Keskustelut Puukauppa Turun seutu lämpiää balttian puulla

  • Tämä aihe sisältää 61 vastausta, 21 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 6 vuotta sitten Jätkä toimesta.
Esillä 9 vastausta, 51 - 59 (kaikkiaan 59)
  • Jätkä

    Mistä sinulle saataisiin?

    Osoita, että maailman suurimmasta moottorista kertomani tiedot eivät pidä paikkaansa. Älä käytä Kuukkelin tiedostoja, vaan kaivele omaa tietoasi. Kyllä jää osoittamatta, mutta onpahan yritetty…

    Korpituvan Taneli

    Jätkä: ”Osoita, että maailman suurimmasta moottorista kertomani tiedot eivät pidä paikkaansa. Älä käytä Kuukkelin tiedostoja, vaan kaivele omaa tietoasi. Kyllä jää osoittamatta, mutta onpahan yritetty…”

    Alunperin tartuin nimenomaan siihen alkeelliseen merimiesjuttuun johon uskoit kuin kirveen silmään, että näiden isojen koneiden sisällä kävellään niiden käynnissä ollessa. No naurattaa vieläkin.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä

    Onhan se tietenkin – jos on paksu ja kankea, aikamoista voimistelua, kun pitää mennä pikkoihin, jotka on mitoitettu alle 170 senttisille ja alle 70 kiloisille. Mutta kyllä vaan niissä isoissa moottoreissa on kävely täysin mahdollista ja kaveri, joka asiasta kertooi silloin, oli alle 50 kiloinen hieman yli 160 senttinen miekkonen.

    Jos Wärtsilän esittelijän puheet olivat totta, niin koneelle tehdään tarkistuksia ja sitä huolletaan, vaikka ei se sammukkaan koko laivan elinkaaren aikana.

    En usko, että ruotsinlaivoissakaan konetta sammutetaan satamassaolon ajaksi, vaikka ne moottori ovatkin vain ”moponmoottoreita” noiden isojen koneiden rinnalla. Jos oikein muistan, niin tehoja on n. 83 000 Kw.

     

    MJO

    Risteilijoiden päämoottorit sammutetaan aina satamassa. Satamageneraattorit jätetään päälle, jollei maasyöttöä ole helposti kytkettävissä. Risteilijöiden sähkökulutuskin on satamassa ihan toista luokkaa verrattuna tankkereihin ja muihin työlaivoihin. Joskin eivät kaikki tankkerit edes rantaudu joka vuosi.

    Nykyisin suositaankin mielummin ”moponmoottoreita”. On paljon järkevämpi tuottaa 80MW teho 4 x 20MW koneella, kuin yhdellä 1 x 80MW. Jos yksi rikkoutuu, niin silti on 60MW jäljellä.

     

    Jätkä

    Kuitenkin moottorien ja laivojen valmistajat tekevät innokkaasti valtavia moottoreita, jotka kestänevät ikuisuuden.

    MJO

    Väittäisin laivojen käyttöönottokokemuksen pohjaltani, ettei yli 30MW koneita toimiteta, kuin hyvin pieneen murto-osaan maailman laivoista. Nekin on vanhan tyypin laivoja, joissa potkuri on kytketty mekaanisesti moottoriin. Joten tulevaisuudessa kokoajan vähenevää tekniikka, jota käytetään nykyisin enää rahtilaivoissa. Risteilijät ja murtajat ovat siirtyneet jo sähkökäyttöisiin propulsioihin.

    Lisäksi nykyisten laivojen käyttöikä on keskimäärin parikymmentä vuotta. Sen jälkeen ne menevät romutukseen, pelkästään polttoaine taloudellisuuden paranemisen vuoksi. Siitä on pitkä aika ikuisuuteen.

    Korpituvan Taneli

    Jätkä: ”Kuitenkin moottorien ja laivojen valmistajat tekevät innokkaasti valtavia moottoreita, jotka kestänevät ikuisuuden.”

    Ja sitten ne ovat jatkuvasti käynnissä koko ikuisuuden ja niiden sisällä kävellään käynnin aikana.

    He he!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    kmo

    Tää on paras keskustelu aikoihin. Toivottavasti Helsingin hakevoimalan suunnittelijat ottavat sen verran opikseen että rakentavat hakevoimalansa satamaan tai sataman tuntumaan että saavat hakesäkkinsä lempattua laivasta suoraan voimalan kattilaan. Jos joku ei ole seurannut, stadin suunnitelmissa uutta hakevoimalaa ollaan laittamassa Tattarisuolle, aika kauas satamasta.

    Jätkä

    He he!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    -Mistähän tuolle puupäiselle löytyisi parannuskeino?

    Hän ei osaa kooklata lähdetietoa, vaan korkeintaan tavailee vanhoja ruutupaperivihkojaan, joissa on muistiinpanoja vuosilta Nuijasota ja Jaakko Ilkka.

Esillä 9 vastausta, 51 - 59 (kaikkiaan 59)