkamenot eivät siinä kustannuslaskelmassa juurikaan näy.

    Sama juttu on ahtaajilla. Kun laivaa täytetään tai tyhjennetään, ei avainkysymys ole ataajan palkka, vaan se, että laivan ei tarvitse olla satamassa liikaa aikaa ja kuorma on tehty vaatimusten mukaan. Sama juttu on rekkojen perävaunujen lastauksen ja purkamisen kanssa. Kun laivalasti pannaan täyteen, ei siinä ahtaajien palkkaus näyttele juuri mitään osaa.

    Puunjalostustehtaalla prosessinhoitaja on avaintekijä, eikä niitäkään ole yhtään ylimääräisiä saatavana. Tiedän tapauksen, jossa Prosessihoitajalla oli lipsahtanut ”viihteelle” niin, että hän ei pystynyt töihin. Kone pysäytettiin ja mies sai loparit. Puhuttiin siihen aikaan 600 000 €uron vahingosta firmalle.

    Sanotaan, että ”työmies on palkkansa ansainnut”. Eikä siihen pitäisi Tolloimmilla olla varaa sanoa yhtään mitään.

    Kylmä totuus wanhajätkälle on kuitenkin, että Metsähallitus ja metsäyhtiöt lakeskelivat jakkuupalkat ihan samojen taksakirjojen perusteella ja aikoinaan Postipankin tietokoneet laskivat taksat ja palkat. Ei niissä ollut mitään ylärajoja missään kohtaa, mutta joskus kävi herraporukka ihmettelemässä, onko ”tuolla yhdellä” aina väärin taksoitettu palsta, kun ansiot ovat reilusti yli muiden.

     

    wanhajätkä

    Tyypillistä vasuriliittolaisen vuodatusta. Enemmän kunnioitan pätevää motokuskia kuin veturinkuljettajaa. Juna kulkee vaan, raiteilla määrättyä reittiä automatisoituna….missä on se motokuskin reitti ja mitkä on olosuhteet tehdä hyvää jälkeä? Palkassa ja työn vaativuudessa on huima ero….käänteisenä.

    Eihän töissä saa tulla hiki, ei haalarit likaantua eikähän nyt vastuuta ainakaan voi ottaa ilman huomattavia lisiä. Sehän on duunarin selkänahasta revittyä kapitalistin kukkaroon. Veturimiesten kohdalta siis meidän veronmaksajien, kapitalisti jätkänkin kukkaroon… On teidät aivopesty…

    Tolopainen

    Mitään teollisuuslaitosta ei koskaan ajeta alas yhden miehen puuttumisen takia, nuo on niitä paperiliiton omia tempauksia. Kun on vakanssikohtainen vuoronvaihto on sitouduttava siihen, että töistä lähdetään vasta kun päästäjä on tullut t,  jos ylityö ei käy. Työtaistelutilanteet on sitten eri asia ja kaikenlaisia laittomia lakkoja Suomessa on helppo järjestää, kun sakot on olemattomia.

    köyhälaulaja

    Ehkäpä viihde pääsi yllättämään vuorossa ollessa, voi hyvinkin aiheuttaa tilanteen jossa prosessi on ajettava alas.

    Tolopainen

    Yks paperiliiton entinen puheenjohtaja kommentoi tovereille, että tehkää prkl. itse parempi sopimus humalassa, kun nämä olivat arvostelleet tehtyä tes:iä. Sellaisia on jäsenet kuin on liittopomotkin.

    Rane2
Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 82)