Keskustelut Puukauppa Uudet rekat syö kuormasta

Esillä 7 vastausta, 11 - 17 (kaikkiaan 17)
  • Uudet rekat syö kuormasta

    Siirryttäessä uusien painojen mukaisiin rekkoihin puukuljetuksissa, käännetään historian lehteä kerralla 50-vuotta taaksepäin. Jotta kuitupuuta saadaan kyytiin ”täysi”kuorma, pitää puut latoa tiiviisti. Tämä tarkoittaa tasamittaista 3m kuitu pituutta, tällöin 5-akseliseen perävaunuun saadaan neljä nippua kuitua ja voidaan hyvällä tuurilla tuoreella puulla päästä ”täyteen” uusien painojen mukaiseen kuormaan.
    Puun myyjälle tämä tosin tulee kalliiksi. Kun on käytössä vain yksi mitta, on varmaa että hukka pätkää jää. 5-metrin kuitupuu mittaisesta pöllistä viimeiset kaksi metriä jää metsään. Eipä tarvitse yhtiöiden ostella harvennus risua/rankaa, kun aukon risukasoihin tulee ilmaiseksi kunnon tavaraa.
    Vuosisadan kusetus siis ja UPM kumppaneineen vahvasti lobbaamassa kyseistä hommaa.
    Tosi harmillista metsän omistajalle, mutta kun valtio ”pakottaa” usiin rekkoihin, niin ei voi mitään, näillä mennään.

  • vihreen koneen kuski

    No ei se nyt ihan noin ole vaikka tuollainen muutos rekanpituuksiin tulisi. Onhan jo iät ajat tehty 3m koivua ja apteeraus onnistuu ihan hyvin ja tarvittavalla tarkkuudella. Tuo aloittajan laskelma on teoreettinen joka ei perustu tosiasiaan. Tuossa 5 m katkonnassa voi ihan hyvin jäädä myös vaikka 2,5 m pätkä. Sehän riippuu ihan puun pituudesta ja siitä millä nopeudella supistuminen tapahtuu. Koivulla tämä voi olla aika erilainen kasvupaikasta johtuen.

    Jos on käytössä vain yksi mitta (3m), mitään apteeraamista ei ole. Puusta tulee kolmosen pätkiä,puu loppuu mihin loppuu ja loppu jää yli, mitään ei ole tehtävissä. Koivulla tämä ei ole ongelma koska puu on hyvin tasapaksu latvasta tyveen. Mutta männyllä tilanne on ihan toinen ja etenkin tukkien latvoissa. Harvoin tulee kahta kolmosta, mutta yksi 450cm pitkä vois tulla hyvinkin tai jotan siltä väliltä.
    Uusia 9-akselisia autoja ei vielä tukkiautoina montaa ole, juuri siitä syystä, että kuormaa ei mahdu 76 tonnia kyytiin, ei ainakaan kuituja. Auton max korkeus suomessa 440cm. Nyt odotellaan muuttuuko kuitumitat ja jos muuttuu, niin sitten hankitaan uusiin mittoihin sopivia autoja.
    Nyt pallo on vielä metsän myyjillä,kannattaa olla tarkkana kun ensimmäisen kerran ehdotetaan kolmosen kuituja. Sen jälkeen kun kolmosesta on tullut käytäntö, paluuta entiseen ei enää ole.

    Kolmosen kuitu tarkoitta myös metsän puolella sitä, että motteja pitää saada kyytiin yhtä paljon kun ennenkin (metsäkuljetus hinnat kun tuskin nousee). Tarkoittaa isompaa kuormatilaa,joko leveyttä, korkeutta, pituutta (2-nippua) tai kaikkea näitä. Aukolla tästä ei paljon haitta ole mutta harvennuksilla pitkät, leveät, samalla myös painavammat koneet on myrkkyä. Nyt jo on nähty enson työmailla (harrastaa kolmosta junakuljetusten takia) buffalo kingejä. Koneen valot loistaa ikävästi ensharvennus mäntyjen yläpuolella.

    kuusessa ollaan

    Ei nyt varmasti puhuta ”tasamittaisesta” 3 ja 5 metrisestä kuidusta…

    Kärryn täyttäminen on pienempi onkelma, mutta vetoauton painon saaminen tasasuhtaiseksi (turvalliseksi) on ongelma viisimetrisellä tavaralla. Jossain suunnitellaan kuidun katkontaa 5,5 tai peräti 6 metriseksi, vaihtoehtona max 3 metrinen, joita menisi kolme nippua veturiin. Pidennettyjen mittojen ongelma on vihreen kuskin mainitsema latvoihin jäävän osuuden lyhyys, eli kuitenkin suurin osa kuidusta on lyhyttä, noin kolmemetrinen taasen on tiiviimpää.

