Keskustelut Puukauppa UPM pettää puukaupassa

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 116)
  • UPM pettää puukaupassa

    Mielenkiintoista keskustelua UPM:n omilla nettisivuilla osoitteessa:

    https://www.facebook.com/Metsamaailma/

    Lainaan tähän osan omalla nimellään (Toivo F. Hyvärinen) kirjoittajan jutun:

    ”UPM:n omilla nettisivuilla UPM PUUKAUPPA –otsikon alla kirjoitetaan mm näin:
    …”Onnistunut puukauppa alkaa yhteydenotolla UPM:n metsäasiakasvastaavaan”…
    Monivuotisena UPM:n osakkeenomistajana uskaltauduin kerrankin luottamaan UPM:n lupauksiin ja myin leimikkoni UPM:lle. Hakkuu tapahtui nyt kevättalvella 2016.
    Kun tuli tilityksen aika, niin vaikka puumäärä oli kasvanut noin 1400 kuutiosta yli 1600 kuutioon, niin rahaa oli kuitenkin tulossa vähemmän kuin metsänhakkuusopimuksessa oli arvioitu. Epäilykseni heräsivät.
    Kun ryhdyin selvittämään asiaa, niin siitä vasta alkoikin UPM:n edustajien kiemurtelu, venkoilu ja jopa muistin menetys. Ns motolistoja ei tahtonut löytyä millään käyttööni.
    Olen hankkinut kahdelta ulkopuoliselta taholta toisistaan riippumattomat selvitykset siitä, miksi hakkuu on mennyt metsänomistajan kannalta huonosti. Syy on männyn ja kuusen katkonnassa. Selvää tukkia on mennyt kuitupuupinoon. Loppulausunnoissa todetaan, että UPM:n katkonta on ollut törkeän huonoa leimikossani.
    Erittäin maltillisten laskelmieni mukaan, jotka olen tehnyt yhteistyössä MHY:n kanssa, tappioni on 10.400 euroa. Tämän summan olen vaatinut UPM:ltä maksuun.
    UPM:n edustajat eivät halua neuvotella eikä millään lailla sovitella vaan kylmästi vetäytyvät ”huonomuistisina” suuren pörssiyhtiön siipien suojaan, vaikka vastapuolena on luottamukseen perustuvan puukaupan myyjäosapuoli, joka on vielä UPM:n pitkäaikainen osakkeenomistaja. Kannattaako pörssiyhtiön pitää palkkalistoillaan asiakaspalvelutehtävissä ”huonomuistisia” henkilöitä? Luottamus ja sen menetys on huono asia myös pörssiyhtiölle. Vai mitä siellä UPM:ssä ajatellaan?”…

  • metsänvartija

    Niin, on kartellia, verottajaa, UPMää ja jne.

    Paras kun palaa siihen mistä on lähtenyt. Vanha Toyota, moottorisaha ja raivuri.

    Tekee risusavottaa eikä välitä muusta sen enempää.

    Sen verran vaivautuu että kulut pistää verotukseen.

    Ringside

    UPM:n arvostelu jatkuu näin:

    ”UPM Metsämaailma kysyy ”Suunnitelmissa puukauppa?” ja antaa 6 artikkelivinkkiä puukauppaan. Tärkein puuttuu vinkeistä ja se on metsänomistajan etujen valvonta.
    Jos todella metsänomistaja aikoo tehdä puukaupan UPM:n kanssa, niin hakkuun seuranta on syytä aloittaa heti, kun moto tulee leimikolle.
    MHY:n asiantuntija on otettava mukaan hakkuualueelle. On tarkkaan syynättävä ja mitattava latvaläpimitat jo metsässä kaadettujen puiden katkonnan osalta.
    Kun puut on ajettu metsästä kasalle tien varteen poiskuljetusta varten, niin on oltava tarkkana, ettei puita lähde tukkirekkojen mukana, ennen kuin on tarkistusmitattu paljonko tukkia on mennyt kuitupuupinoon. UPM pyrkii ajattamaan todistusaineistona puut pois mahdollisimman pian ainakin silloin, kun UPM on antanut motolle ohjeet katkoa mahdollisimman paljon tukkia kuitupuupinoon. Silloin, kun UPM kuvittelee, ettei leimikon korjuuta lainkaan seurata, niin metsässä voi tapahtua mitä vaan metsänomistajan tappioksi. Tästä on selvää näyttöä olemassa.
    UPM:n on itse asiassa mahdotonta rehellisesti perustella sitä, miksi heille kannattaa puuta myydä, jos leimikkoon sisältyy merkittävässä määrässä järeää tukkia.
    Ammattimaisena puun ostajana UPM osaa tehdä ostotarjouksensa siten, että se paperilla vaikuttaa hyvältä, mutta käytännössä ainakin allekirjoittaneen kohdalla olisin päässyt parempaan kokonaiskauppahintaan jopa 5 euroa halvemmalla kuutiohinnalla kilpailijan tarjouksella koko leimikko huomioiden. Törkeän huono tukin katkonta pilaa UPM:n ”hyvän” tarjouksen.
    UPM:n toimintakulttuuri puukaupassa epäilyttää yhä enemmän. Onhan valveutuneilla kansalaisilla tuoreessa muistissa UPM:n osallisuus puukaupan laittomassa hintakartellissa. UPM petti lopulta jopa rikoskumppaninsakin paljastamalla viranomaisille koko kartellin selviten itse kartellisakoista. Parhaillaan on menossa vahingonkorvausoikeudenkäyntejä kartelliin osallistuneiden yritysten kanssa mukaan lukien myös UPM.”

