Keskustelut Metsänomistus Uusi tieoikeus palstalle

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 20)
  • Uusi tieoikeus palstalle

    Minulla on metsäpalstalle kulkuoikeus pitkän,huonokuntoisen ,pari jyrkkää mäkeä sisältävän tien kautta.Vähintään yhtälähella tai 100m lähempänäkin on hyväkuntoinen,tasainen uudehko,lyhyempi metsä-ja mökkitie.

    Jos pyytäisin palstalle tietoimituksen,niin mitähän se insinööri mahtais päättää.Uudemman tien hoitokunta on kuulemma ollut haluton ottamaan uusia osakkaita.Kustannuksiakin tietysti minulle tulee,mutta metsä nykyään melkoisessa motissa

  • A.Jalkanen

    Kysäse ensin uudemman tien osakkailta; miksi eivät ottaisi uudelle tielle yhden maksajan lisää, ellei kulkusi häiritse tien osakkaita. Tulee sinulle halvemmaksi kuin tietoimitus.

    tamperelainen

    Todenmäköinen kulku tulisi kahden tilan läpi,50metriä kummankin alueella.Kummassakin epäonnistunut taimikon perustaminen,lisäksi tarvittaisiin lanssipaikka.Nämä naapuritkin sitä kyllä tarvitsivat.Ainakin Pirkanmaalla  tie -ja kulkuoikeudet vaikeita asioita

    Jätkä

    Tieasiat ovat aina olleet vaikeita. Kun tiestä tehdään rasite, sen katsotaan olevan ikuinen riesa. Mutta voisihan tienkin tehdä niin, että siitä olisi hyötyä kaikille.

    mehtäukko

    Kyllähän ensin kannattaa setviä hinta ja ehdot valmiiseen tiehen.

    Jos palsta on puinen,laaja, tien runko heikko, mökkiläisiä monen sorttista jne, vakavasti harkitsisi oman tien kunnostusta. Jos se on lisäksi kovilla mailla,niin…

    Oma tupa oma lupa.

    Korpituvan Taneli

    Kyllähän tiet yleensä tehdään niin että kaikki hyötyvät. Silti tieasiat ovat vaikeita, kun osa porukasta aina väittää että en minä sitä tietä tarvitse.

    Tuollainen asia pitää yrittää ensin sopia ja sitten vasta otetaan siihen tietoimituksella vahvistus.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Ismo Talka

    Tienkäyttäjillä on erilaisia intressejä, joiden yhteensovittaminen saattaa aiheuttaa ongelmia uuden tien tai jopa vanhan tien käytöstä, vaikka tiekunta olisi perustettu jo kymmeniä vuosia sitten. Siksi kannattaa tarkoin miettiä, että meneekö jo perustettuun tiekuntaan, jossa saattaa joutua törmäyskurssille tahtomattaan.

    Minäpä kerron Taipalsaarelta esimerkin. Putasniemen tiekunnan päätöksellä vuonna 2014 pystytetty 9 tonnin painorajoitusmerkki seisoo tukevasti edelleen paikoillaan, vaikka Taipalsaaren kunnan tekninen lautakunta on kaksi kertaa todennut, että painorajoitusmerkki tulee poistaa, koska se tekee tienkäyttäjistä eriarvoisia.

    Tiekunnan puheenjohtaja valitti Taipalsaaren teknisen lautakunnan päätöksestä Itä-Suomen hallinto-oikeuteen, joka huhtikuussa 2016 tekemällään yksimielisellä päätöksellä totesi 9 tonnin pysyvän painorajoitusmerkin olevan laiton. Perusteluna oli: ” Tien pitää olla sellaisessa kunnossa, että se mahdollistaa myös metsätalouden harjoittamisen.

    Tiekunnan puheenjohtaja on kesämökin omistaja. Hän oli vetänyt porot sieraimiin jo yli 10 vuotta sitten, kun myimme Suursaaressa olevalta metsätilalta hienon 4 hehtaarin koivikkokuvion Koskitukki Oy:lle pystykaupalla. Motokuski sanoi, että hän ei ole ollut pitkään aikaan näin hyvässä leimikossa, josta laatutyveä lähti 25 % koivutukin saannosta.

    Hakkuu tehtiin 10 – 20 asteen pakkaskelissä. Hakkuu, lähiajo ja kaukokuljetus onnistuivat erinomaisesti. Seuraavana kesänä tiekunnan puheenjohtaja oli ottanut yhteyttä Koskitukin toimitusjohtajaan ja hallituksen puheenjohtajaan vaatien korvauksia tien rikkomisesta. Hän oli väittänyt, että tie oli painunut hakkuussa 20 cm. Kävimme Koskitukin edustajan kanssa paikalla ja totesimme, että hakkuista ei ollut aiheuttanut tielle mitään vaurioita. Asia ei edennyt tuolloin mihinkään, kun ei ollut aihetta.

    Olimme omistaneet tilan 17 vuotta, kun menin ensimmäisen kerran vuonna 2014 tiekunnan kokoukseen. Olin huomannut tien varteen ilmestyneen pysyvän 9 tonnin painorajoitusmerkin. Kokouksesta oli peräti värikäs, kun otin painorajoitusmerkkiasian esille.