    Koneyrittäjät ja energiapuun hakettajat kiroavat varmasti kolmoseen siirtymisen, hidastaa hommia melkoisesti.

    Sinänsä käytettäessä kolmemetristä katkonnalla saa kanssa tarkasti talteen kuituosan. Yleisesti pituudet sellupuulla (hioke on eri juttu) ovat 2,7 – 3,3 metriä. 5,4 kuituosasta tulee kaksi lyhyttä, 6,6 kaksi pitkää, 8,1 tulee kolme lyhyttä ja 9,9 tulee kolme pitkää. Näin itse apteeraan kuidut, koska latvarankaa tulee muutenkin aivan riittämiin. Karsinnassa koko runko kerralla putkeen ja palatessa pätkintä sopiviin mittoihin. Niille jotka hihittelevät tälläistä apteerausta, tidoksi että jokainen ranka suurentaa pinoa.
    Ongelmallisimpia kolmosen teossa ovat yhden rangan rungot ja mäntytukkirungot, eli kuituosan ollessa 3,3 – 5,4 metrin väliltä…

    Korpituvan Taneli

    Jos siirrytään kolmosen tekoon, vaikka olisi 27…33 mittakin, niin puuta alkaa jäämään enemmän metsään.
    Toki on motosta ja sen kuljettajasta paljon kiinni. Näillä rankamitoilla on nähty sekin että kuitupuun tekijän (6 cm) jäljeltä jäi vähemmän puuta metsään kuin energiapuun tekijän (4 cm?) jäljeltä.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    vihreen koneen kuski

    ”Jos siirrytään kolmosen tekoon, vaikka olisi 27…33 mittakin, niin puuta alkaa jäämään enemmän metsään.
    Toki on motosta ja sen kuljettajasta paljon kiinni. Näillä rankamitoilla on nähty sekin että kuitupuun tekijän (6 cm) jäljeltä jäi vähemmän puuta metsään kuin energiapuun tekijän (4 cm?) jäljeltä.”

    Ainakaan ne konemiehet, joilla mahdollisuus ajaa kahta nippua, evät tule suosimaan 33 pituutta (liian pitkää), 27 apu mittana voi mennä. Käytännössä homma tulee meneen niin, että tukin jälkeen pidetään sahanappi pohjassa ja kone pätkii puun kolmosiksi. Noilla mitoilla kuski ei paljon pysty vaikuttamaan enää lopputulokseen.

    Mun käsitykseni mukaan uusissa autoissa perävaunuun tulis 4nippua ja vetoautoon vaan kaks kuten nykyäänkin. Kärry tulee pidemmäksi ja oikomaan enemmän kurveissa.

    Pähkäilijä

    Tänään mäntykuitua (rankaa) käynyt pölliautoilija jätti parikyt senttiä vanhanmallisien pankkojenkin yläreunaan tilaa. 68 tonnin kokonaismassa kuulemma 8 akselisessa käytössä ja tuumas tätä tavaraa sais vaikka se 76 tonnin kokonaispainonkin kyytiin, kantavuus laskis ainakin tonnin jos yks lisäakseli tulis.

    Teihin kohdistuva kuormitus vähenee verrattuna entiseen. Nyt ajetaan laillisesti painoilla ja pari akselia enemmän käytössä verrattuna tilanteeseen ennen kuormainvaakoja jolloin oli samat tonnit käytössä mutta vähemmän pyöriä tienpintaa hiulaamassa.

    Puun takaa

    Eiköhän huomattavasti suurempi ongelma puunkuljetukselle ole ne entisten lisäksi yli 400 siltaa, joille ilmestyi painorajoitus alkusyksyn aikana.

    Pähkäilijä

    http://kuvaton.com/k/Y5J7.jpg

    Kuski kertoi että 43 tonnia on puuta kyydissä, kaluston omapaino 25 tonnia ja kuusikuitu 3/4,5 metristä, oishan tuossa vielä ollut tilaa enemmänkin puita laittaa kyytiin mutta 68 tonnia tuli jo täyteen.

    Jos tuollaseen yhdistelmään viel 1 akselin lisää ja pankkoja korottaa 20 senttiä joku 7 tonnia lisää puuta, 8 mottia mahtuu kyllä kyytiin. Tavara kuitenkin oli ”lyhyttä” verrattuna koivu tai mäntykuituihin.

Esillä 7 vastausta, 11 - 17 (kaikkiaan 17)