Keskustelut Puukauppa Vaikuttaako veturikuskien lakko metsäteollisuuteen?

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 82)
  • Vaikuttaako veturikuskien lakko metsäteollisuuteen?

    Luottoluokittelijat peräävät Suomelle rakenteellisia muutoksia – aiheesta! Nyt kun hallitus yrittää näitä tehdä seurauksena on ”mielenilmaus” = laiton lakko ay-satraappien johdolla. Ihmeellinen tilanne, kun veronmaksajien rahoittamaa toimintaa yritetään järkeistää, niin nämä suojatyöläiset pistävät perseet kenttään!

    Henkilöliikenteelle on ihan sa,a vaikka loppuisi heti, koska niitä tyhjiä junia menee pitkin maata. Neljä ja puoli vuotta on taas kulunut viimeisestä junareissusta. Nämä VR:n ilmaisliput ovat eräänlaisia tukia monien muiden tukien joukossa.

    Tavarajunia tarvittaisiin ainakin metsäteollisuuden tuotteiden kuljettamiseen vientiin. Nyt vienti alkaisi toimia, niin pistetäämpä junat seisomaan. AKT on tietysti kärkkymässä, että pääsisi mukaan pistämään kapuloita rattaisiin.

    Se on tuo kilpailuttaminen paha juttu – pitäisi alkaa tekemään töitä ja palvelemaan jopa asiakkaitakin!

  • Jätkä

    Ylin päättäjä pitää olla demokratiassa kansa. Jos kansassa on liian paljon luulotautisia, jotka kuvittelevat kuuluvansa kansakunnan kemaan asemansa ja tulotasonsa perusteella, vaikka onkin kaupungilla mittamiehenä 1500 €:n kuukausipalkalla ja on aina äänestänyt Kepua tai jopa Kokkareita, niin julkinen talous painuu jopa nollakehityksen alapuolelle.

    Globaalimmatkaan vientiyritykset eivät pystyisi missään tapauksessa esim murtamaan lakkoa, jos SAK sellaisen järjestäisi.

    Tulkoon tuomiot ja korvausvaatimukset – enempää eivät voi saada aikaan ja itse yritys kaatuu siihen ruljanssiin.

    Kaikki muunlaiset päätelmät ovat suoraan per…stä.

    Rane2

    Arto: ”Nykysin joku yksin päättää ja jyrää päätökset. Se on väärä tapa.”

    Jätkä: ”Globaalimmatkaan vientiyritykset eivät pystyisi missään tapauksessa esim murtamaan lakkoa, jos SAK sellaisen järjestäisi.”

    Niinpä.

    Tolopainen

    Eipä niiden vientiyritysten tarvitse lakkoa murtaakaan, sen murtavat velkaantuneet ja isojen asuntolainojen kanssa vuosikymmeniä kamppailevat duunarit. Ei kukaan enää edes usko, että Suomessa olisi työväestöllä joukkovoimaa, jolla voidaan mitata koko palkansaajajoukolle suuria yleiskorotuksia. SAK ei voi enää edes sopimuksia tehdä, kun sillä ei ole vastapuolta kun EK on lopettanut keskitettyjen sopimusten teon.

    Palkka on korvaus työstä, eikä ylisuurille kustannuksille enää löydy maksajia, vaikka lakkoillaan vuosia. Britanniassa sitäkin kaivosmiehet aikoinaan kokeilivat ja mikä oli tulos, työpaikat katosivat kaikilta. Sehän on mieletön ajatus, että kaikille pitäisi maksaa samanlaisia palkankorotuksia, riippumatta yrityksen toimialasta ja kannattavaisuudesta. Jos Suomessa kaikilla aloilla olisi ahtaajien palkkataso, maa menisi konkaan, sunnuntailisät 200% ja kolmivuorotyö olisi kielletty, kolmas vuoro menisi aina ylitöinä. Satamissa tehdään ylityötunnit aina täyteen, kun siellä ei saa töitä teettää kolmivuorossa. Nosturikuski saa siellä työskennellä yhtäjaksoisesti vain kaksi tuntia ja senjälkeen vaihdetaan. Laivanlastauksessa pitää miehitys olla vanhojen vakanssien mukaan, vaikka kaikille ei ole enää edes töitä, kun tekniikka on kehittynyt. Näinhän se oli aikoinaan paperi-ja sellutehtaissakin, koneiden miehitystarve pieneni, mutta vanhat vakansiit piti säilyttää. Paperiliitollakaan ei pahemmin enää joukkovoimaa ole, kun ala on ollut supistusten tiellä ja kannattavaisuus ollut heikkoa vuosikymmeniä, suuryhtiötkin tekevät nykyisin suurimman osan tuloksestaan ulkomailla.  Vaikka tehdään uusia investointeja metsäteollisuuden työpaikat eivät lisäänny. Globalisaatio pitää huolen, että työhaluisia maailmalla riittää, jos Suomessa ei niitä ole. Tehtaita rakennetaan nykyisin nopeasti.

