Keskustelut Tekniikka Uusi raivaussaha

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 51)
  • Uusi raivaussaha

    Pitäis hommata uusi.

    Mikä olis hyvä merkki ja malli, kunnon raivuuseen, eikä mihkään pilipalihommaan?

    Ite ajattelin Huskun 555:tä

     

    Sinänsä kyllä ihmetyttää rivoussahojen hidas kehitys, mallistot uusiutuvat hitaammin kuin moottorisahoissa,  esim. nämä 545 ja 555 mallithan on olleet jo vuosia markkinoilla.  Samalla tekniikalla. Samoin Stihlillä on mallistot uusiutuneet tosi hitaasti.

  • arto

    8-10 tankkia sahuuta 16-20 tuntia. Hyvin pärjäisi kun jaksaisi. 3-3,5 on jo kova päivä.

    ?

    jmkarpp68

    No nythän se viisasten kivi löytyi jo yli 50 ukon kompuralle, tyhmä olen aina tiennyt olevani,tuohan hyvä ratkaisu sahailla se 10 tankkia päivä 555,niin ansiot tuplaantuu. Minä vaan 25 tankkia sahannu enää työviikko

    leone

    ”Sillä sahalla ei normaali metsuri voinut sahata 8 – 10 tankillista / pv. Monet sahailivat vain kaksi tankillista päivässä ja kuusituntista työpäivää.”

    3 tankillista per päivä aika lailla maksimi ainakin tuollaisessa nuoren metsän kunnostuksessa missä paljon 5-10 cm runkoja. Tuntuu 250RX olevan loistopeli juuri tuohon hommaan. Jossain risukossa ehkä joku heppoisempi saattaa olla parempi. Eli se minkälainen saha on hyvä riippuu paljon kohteesta.

    Ja original valjaat ei kovin hyvät.

    Jätkä

    Jo 250 on sellainen saha, että sen kanssa jälkeä syntyy väkisin, ainakin jos tyyli on sahata aina tankillinen yhtä soittoa.

    Valehtelematta neljäs tankillinen alkoi jo tuntua liiankin kestävältä, kun työ

    päivä alkoi olla lähes kahdeksantuntinen.

    Minulla oli nuorempana hullu tapa tehdä urakoissa aina joka päivä vähintään saman verran kuin edellisenä päivänä. Pitkässä juoksussa siinä tulee peräseinä vastaan.

    Silloin oli urakkapalkkatyöt taksoitettu melko tarkasti ja painotus oli, että oikein surkeasta senssistä tienasi hieman paremmin kuin helpommasta. Siksi otin suosista ne kohteet, jotka eivät houkutelleet vanhoja tekijöitä. Nykyään on koko taksapolitiikka ihan kuralla.

    Tuo julma tankillisten määrä selittyy sillä, että Saha on jokin muu, kuin Husku – ja kaikki mahdolliset säädöt ja teränhuollot on päin pe..että.

    Olen joskus sahannut sellaisella sahalla, että tankillinen kesti alle 15 minuuttia, se ei ollut oma, eikä minkäänlaisia työkaluja ollut, joilla olisi asiaan saanut muutoksen.

    leone

    2 tuntia kestää tankillinen kunhan terä on kunnossa.

    Visakallo

    Riippuu aika paljon sahattavien puiden paksuudesta, kuinka kauan tankillinen kestää. Karun maan varhaisperkauksella saattaa kaksikin tuntia tankillinen kestää.

    Jätkä

    Oikealla tekniikalla sahaavalla kone ei kovin montaa minuuttia käy matalilla kierroksilla, Siellä koneessa kuormittamattomanakin 8 -10 000 r/min. Liipasimesta hieman syvempään ja 225 millisellä terällä menee hipaisemalla 8,6 cm;n runko poikki. Sen vahvuisia runkoja on yleensä huomattavasti vähemmän/ha poistettavana kuin peukalonvahvuisia.

    Jalmari Kolu

    Pitkään asiaa pohdin ja Huski 555 lämpökahvoilla tuli. On tehokas ja varma saha.

    Oma käyttöni sekakäyttöä, eli varhaisperkauksesta ennakkoraivaukseen ja nuoren metsän hoitoon. Joku sanoo että on painava. Ei mitään väliä jos valjaa on oikein säädetty. Voima ratkaisee.

    Jätkä

    Kun peukalokaasu käy peukalon nveliin, niin kannattaisi kysyä itseään viisaammalta, voisiko kahvojen asentoa säätämällä vaikuttaa esim ranteen kulmaan – ja kaasukahvaa säätämällä liipasiman kulmaan.

    Itse ainakin olen huomannut peukalokaasun kiertoliikkeen säätämisen oman maun mukaiseksi vaikuttavan huomattavasti käyttömukavuuteen. Samoin etusormikaasu pitäisi olla sormelle sopiva.

    Aina valjaiden, kahvojen ja sahan tasapainotuksen säätö on ollut koko homman ydinkysymys.

    arto

    Meillä moottorikelkka. Mönkijä. Raivausaha. Kaikki toimi peukalo kaasulla. Pienestä pojasta asti sitä käytetty. En nää ongelmaa sen kanssa. Kahvat väärin säädetty kipeytyy ranne. Valjaat helpot säätää saha kiinni valjaissa.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 51)