Keskustelut Tekniikka Uusi moottorisaha

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 113)
  • Uusi moottorisaha

    Merkitty: 

    Sthil 400.1 vai Echo 4310. Ensimmäisen saa lämpökahvoilla, ja tehopainosuhde on parempi. Echon saa vähän edullisemmin ja teho piisaa kaikkiin järkeviin hankintahakkuisiin. Kumpi kannattaa ostaa, jos on vain vähän sahuuta ja yhdellä olisi tarkoitus hoitaa kaikki? Muilla merkeillä ei taida olla samassa teho/ painoluokassa painivia järkiostoksia?

  • Tolopainen Tolopainen

    Naapurin Kaapo oli myös aika tohelo, kun ajeli traktorilla metsäajoa. Astinlaudatkin irtosivat traktorista, peileistä puhumattakaan. Vaihtoon joutui laittamaan, tuli konevikakin. Ihmettelen, jos Jesse selviää ilman rengasrikkoa.

    jees h-valta

    Metsässä ei yhtään rengasta ole koskaan mennyt. Tästä traktorista meni heti ensimmäisellä tietaipaleella takarengas. Oli joku ihmeellinen murtuma sisäpinnassa. Liekö joskus seisonut rengas tyhjänä tai melkein tyhjänä edellisellä omistajalla. Muuten melkoisen hyvät renkaat pinnaltaankin. Laitatin nastoituksen oikein ramuilla teollisuuskoneiden nastoilla. Aika mukavasti on pärjäillyt varsinkin kun tiukassa paikassa saa kärryn vedosta apua esim. juuri esteen ylitykseen. Kuorman kanssa erittäin hyvä apu tuo rullaveto. Siellä metsässä ajessa on maltti erittäin valttia. Jos kohellat alkaa paikkoja kyllä hajota, turhaan. Ajourat kannattaa huolella katsoa ja tehdä toimiviksi eikä vain luulla että kylläkait se tuosta kääntyy tai mahtuu. Tuon yhditelmän kanssa ajon lenkitys on aina hyvä kun ei aivan pienessä välissä käänny. Yhden vanhan peltona aikoinaan olleen saran päässä jouduin kaatamaan aika monta koivua että sai käännön aikaan. Kapea sarka ja aika isot ojat vastassa joka puolella. Ei viittinyt ojan ylitystäkään alkaa tehdä. Tulipa kuitukasaan lisikettä.

    Kokenut kaiken tietää

    Joskus kannattaa tuollaiseen umpiperään suosiolla peruuttaa, ja etuperin pois. Tyhjänä huomattavasti helpompi peruutella, kuin täydellä kuormalla. Astinlaudoista saa jossain traktoreissa sen alimman poistettua, tai toiselta puolelta nostettua pystyyn. Itseltä on venttiilitappi joskus lähtenyt, niihin kannattaisi suojat laittaa, kärrystä joskus väänsin ilmat renkaasta vanteen välistä karkuun. Kun sitä kantoa joskus pitää siellä vetokoukun alla kuorma päällä mataloittaa, niin siinä on kyllä hyvä, kun se ketjujarru toimii.

    jees h-valta

    Olet aivan sata oikeassa Kokenut. Noin sen itekkin seuraaviin kohteisiin olen funtsaillut. Tuossa kärrissä on sisärenkaat juuri tuon vanteen välistä pihahtamisen estona. Venttiilisuojat on myös. Juu ei se kärrin alla sahan kaas konttaus kovin herkkua ole. Ja tökkii niin saa…isti! Astinlautoja on Massikassa aika helppo seurata kun lasi menee alas ovessa. Kun vain seuraa joo. Valtrasta josku ajoin hiukka vinoon astinlaudan mutta ei se käyttöä kyllä haittaa. Kosmeettinen.

    Kokenut kaiken tietää

    Ne michelinit vanhenee aika nopsaan ja murtuu itsekseen. Ovat muovia, kestää kulutusta hyvin, mutta talvella ovat tosi liukkaat, kuten Taurus. Contit, Mitakset ja goodyearit pitää talvellakin, mutta kuluu nopsempaan. Ristikudos kestää paremmin metsässä, on halvempi, mutta ei oikea valinta pellolle tai tieajoon ainakaan mukavuus mielessä. Nastat auttaa, mutta kunnon ketjut metsässä ehdottomat, toki kärryn veto auttaa pitkälle, eikä kaikki maastot ja kuormat edellytä ketjuja, mutta laita siihen kärryyn 10 kiintoa mäntyä tai koivua niin tuolla veturilla tulee pahemmissa maastoissa kyllä ketjujen edut selviksi.

    jees h-valta

    No joo, aivan varmasti täyskärryllinen tuoretta painaa perässä kyllä. juuri viimeksi pelastui yksi jyrkkä mutka ajouralla kärryn vedolla. Kun sisäkulmaan jäi sopivasti vanha kannon mötkäle lähes täydellä kuormalla. Ei traktorin veto enää auttanut. Mutta kiipesi aika nätisti kannon yli kun laittoi vedon kärryyn ja samaan aikaan hiukan rykäisyä traktorilla. Kannon yli uskalsi kiipeyttää kun oltiin alaspäin laskevassa kulmassa kuitenkin. Ei kaatovaaraa. Tänä talven lumilla pärjää noilla mutta en kiistä etteikö lumitalvena ongelmia tule ilman ketjuja. Tienpäällä ajoa vain senverta paljon että mieluummin näillä. Nastat toimii kyllä jäisellä tiellä aivan hyvin.

    pihkatappi pihkatappi

    https://www.ksml.fi/paikalliset/8281047

    Minkäköhän merkkinen saha tuossa puun kyljessä.

    Itämaan ihme Itämaan ihme

    Partner Power 20x

     

    Pavekka

    Huskvarna/electrolux italian etäispesäkkeen aikaansaannoksia. Ei varsinaisesti kestävyydestään tunnettu saha. Jotain kantoa tai kokkopuuta sillä voi järsiä.

    Juuri oikea saha puuvarkaisiin. Jos tulee kiire niin voi jättää jälkeensä. Ammattimies asialla siis.

    miksuliini65 miksuliini65

    Se on sellainen lastenleikkisaha pärisee vähän on tainnut katuuvan rungonpaino Istatahaa terälaipan päälle.

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 113)