    pikkutukki

    Ostomies voi tarjoukseen pistää tukkiprosentin huikeaksi ja korottaa puumääriäkin , että tarjous saadaan rahallisesti voittavaksi . Mutta puumäärä kuviolla ei nouse vaikka kauppakirjassa lukisi mitä . Kyllä jos on tukkileimikko sille hyvä suunta on saha ja ensiharvennus sellufirmalle . Kakkosharvennus on jo vähä ynnäiltävä . Valitettavasti täällä saha laiska ostamaan kun puuta lankeaa MH:lta ja SE:ltä .

    kuusessa ollaan

    Niin kauan, kuin Suomessa ei ole todellista kilpailua kuitupuun käytölle, ei sahoilla ole todellista mahdollisuutta kilpailla leimikoista. Nythän tilanne on se, että tekevät tarjouksia niitä osapuolia vastaan, joille joutuvat myymään sivutuotteensa.

    Jätkä

    Rakennustyömailla on yleensä vastaava mestari ja rakennuttajan puolelta on usein nimetty valvoja. (Joka ei valvo mitään)

    Pystykaupoissa pitäisi myös olla ammattitaitoinen valvoja, joka seuraisi jokaista hakkuukonesavottaa sen aloittaessa ja savotan aikanakin piipahtaisi tarkastamassa, onko katkonta sellaista kuin kauppakirjassa sanotaan.

    En kylläkään tunne siihen työhön päteviä henkilöitä muita kuin yhden ja olen niin laiska, että en viitsi lähteä kiertelemään enää työmaita.

    Luulisin tosin, että parin viikon koulutuksella muutama teistäkin pystyisi ”näkemään rungon kokonaisena”, vaikka se olisikin pätkitty tukeiksi ja kuiduiksi.

    A.Jalkanen

    Valtakirjakaupoissa mhy pystyy aiemman katkontatiedon perusteella tunnistamaan parhaan ostajan tukkileimikolle, vaikka tarjouksen tekijä olisi koettanut koristella sitä.

    Korjuun valvonta etänä onnistuisi tietenkin teknisesti, mutta yhtiöt eivät suostuisi siihen kuitenkaan. Parempi olisi vaan kehittää puukauppaa katkonnasta vapaaseen suuntaan eli runkohinnoittelu pitää saada laajemmin käyttöön.

    jees h-valta

    Ringside ei mitenkään ole yrittänyt selventää tapausta joka kertoo että vaikuttimet noihin vuodatuksiin ovat aivan muut kuin yksi puunmyyntitapaus. Kerrohan millä intresseillä mesoat ettei turhaan haaskata paukkuja sinun ”katastrofiisi”.

    kuusessa ollaan

    ” RE: UPM pettää puukaupassa
    Valtakirjakaupoissa mhy pystyy aiemman katkontatiedon perusteella tunnistamaan parhaan ostajan tukkileimikolle, vaikka tarjouksen tekijä olisi koettanut koristella sitä.

