Keskustelut Puukauppa Vääränlainen kilpailutus pilasi teiden hoidon

Esillä 8 vastausta, 11 - 18 (kaikkiaan 18)
  • Vääränlainen kilpailutus pilasi teiden hoidon

    Silloin kun kilpailutusehtona on pelkästään edullisin hinta, on jälki yleensä kaikkein kalleinta. Lemminkäinen teki alueellamme teiden hoidosta selvästi halvimman tarjouksen. Nyt ei sitten enää ole koko Lemminkäistäkään.

    https://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2435849

  • A.Jalkanen

    Aikamoisen villit visiot näkyy olevan lainsäätäjillä. Pitäisi varmaa perehtyä tuohon lakiehdotukseen. Kilpailun avaaminen omaa seutukuntaa laajemmalle on hölmöläisten hommaa; ei sieltä matkojen päästä kannata tulla tietä hoitamaan. Hallinnon ja toteutuksen eriyttäminen on varmaan useimmissa tapauksissa järkevää. Jos kustannukset kasvavat, nähtäneen pienten tiekuntien yhdistymisiä.

    pikkutukki

    Itse olen ollut hoitamassa tiekuntaa . Kustannukset pysyvät alhaalla kun hoitaa niinkuin omia asioita eli talkoilla . Se on mahdollista kun tie oikeasti naapuruksien yhteinen ja henki hyvä . Mut mut , omistukset leviää ympäri maata ja meillä MH 95 prosentilla halusi olla aivan siipiveikko hallinnon suhteen . Niinpä on parempi ,että isännöitsijä hoitaa palkkion edestä , niin kaikille tasapuolinen .

    Korpituvan Taneli

    Pienissä tiekunnissa tuo hallinto ja hoito samoilla henkilöillä on toiminut hyvin. En nyt tarkoita talkootyötä, vaan nimenomaan palkattua tienhoitoa.

    Priaatteessahan tuo eriyttäminen on hyvä asia, mutta tarpeen vain vähän isommissa kokonaisuuksissa. Eiköhän tämä johda siihen että tiellä kuin tiellä on tulevaisuudessa ammatti-isännöitsijä.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Puuki

    Joka kylälle pitää hankkia oma tiekarhu. Nehän ne ennenvanhaan piti tiet ajettavassa kunnossa . Nykyään lumisina talvina varsinkin tiet jää aika vähälle hoidolle. Voi olla ilmastonmuutoksellakin oma vaikutuksensa asiaan.

    Korpituvan Taneli

    Meinaakko Puuki että ilmastonmuutos on syynä siihen että tiekarhu on on kuollut sukupuuttoon. On muuten ainut laji, jonka sukupuuttoon kuolemaa minäkin suren.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä

    Koko viikon on meidän pienessä kaupungissamme liikkunut tiekarhu höyläten kaupungin väyliä ihan ammattitaidolla.

    Oli niin pahasti teräsjäisellä polanteella moni katuosuus, että vielä jäi muutaman sentin jääkerros raiteiden ulkopuolelle. Saas näkee, vetääkö vielä uudestaan nuo pahimmat paikat.

    Kyllä tiekarhu on kyvä peli, pitäisi niitäkin vähäisiä koneita työllistää sen verran, että omistajien kannattaisi niillä yrittää ja pitää hyvässä iskussa.

    Kesäisinkin tienpinnan viimeistelyssä ja kuoppaisen pinnan tasoituksessa kone on ihan lyömätön.

    Visakallo

    Meilläpäin on niin, että yksityisteille on mahdollista saada oikea tiekarhu töihin, mutta valtionteitä on hinkattu vain kuorma-auton alaterällä, -jos silläkään. Valtion soratiet ovat olleet jo viime keväästä lähtien aivan karmeassa kunnossa. Tielinjalle on mennyt asiasta varmasti satoja, – jos ei tuhansia puheluita, mutta siellä on vain kuunneltu sujuvasti. Lemminkäisen tienhoidosta ei tullut yhtään mitään, – jos ei oikein talonrakentamisestakaan. On siinä nyt toisella velkaisella eli YIT:llä sulattelemista!

    Remie

    Onko nyt tarkoituksena se että kaikki tiekunnat lopetetaan ja aletaan kerämään kolehtia kun tarvitsee korjata. Meillä on täällä sellainen käytäntö että se korjaa joka rikkoo. Nyt ei ilmeisesti ole vielä rikottu kun ei ole korjattu. Vielä traktorilla pääsee. Siksi teinkin oman tien kun on vain 2 x vetoa traktoreissa. Ne tiet , voi voi. Siinä on sentään se hyvä puoli jos rahat uhkaa loppua ja on tiekunta niin aina voi lisää kerätä. Kenelle ei sovi voi muuttaa sinne missä on halvempaa.

Esillä 8 vastausta, 11 - 18 (kaikkiaan 18)