    Eräs henkilö tuli puolen metrin päähän lapsi sylissään ja totesi, jos tätä lasta ei olisi mukana saisit turpaan. Tuon sanottuaan hän poistui kokouksesta jääden minulle täysin tuntemattomaksi mökkiläiseksi.

    Minulle selvisi pian, että tiekunnan puheenjohtaja oli itse ollut vuonna 1997 ostamassa samaa metsätilaa, joka rajoittui hänen mökkitonttiinsa. Hän oli siis kateellinen, kun ostimme metsätilan ja hakkuutimme komean koivikon. Hän lateli kokouksessa mm, että minä teen puilla bisnestä. Totesin, että metsätalouden harjoittamisessa on kyse siitä, että metsän tuotosta omistaja pyrkii tekemään positiivista tulosta ja sitä voi sanoa bisneksen tekemiseksi.

    Kun huomasin, että mistä oli kyse, niin tarjosimme siskoni kanssa tilaa hänen ostettavaksi. Hän tekikin tarjouksen, jonka hylkäsimme.

    Vaikka Taipalsaaren tekninen lautakunta on kaksi kertaa ja Itä-Suomen hallinto-oikeus kerran, huhtikuussa 2016, todennut 9 tonnin pysyvän painorajoitusmerkin laittomaksi, niin ainakin ennen juhannusta merkki oli edelleen tukevasti paikoillaan.

    En ole viitsinyt merkkiin koskea ja poistaa merkkiä, joka juridisesti on heinäseipääseen verrattava. Merkki on kuitenkin aiheuttanut ongelmia puunmyyntiin ja korjuuseen liittyen jo useana talvena. Eräs metsänomistaja ajatti harvennushakkuunsa kuidut toissa talvena tien varressa olleelle autojen parkkialueelle, kun ei saanut tiekunnan puheenjohtajalta lupaa käyttää tietä tilalleen saakka.

    Olen odotellut seuraavaa tiekokousta, jota ei ole vuoden 2014 jälkeen pidetty. Pääosa tiekunnan käyttäjistä ei ole edes tietoinen, että 9 tonnin pysyvä painorajoitusmerkki on laiton. Syy tähän on, että kunnan ja hallinto-oikeuden päätöksistä ei ole tiekunnan osakkaille kerrottu. Tietoa ei siis ole, jos ei ole sattunut paikallisista lehdistä lukemaan tai nähnyt päätöksiä netissä.

    Ajattelin joskus kirjoittaa tapahtumista sketsin, kun 9 tonnin painorajoitusmerkki on ensin poistettu mahdollisesti poliisin toimenpitein, jos tiekunta ei sitä itse poista.

    Odottelen mielenkiinnolla, että milloin seuraava tiekokous on.

    Liikemies

    Ismo Talka

    tamperelainen

    Tuolla MML:n sivulla on hinnasto,mutta mitähän ne kustannukset keskimäärin tietoimituksessa olleet. ? Sen olen omalta kohdalta kokenut,että maapohjan ja puuston korvaukset ovat melko minimaaliset

    Puuki

    Tieasioihin liittyy usein eturistiriitoja, joiden selvittely ei aina ole helppoa.

    Kerran sattui tapaus, jossa uuden tiekunnan perustamisessa yksi osakas halusi tien linjauksen tehtäväksi entisen ns. karttatien paikalle kun toinen linjausvaihtoehto oli  ko. henkilön yksityisen pihatien kautta. Molemmat vaihtoehdot oli suunnilleen saman mittaisia ja hyvin toteuttamiskelpoisia.  Nuori maanmittari joka johti kokousta päätyi lopulta tekemään päätöksen, jossa entistä tielinjaa noudattava ehdotus tulisi kokonaan ehdottajan yksin maksettavaksi . Siinä v-ehdossa oli vain ko. henkilön maata ja uutta tietä (entinen oli ummessa) oikomisineen piti tehdä muutama satametriä.  Lautamiehenä sattui toimimaan yksi tieosakas ja ilmeisesti se vaikutti päätökseenkin. Tiekustannuksiin olisi pitänyt kaikkien osallistua omilla osuuksillaan, koska toteutettu tielinjaus ei muuttanut jo olemassa olleen vanhan tiepohjan paikkaa.

    Metsuri motokuski

    Ollaan myökin aika monessakin paikassa ajettu ajokoneella ja myös motolla tienvartta pitkin puita kun mokkiläiset eivät ole puuautoa tielle päästäneet. Vaikka maanomistajalla on tielle tienkäyttöoikeus. Samoin ollaan haravoitu monessa paikassa tietä kun metsäkone on otettu lavetin kyydistä ja ajettu metsään suoraan pudotuspaikalta. On myös käynyt niin että joidenkin hankalien mökkiläisten vuoksi on puut jätetty ostamatta kun hakua ei ole voitu järjestää ilman hirveää riitelyä. Sitten ollaan vaadittu mursketta tielle vaikka syytä ei ole ollut. No jotkut ovat mursketta ajaneet ja maksaja on ollut sitten puunmyyjä puunhinnassa.

    mehtäukko

    Noita em. retteloita kun siunaantuu alusta alkaen ja koko ajan matkan varrella lisää, tee siinä sitten puunmyyntejä ja metsänhoitotöitä hyvillä mielin.

    On sivusta tullut seurattua niin montaa v-maista keisaria tiensä päältä, että onhan se oma tie kuin lottovoitto.

    Sillä tämäkin pointti.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 20)