     

     

    Tolopainen

    Nyt kun EKP ostaa valtioiden lainapapereita, valtion velkaantumisella ei ole mitään merkitystä, keskuspankilla on oikeus painaa uutta rahaa ja laittaa velkapaperit silppuriin. Valtion velka on todellisuudessa vähentynyt jo kaksi vuotta. Miksi työläisten pitäisi lakkoilla lisää rahaa, kun valtio saa sitä miinus korolla ja jakaa kansalaisille vuodessa yli viisi milardia, sehän on seitsemän prosenttia palkkasummasta. Tällaista taloutta Marx ei osannut kuvitellakaan olevan olemassa, eikä moni muukaan. Miksi 90-luvulla Suomessa ei painettu uutta rahaa, kun koneet olivat omassa päätösvallassa, vaan suljettiin rahahanat, ei ollut minkäänlaista rahapoliittista osaamista sen aikaisilla poliitikoilla.

    Puuki

    Jos uutta rahaa painetaan tolkuttomasti, niin inflaatio lisääntyy samalla. Käy kuten mm. Zimbabvessa kävi : tarvittiin kottikärryllinen rahaa leivän ostamiseen ja se piti ostaa aamulla, koska illalla hinta oli jo noussut paljon.

    EU:ssa inflaatio pyritään pitämään väkisin alhaalla. Silloin rahan devalvointi ei enää onnistu ja hiipuvaa vientiä ei saada käyntiin markka-aikojen konstilla vaan tarvitaan kustannusten alentamista ; kulujen karsimista työvoima- ja raaka-ainekustannusten vähentämisellä ym . tehokkuuden lisäämisellä.

    Puuki

    Ammattiyhdistysliikkeet on aikoinaan olleet tarpeen ja hyödyllisiä , kun on saaneet  aikaan parannuksia työväestön asemaan.

    Nykyään ne on lähinnä vain isopalkkaisten herra/rouvakerhojen johjamia näennäsedunvalvojia ja laittomien lakkojen masinoijia.  Suomessahan on olemassa kotimainen veroparatiisi  ay-liikkeiden bisneksissä.

    Tolopainen

    Jo pitkään on yritetty saada inflaatio kahteen prosenttiin, se vain ei näytä onnistuvan millään ja eurokin on vahvistunut taalaan nähden yli kymmenen prosenttia tänä vuonna, vaikka rahapolitiikka ei voisi enää löysempää olla korot on nollissa ja markkinoille lapioidaan seteleitä.

    wanhajätkä

    Vr on aina ollut vasemman siiven suojatyöpaikoista yksi parhaimmista. Asuin aseman vieressä ja kaveripiirini oli lähinnä rautatieläisiä. Meistä kaikista piti tulla veturinkuljettajia. Olihan se mielestämme laivan kapteeniakin korkeampi virka. Eihän ne meitä vilkereitä varoneet omissa puheissaan. Kaikkea en tietenkään ymmärtänyt mutta paljonhan se avarsi maailmankatsomustani….ei heidän haluamaansa suuntaan. Rautateillä ei saanut tehdä töitä. Työpaikalle piti vaan mennä, olla ja ja katsoa ettei kukaan tee liikaa….urakat kusee…

    Olin kaverinkans kesämiehenä opiskeluaikana vaihtamassa ratapölkkyjä urakalla. Sehän meinas olla hyvää tienestiä. Siitä tuli kuitenkin nopeasti loppu. Ratatyönjohtaja piti ankaran puhuttelun. Teette liikaa päivässä. Meidän kaikkien palkka laskee jos työn tuottavuutta aletaan vertaamaan teidän hullutteluun.

