Keskustelut Puukauppa Uudet rekat syö kuormasta

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 17)
  • Uudet rekat syö kuormasta

    Siirryttäessä uusien painojen mukaisiin rekkoihin puukuljetuksissa, käännetään historian lehteä kerralla 50-vuotta taaksepäin. Jotta kuitupuuta saadaan kyytiin ”täysi”kuorma, pitää puut latoa tiiviisti. Tämä tarkoittaa tasamittaista 3m kuitu pituutta, tällöin 5-akseliseen perävaunuun saadaan neljä nippua kuitua ja voidaan hyvällä tuurilla tuoreella puulla päästä ”täyteen” uusien painojen mukaiseen kuormaan.
    Puun myyjälle tämä tosin tulee kalliiksi. Kun on käytössä vain yksi mitta, on varmaa että hukka pätkää jää. 5-metrin kuitupuu mittaisesta pöllistä viimeiset kaksi metriä jää metsään. Eipä tarvitse yhtiöiden ostella harvennus risua/rankaa, kun aukon risukasoihin tulee ilmaiseksi kunnon tavaraa.
    Vuosisadan kusetus siis ja UPM kumppaneineen vahvasti lobbaamassa kyseistä hommaa.
    Tosi harmillista metsän omistajalle, mutta kun valtio ”pakottaa” usiin rekkoihin, niin ei voi mitään, näillä mennään.

  • Rane

    Missäs tämmöinen tieto on tullut vastaan?

    metsänvartija

    1960-luvulla puukuormat oli tiivitä, käsin ladottua 2-metristä.

    Oli kiintoja.

    Metsuri motokuski

    No ei se nyt ihan noin ole vaikka tuollainen muutos rekanpituuksiin tulisi. Onhan jo iät ajat tehty 3m koivua ja apteeraus onnistuu ihan hyvin ja tarvittavalla tarkkuudella. Tuo aloittajan laskelma on teoreettinen joka ei perustu tosiasiaan. Tuossa 5 m katkonnassa voi ihan hyvin jäädä myös vaikka 2,5 m pätkä. Sehän riippuu ihan puun pituudesta ja siitä millä nopeudella supistuminen tapahtuu. Koivulla tämä voi olla aika erilainen kasvupaikasta johtuen.

    jees h-valta

    Kumma jos se nyt muuttuu kynnyskysymykseksi kun näillä pienemmilläkin on kannattanut monimittaa kuljettaa. Kyllä kait niitäkin enemmän voi lastata. Vain taivas on ylöspäin rajana ja paino määrää vasta sakkojen määrän.

    Caballista

    Puuautoissa ei ole ollut ylikuormia sen jälkeen, kun metsäteollisuus lopetti maksamasta ylikuormaosuuteen kuuluvista puista rahaa. Ylikuormalla tarkoitetaan 5% ”laillisen” ylikuorman ylittävää osaa. Käytännössä 60t auton paino voi olla 63t.

    Uudessa asetuksessa nostettiin maksimipainon lisäksi myös autojen maksimikorkeutta entisestä 4.2m korkeudesta uuteen 4.4m maksimiin.

    Autojen hyötykuormat eivät nouse tonnien nousun myötä samoilla lukemilla. Lisäakselit syövät hyötykuormaa.

    Kannattaa googlata ”Uusien mittojen ja massojen puutavara-autot” ja käydä katsomassa metsätehon kalvosarja. Siellä on myös laskettuna, että autonmassan saa täyteen sekä 3 että 5 metrin kuiduilla.

    Salonpoika

    Taivas on rajana vain tarinoissa, kyllä se sakko ylikorkeudestakin rapsahtaa ja matalat sillan alitukset ryskää. Europörssin kymppinumerossa on aiheesta juttua kuinka päällirakenne-ja pankkomuutoksilla saadaan kuormatilaan lisää kuutioita.Jos ne jutut pitävät vähänkään paikkaansa (tekstimainontaa?) ei alupankkojen myyntimiehillä ole helpot päivät edessä.

    vänkäri

    Joillain tehtailla tökkää vielä kuorman punnitsemiseen. Vanhat systeemit eivät luotettavasti pelaa näille uusille tonnimäärille.

    Korpituvan Taneli

    ms200:
    ”Tienpidossa massan kasvulla ei juurikaan ole merkitystä, koska tien pintaan kohdistuva voima ei juurikaan muutu. Akseleita pitää olla enemmän. Ottakaa kriitikot matematiikka ja fysiikka pieneen tutkiskeluun ja puhukaa sitten lisää. ”

    Joskus vain se kokemusperäinen tieto on vahvempaa kuin matemaattis fyysiset TEORIA laskelmat. Tuppaa olla niin etteivät niiden laskelmien lähtöarvot aina ole edes oikeita. Isot massakeskittymät käyttäytyvät myös joskus teoreetikoille vieraalla tavalla. Akseleitten määrä ei auta jos kriittisissä tilanteissa osa pyöristä on ilmassa. erilaiset ajoneuvon niiausliikkeet ja niiden rasittavuus tielle ovat aina suhteessa massaan ei niinhin akseleitten määrä paljon vaikuta.
    Dynamiikka on dynamiikkaa. Siinä ei paljon auta että staattisessa tilassa paikallaan suoralla alustalla on pyörien alla pienet pintapaineet.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Itäsuomen Antti

    Tuossa painoasiassa Taneli on aivan oikeassa. Vaikka pintapaine ei olennaisesti kasvakkaan, tiivistyminen lisääntyy ja sitä myöden vedenpoistuminen etenkin pinta- päällimmäisistä rakennekerroksista.

    Rapu-ohjauksen puuttuminen lisää raiteutumista joka taas jättää veden seisomaan uriin ja tilanne pahentuu entisestään.

    Kuitenkin jos vesitalous on kunnossa ja pohjamaa kantaa niin silloin soratie kestää huoletta nuo kasvaneet kuormat sitä vaan pitää muistaa tasailla väliin jotta se vesi ei pääse pehmittämään rakenteita.

    metsä eemeli

    Vihreen koneen kuski:

    Äänekosken tehdas pari vuotta sitten *trimmattiin*.Nyt sinne käy koivukuitu vapaasti katkottuna.Ennen piti olla 3m katkottua koivukuitua.
    Nyt saa olla mäk,kok. ja sellukuusi vapaasti katkottuna

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 17)