    Korjuun valvonta etänä onnistuisi tietenkin teknisesti, mutta yhtiöt eivät suostuisi siihen kuitenkaan. Parempi olisi vaan kehittää puukauppaa katkonnasta vapaaseen suuntaan eli runkohinnoittelu pitää saada laajemmin käyttöön.
    Lähetetty: 17 min sitten
    Lähettäjä: A.Jalkanen ”

    Juurikin näin. Silloin katkonnan riskit siirtyisivät myös metsäyhtiöille ja heidän ostomiestensä taito hinnottelussa astuisi paremmin kuvaan.
    Metsänomistajallehan on tärkeintä saada kuviolta paras KOKONAISSUMMA, se mihin ostaja pölkyt käyttää ja miten katkoo, on aivan sama.
    Jos pätevä ostomies osaa katsoa metsän laadun sellaiseksi, että siitä kannattaa maksaa kunnolla, silloin metsäomistaja on voittaja. Kannustaisi metsänhoitoon eri muodoissa, joko harjavaltalaiseen nopean kierron kasvatukseen, tai laadukkaan pystykarsitun männyn kasvatukseen.
    Nyt puhutaan vaan bulkkikamasta, oli kyse kuitupuusta tai tukeista.

    Metsuri motokuski

    Pari tarkennusta ettei tule väärää tietoa.

    – jätkä kirjoitti että tukissa saa olla yksi poikaoksa / pölkky. Nykyään ei saa olla yhtään.
    – mikään yhtiö ei käske hakkaamaan tukkia kuiduksi. Silloin kun tukkia ei haluta korostetaan laativaatimuksia sekä poistetaan lyhyimpiä mittoja apteerauksesta. Laitetaan apteerauksessa niin pieni ”hinta” että kone ei tee kuin lukukappaleet kyseistä mittaa. Toinen käytetty keino on että jätetään tukkivaltaiset leimikot hakkaamatta.
    – mhy:n hakkuuvalvonnasta sen verran että oma kokemus on että ne eivät valvo mitään. Itse asiassa monikaan yhdistyksen toimihenkilö ei tiedä edes tukin laatuvaatimuksia saatika parrujen ja pikkutukkien.
    – nuo mhy:n katkontatilastot eivät kerro koko totuutta. Koska leimikoiden puut ovat hyvinkin erilaisia niin katkontatiedot eivät ole siten luotettavia ja vertailtavissa. Esimerkki: yhtiö X sahaa kuusta ja sille tarjotaan kuusivaltaisia leimikoita. Pääosa myyntiin tulevista leimikoista on vanhoja hakamaita tai harsittuja kuusikoita joissa on paljon lenkoutta ja poikaoksia. Tukkiprosentti on todella surkea. Yhtiö Y sahaa mäntytukkia ja pääosa mäntytukeista tulee kuivilta kankailta ja laatu on hyvää. Katkonta on erinomaista ja tukkiprosentti korkea. Uskon että katkontatilastot ovat yksi markkinointikikka ja siten asiakkaita ohjataan oikeaan ”suuntaan”.
    – runkohinnoittelu on ihan hyvä. Mutta hyvästä leimikosta tahtoo tukille tulla kuitenkin aika huono hinta. Runkohinnoittelu on silloin hyvä myyjän kannalta jos olettaa että leimikossa on paljon lahoa tai puissa vikaisuutta.

    Näkisin todella mielelläni kokeneita motokuskeja hakkuuvalvonnassa. Uskon että silloin tietoa ja osaamista olisi eniten sekä perusteita huonolle tukkiprosenteille löytyy. Ei tarvii hymistellä eikä katsoa varpaisiin. Tietämättömän on vaikea valvoa toisen työtä.

    jees h-valta

    Jotenkin tuntuu että arvailuun perustuva inttäminen on tärkeintä. Kun ei ollenkaan huomioida että ne selluntekijät omistavat valtavan kokoluokan sahoja joissa kotimaan puulajit ovat sahauslinjalla varmasti yhtä edustettuna kuin itsenäisten sahurienkin. Sillä erotuksella että tarve tukille on vain moninkertainen useimpiin sahureihin verrattuna. Siihen on aika huono istuttaa näitä salaliittoteorioita. Ainoastaan laatukriteerit saattavat olla tiukempia koska maailmalle ei saa myytyä mitä tahansa nysiä. Menkää vaikka joskus tutustumaan esim. Vilppulan tai Umpin Seikun sahan tai vast. tuotantoon. Epäilette vähemmän ja tiedätte senjälkeen enemmän.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 116)