Keskustelut Puukauppa Tuulivoima ja pakkanen

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 361)
  • Tuulivoima ja pakkanen

    Merkitty: 

    Nyt näyttää valtakunnan sähköntuonti olevan huipussaan,Fingridin nettisivujen mukaan.Verkon tila vaikuttaisi olevan vihreä eli normaali,toivottavasti vikoja ei tulekaan.

    Yhden käppyrän mukaan tuulivoiman osuus pyörii siinä 200 mwh/h.Ennuste on että kun pakkanen tästä lauhtuu niin tuulivoiman tuotanto nousee 1300mwh/h.

    Olisikohan jo aika johtopäätökselle että tuulivoimaa on maassamme riittävästi?

  • Tolopainen

    Jos Gla ei usko sähkönkulutuksen laskuun uskoa voi vahvistaa katsomalla kulutuskäyriä kaikista Pohjoismaista kymmenen viime vuoden ajalta, kulutus on laskenut ja Ruotsissa vielä pidempään. Jokaisessa vuosiraportissa Forttumi on asiaa vääristellyt, ehkä päättäjätkin ovat saaneet asioista väärää tietoa, kun ennustetaan sähkönkulutuksen kasvua, ei sitä ole, kun ei ole talouskasvua ollut, eikä ole tulossakaan.

    Gla

    En minä tuota väitä vastaan. Totesinpahan vain, että meillä kulutus on nyt kääntynyt kasvuun. Toivottavasti se indikoi talouskasvua.

     

    Tolopainen

    Suomesta on tullut prosenttiliikkeen maa talous kasvuksi ennakoidaan yhtä prosenttia. Menee monta vuotta että päästään edes 2008 tasolle. Jos työllisyys ei nouse tuolle 72% tasolle, leikkauksia on pakko jatkaa. Sitä ei pääse pakoon olipa puoluekanta mikä tahansa.

    Rane2

    Agorameteristä kun ottaa esille viime vuoden tuotannon, paljastuu että saksalaisten miljardi-investoinnit aurinkopaneeleihin eivät neljänä talvikuukautena tuota käytännössä yhtään mitään.Tämäkin siis korvataan hiilenpoltolla.

    Tolopainen

    Sähkön tuonti on erittäin edullista tuollainen 2000Mwh makaa n.300mij vuodessa.Kaksi länsimaista ydinvoimalaa maksaisi lähes 20mrd €, niiden hinnalla voi tuoda 100v sähköä. Tuollaisen investoinnin korotkin olisivat tuplasti enemmän jo 3% korolla, mitä sähkön tuonti maksaa. Suomi hyötyy halvasta tuontisähköstä satoja miljoonia, kukaan ei olisi osannut ennustaa nykyistä sähkön hinnan kehitystä. Ol3 myöhästymisellä ei ole ollut mitään vaikutusta sähkönhintaan ainakaan nostavasti ja osakkaat saavat verkosta nykyisin halvempaa sähköä kuin sieltä tulevat koskaan saamaan.

    Jätkä

    OL 3: n sopimukset taidettiin kirjoittaa niin, että avaimet käteen 3,5 mrd. ja aikataulu, josta viivästymisestä kokolailla kovat sanktiot.

    Nyt lienee sanktioita kertynyt sen verran, että AREVA on maksamassa meille noin kolme kertaa tuon rakennusurakan hinnan korvauksia.

    Kun takuumiehenä on ranskan valtio, niin epäilemättä siellä on vielä rahaa meksella tuollaiset pikkusummat.

    Kun laitos valmistuu, tuottaa se maailman halvinta sähköä, vaikka uraanista joudutaankin maksamaan markkinahinta.

    Tolopainen

    Hienoa että Jätkällä on positiivista uskoa Ol3 kohtaan. Olet aika harvoja sellaisia. TVO vaikuttaa lähinnä epätoivoiselta. Ranskan hallitus on pilkkonut Arevan eli rahaa sieltä tuskin on tulossa, mutta sopimalla TVO ehkä voi saada tuon voimalan joskus valmiiksi. Toimittajalla ei ole mitään kiirettä enää, projekti on täysin epäonnistunut. TVO:n konkurssi ei myöskään ole poissuljettu vaihtoehto. Ei tuo olisi ensimmäinen ydinlaitos, joka jää kesken.

    Gla

    Rane2: ”saksalaisten miljardi-investoinnit aurinkopaneeleihin eivät neljänä talvikuukautena tuota käytännössä yhtään mitään.Tämäkin siis korvataan hiilenpoltolla.”

    Voisiko toisaalta ajatella, että investoinnit tuottaa 8 kuukautta vuodessa sähköä päästöttömästi, jolloin tuolta osin hiiltä tarvitaan vain 4 kk vuodessa?

     

    pitkät neulaset

    Miten sitten luetaan kulutuskäppyröitä kun käytössä sähköautot? Sanotaan nyt vaikka 30 miljoonaa peltilehmän latausta vuorokaudessa…

    Tolopainen

    Joku tietenkin voisi laskea paljonko nykyinen vaatimaton henkilöautojen liikennesuorite kuluttaisi sähköä, paljon järkevämpää olisi kuitenkin ladata autojen akkuja öisin, nyt lämmitetään sähköllä moottoreita. Nykyisin käytän vuodessa 500l dieseliä ja siitä moottori hyödyntää liikkumiseen 200l, loput menee ilman lämmitykseen. Sähköautolla vastaavat ajot kuluttaisivat 2000kw vuodessa se vastaa tuon 200l energiasisältöä. Eli ei paljon mitään kasva sähkön kulutus liikenteen sähköistämisen takia.

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 361)