Keskustelut Metsänhoito Vaihtoehtoja avohakkuulle

Esillä 10 vastausta, 1,431 - 1,440 (kaikkiaan 2,399)
  • Vaihtoehtoja avohakkuulle

Tänne kai voi kirjoittaa vastustavansa avohakkuita ja ehdotankin että niistä tehdään uudessa metsälaissa tiukasti luvanvaraisia.

• Kalle Kehveli Kalle Kehveli

Pohjoisen puumäärä ei riitä edes nykyisillä puumäärillä haihduttamaan maaperästä tarpeeksi vettä, vaan ojitukset ovat aivan välttämättömiä. Suot muuten nousevat kankaille. Täällä se on normaali ilmiö, että veden haihdunta on pienempää kuin mitä taivaalta sataa, lumiset talvet. Lisäksi poiminta-tai pienaukkohakkuut soilla johtavat suureen määrään tuulenkaatoja. Suolla mänty kun ei kasvata paalujuurta.

Itse olen hakannut muutaman hehtaarin avohakkuita ja raakasti ojamätästänyt suot sekoittaen siihen ojamaiden kivennäismaata. Näin yritän parantaa maa-ainesta kantavuuden ja kasvun osalta. Aika näyttää miten olen onnistunut. Suot taimettuvat hyvin itsestäänkin meillä pääosin männyllä, mutta hieskoivuakin tarvitaan polttopuu huoltoon. Jalostettua siementä tuoreille kankaille, turha tuhlata sitä huonosti tuottaville soille.

Visakallo Visakallo

Pystykaupan harvennukselta 26 euroa kuusikuidusta on minusta tällä hetkellä aika sopiva mottihinta.

Metsuri motokuski

Tuo puukin lainaama kirjoitus voisi olla ihan tätä päivää. Näköjään mikään metsäoppi ei ole muuttunut yli sataan vuoteen. Onneksi tutkimuksia ja väitöksiä on tehty mutta vuonna 1903 on jo asia tiedetty. Paljon turhaa työtä on tehty. Niin kuin yksi proffa sanoi aikoinani töissä että 80% väitöksistä on turhia ja mitään saamattomia tutkimuksia.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Kiitos Kalle selvennyksestä. Ilmaston lämpeneminen voi pikkasen parantaa vesitasetta, mutta yleiskuva on juuri noin, että panoksia ei kannata uhrata huonosti tuottaville soille. Kohtalaisesti kasvavalle suolle sen sijaan tuhkalannoitus voi antaa yllättävän lisävauhdin, joten se on kannattava investointi. Jos kivennäismaan saa sekoitettua muokkauksessa turpeeseen, ei olla paksuturpeisella suolla ja metsänkasvatus edelleen on monesti järkevää.

mulle

Ilmasto muuttuu alati, kuten säät näät.

Suomessa sataa enempi, kuin haihtuu.

Vettä siis on ja puhdasta, me vastaamme.

Jääkausi väistynyt hetkeksi (ajatelkaa 10 000 vuotta sitten täällä ollut puun puuta, vain jäätä 1-2kilometriä paksusti) me pohjolassa olla tyytyväisiä juuri nyt?

Kalle Kehveli Kalle Kehveli

Meikäläisen ojat eivät ole oppikirjasta. Kun omilla koneilla tekee, niin voi tehdä itselle maanmuokkausta paljon voimallisemmin. Itse olen syväaurauksen suuret hyödyt nähnyt.

Lapin ”ikimetsätkin” ovat muutaman satavuottavanhoja. Sitä ennen oli vain avointa tundraa. Elämme nyt kaikin puolin hyvää aikaa.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Mitä syvemmät ojat, sitä enemmän hiili-, typpioksiduuli- ja ravinnepäästöjä.

Puuki

Syvistä turvemaan ojistahan ei erään Ojasen käppyrän mukaan irronnut enää yhtään CO2:a .   Puun parantunut kasvu saattaa muutenkin kompensoida ne maaperän päästöt.

Se tuo puun hintakin heittelee samalla tyylillä  kuin pörssikurssit.  Puolivuotta  aiemmin oli kuidun kantohinta n. 30 % parempi kuin nyt tarjous(kerjäys) eräällä isolla käyttäjällä . 1/3 -osa verottajalle ja 1/3-osa hinnan alennukseen. Ei taida syntyä kovin paljon kauppoja noilla tarjoustasoilla.    Tuontipuuta on kuulemma tullut alkuvuodesta ja keväällä ainakin tavallista enemmän vaikka puun käyttö vähenikin. Saattoi korjuukelit olla heikonlaiset etelässä, niin ehkä sen vuoksi.

Kuitupuunkasvattaja

Syviä ojia ei ole tutkittu tarpeeksi. Jos tasamailla tekee syvät ojat, voidaan jättää yksi tai kaksi kunnostusojituskertaa väliin.

Samoin tulevaisuuden vesiensuojelutoimet onnistuvat paremmin, koska syvillä ojilla ja kanavilla saadaan koottua korkeuseroja, joihin voidaan rakentaa uudenlaisia ravinne- ja kiintoainesieppareita.

En muuten edelleenkään ymmärrä, miksi yksityismetsätaloudessa ei kannusteta uusiin ja kokeileviin vesiensuojelutoimiin. Veli-Jussi Jalkanen taisi vinkata aihepiirin kokemuksistaan olikohan Hesarin vaiko Ylen propagandauutisoinnin yhteydessä. Mutta hyvin vähiä nämä innovatiiviset menetelmät ovat.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Pintavalutuskenttä tai kosteikko ovat hyviä; niitä pitäisi rakentaa lisää.

Esillä 10 vastausta, 1,431 - 1,440 (kaikkiaan 2,399)