    Kaveri usko ja siitä tulikin veturinkuljettaja ja minä lähdin töihin jossa pomo ei toiminut jarrumiehenä.

    Rautatieläisen pjasta tuli aina rautatieläinen ihan perintövirkana suvuttain. Pitää vaan osata sanoa toveri joka kokouksessa. Tele, satamat ja monet monet varsikin julkisen sektorin työpaikat toimivat ihan samoin vieläkin.

    Jos raideliikenne vapautuu kilpailulle niin eihän ne työpaikat mihinkään karkaa vaan lisääntyy palvelujen parantumisen myötä. matkustajamäärät lähtee loikkaan.

    Pelkona veturimiehillä on että tämä suljettu järjestelmä etuineen hajoaa ja joutuvat reppanat kapitalismin oravanpyörään paskana rattaassa joka saattaapi tipahtaa

    wanhajätkä

    Sama jarrumies etuvaunussa menttaliteetti oli myös metsähallituksessa. Samalla transitilla kulettiin palstalla. Tehtiin muka ”urakalla”. Raja oli kuitenkin neljä viis tankillista päivässä. Heti jos puhalsit pikkusen omaa tahtia, autossa alkoi jupina taksojen polkemisesta…

    Moni meistä lähtikin MHY:n hommiin. Ei ollu vaunussa jarrumiestä. Ei tippunu taksat ja tienattiin. Oli meitä aika hurja porukka.

    Samoin SAK pilas eräoppaiden ansaita-mahdollisuuden ex yrityksessäni. Töitä tehtiin urakalla silloinku asiakkaita oli eli marraskuusta toukokuulle.Ihan niinku ennen savotoilla. Väki tienas todella hyvin sen ajan ja kesän kalastelivat kustavin saaristossa ”liiton rahoilla” keskivertopalkansaajaa paremmalla kuukausitulolla. Marraskuussa taas palasi iloisena uuteen rykäsyyn. Tämän toiminnan SAK esti….ei näin saa toimia. Aiheuttihan se sen että parhaat tytöt ja pojat hakeutu muille aloille.

    Niin se liiton raha….montakohan prosenttia on siinä ansiosidonnaisessa liiton rahaa…..kyllä me kaikki maksetaan ne kassalaiset! Propakandaa koko liiton raha!

    Minun ex firmassa oli töissä ainakin 50 eri kansalaisuutta ja erinlaista kulttuuria. Kyllä siinä rasismi rapisi ja suomalaisen ylivertaisuuden kultti hajosi.

    Mulla on nytkin neljä turvapaikanhakijaa työelämään tutustumassa. Kolme viikkoa kerrallaan aina ryhmä. Nyt on kolme arabia ja yksi afkaani. Tehtäväni on tustuttaa heidät suomalaiseen kulttuuriin ja työmoraaliin…Kulttuuriin tutustuminen käy helposti ku kalastelemme, teemme yhdessä ruokaa jne. Sensijaan suomalaista työmoraalia en halua opettaa. Nämä sällit osaa ja haluaa tehdä työtä aivan toisin ku meidän ”tosiduunarit”.

    Siinäpä vaan veturimiehet ja liittolaiset lakkoilkaa ittenne ulos työmarkkinoilta. Se on ihan tervettä suuntaa. Kyllä sitä työhalukkuutta löytyy muualta.

    Edellisen ryhmän loppusaunottelussa sanoivat että olipa sulle kiva olla töissä ku et pieksäny…

    Suurin paimentaminen oli heidän kanssaan työsuojelu. Mitään työsujelulakejan noissa maissa ei ole. Kypärä ei tahtonu pysyä päässä ja ku silmä vältti ni vaikka minkälaisia jatkotikkaita rakentelivat ja maalasivat yheksän metrin korkeudessa hallin seinää….Aivan oikeesti kauhistutti että jotain sattuu..

    Rane2

    Rane ei tunnista tuota ”metsähallituksen mentaliteettia”.Transitti oli sen 8 tuntia,pari pimeintä kuukautta 7,5 tuntia,työmaan laidassa ja jokainen sai ottaa itsestään sen irti minkä jaksoi.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 82)