Keskustelut Puukauppa Turun seutu lämpiää balttian puulla

  • Tämä aihe sisältää 61 vastausta, 21 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 6 vuotta sitten Jätkä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 59)
  • Rane2

    Hyvä ettei ”Jätkä” lähtenyt merille.Hänestä olisi voinut kehittyä Wällärin manttelinperijä.

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Niilo_W%C3%A4ll%C3%A4ri

    vajaakantti

    Eihän se hiilidioksidi sellaisenaan kummoinen myrkky ole. Onhan vesikin pahempi myrkky kuin tupakka. Jos henkeen vetää. Enemmälti.

    mehtäukko

    Sehän tässä onkin, kun ei ole suhteellisuuden tajua koko kaasu-asiassa. Suomesta löytyi jo itkuvirsien ruikuttaja Paavin suosituksella!

    reservuaari-indeksi

    Se ei ilmatonmuutos Maalaislittolaisia näytä koskevan. Kuten ei sukuopuuttoaallotkaan. Eikä paikallisemmalla tasolla monimuotoisuudet ym. kohkaamiset. Turpeen nostot ym. on vaan hyvästä, etc.

    Pysykää lujina!

    Korpituvan Taneli

    Jätkä:

    ”Konemiehet kävelevät moottorin sisällä sen käydessä ja seuraavat käyntiä.”

    Nyt on Jätkän kaveri heittänyt pienen merimiesjutun Jätkälle!

    Olinhan siellä minäkin, lämmittäjänä höyrylaivoissa, moottorimiehenä moottorilaivoissa. Jopa sitten vähän konemestarin hommissakin.

    Minä kyllä käytin käynnin aikana koneen ulkopuolella olevia hoitotasoja ja portaita. Sitten kyllä satamassa ollessa sukellettiin sylinteriin yms.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä

    Kyse oli ISON laivan ISOSTA moottorista, jonka käyntinopeus oli n. 100 r /min.- kun ajettiin läppä lattiassa.

    En tosin ole käynyt moottoreihin tutustumassa laivan konehuoneessa, enkä taida mennäkään enää. Tuossa on eräs ”Merirosvo”, joka on tehnyt vuosikymmeniä hommia säiliölaivassa. Pitää aina pitkät vapaat keikkojen välillä. Muistelen, että keikka on aina kuukauden – pari ja sitten on vapaata monta viikkoa.

    Kaippa hänkin on hajulla koneesta, vaikka epäilen, että hänen hommansa on jotain muuta, en ole kysynyt, mitä.

    Korpituvan Taneli

    Jätkä:

    ”Kyse oli ISON laivan ISOSTA moottorista, jonka käyntinopeus oli n. 100 r /min.- kun ajettiin läppä lattiassa.”

    Juuri tuollaisista minäkin puhuin esimerkiksi Värtsilä-Sultzer 9SD72 max kierrokset 125 r/min. 9 sylinteriä joiden halkaisija 72 cm. Tai Man 7 sylinteriä halkaisija 87 cm, max kierrokset 110 r/min.

    Näissä ei kyllä sisällä kävelty käynnin aikana. Koneen seisoessakin yleensä siellä sisällä kontattiin tai ryömittiin huoltotöissä.

    Nuo hitaat, isosylinteriset, ristipääkoneet ovat nykyisin historiaa, kun on opittu tekemään alennusvaihteistoja ja kytkimiä jotka kestävät myös noissa teholuokissa. Nykyiset laivadieselit ovat uppomäntäisiä V koneita jotain 600-1000 r/min sylinterin halkaisija yleensä alle 50 cm, mutta sylintereitä on sitten kymmenittäin.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    kmo

    Kyllä hitaita meridieseleitä rakennetaan edelleen. Vaasassa sitten ehkä enemmän keskitytty noihin puolinopeisiin, kevyemmällä polttoöljyllä tai kaasukäyttöisiin koneisiin.

    Heavy metalli esimerkkejä 100 rpm molemmin puolin: http://www.hsdengine.com/en/product/marine/lowspeed/

    Ei noissakaan sisällä kävellä koneen käydessä.

    Jätkä

    Kylläpä taitaa olla ISOT  moottorit matalakierroksisia. Valmistajan merkkinä voi olla Wärtsilä, mutta tuota suurinta konetta on tehty ainakin Japanissa. Pituus 27 metriä, koskeus lähes 14 metriä, sylintereitä 14.

    Epäilen Tanelin juttuja hieman. Hän väittää, että kone pysäytetään, kun sen sisälle on asiaa. Valmistajan edustaja sanoo, että kone pysyy käynnissä laivan eliniän. Sitä ei siis sammuteta, öljyä ei vaihdeta, vaan se separoidaan puhtaaksi ja lisäillään tarpeen mukaan.

    Lapsuuden tuttu kertoi, että konemestarin alkutaipaleella, eli koneapulaisena hän istui joskus pitkäänkin moottorissa ja kaateli petilaakeriin öljyä, kun voitelussa oli häikkää. Laakerin öljypumppu vaihdettiin tietty ensi tilassa.

    Tuo maailman suurin laivamoottori, joita toki on jo tehty muutama kymmenen kpl, on yli 100 000 heppaa teholtaan ja sen maksimikierrokset ovat 102 varvia minuutissa. kaksitahtikone, jonka jokaiseen sylinteriin suihkautetaan joka kierroksella 2 desiä raskasta, silloin, kun ajetaan matka-ajoa.

    Kuitenkin kyseinen moottori on maailma paras polttomoottori hyötysuhteeltaan.

    Jos jollain on parempaa tietoa (Ei luuloa) KO asiassa, niin kertokoon vapaasti.

    kmo

    Vähän on lyhytikäisiä Jätkän paatit, Wärtsilä sanoo huoltoväliksi kolme vuotta, http://www.test.swiss-ships.ch/berichte/berichte/waertsilae/Wartsila-RTA96C-engine-technology-review.pdf

    Mutta voivat olla vähän helpompia myös käyttää nämä nykykoneet, tärkeimmät pumput kahdennettu ettei tarvitse tippakannun kanssa vahtia.

    Ainakin normi satamakäynneillä pääkone sammutetaan, mitäs sitä turhaan käynnissä pitämään, sähköt tehdään apukoneilla.

     

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 59)